Scenariusz zajęć: „Moje ciało należy do mnie - zły i dobry dotyk”

Scenariusz zajęć: „Moje ciało należy do mnie - zły i dobry dotyk”
5.0
2 oceny
Oceń

Cele główne:

 

  • wprowadzenie pojęcia „zły dotyk”, „dobry dotyk”,
  • wyrabianie postaw asertywnych w kontaktach z osobami dorosłymi, kształtowanie umiejętności mówienia NIE,
  • uczenie odpowiedzialności za siebie i innych,
  • wyrabianie szacunku wobec własnego ciała,
  • kształtowanie umiejętności odnoszenia przeżywanych uczuć do określonej sytuacji,
  • tworzenie klimatu bezpieczeństwa i otwartości,

Cele szczegółowe:

 

  • nazywanie przez dzieci części ciała, oraz określenie miejsc intymnych,
  • określenie przez dzieci zachowań, które naruszają ich poczucie bezpieczeństwa,
  • uświadomienie dzieciom, że istnieją instytucje i organizacje do których można się zwrócić w sytuacjach zagrożenia,
  • zachęcane dzieci do odwagi mówienia o sytuacjach wstydliwych,
  • uświadomienie dzieciom, że w niektórych sytuacjach trzeba powiedzieć nie,
  • rozpoznawanie i określanie uczuć, emocji.

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa

Metody pracy:

 

  • słowna,
  • oglądowa,
  • praktycznego działania (aktywizująca).

Środki dydaktyczne:
Lalka, magnetofon, płyta CD, kredki, mazaki, karteczki, książka „Nie lubię łaskotek”, czarne chmurki samoprzylepne, szary arkusz papieru, napisy, gotowe obrazki z narysowanymi scenkami,

 

Przebieg zajęć:

 

1. Nauczyciel zaprasza wszystkie dzieci do  wspólnego kręgu i proponuje zabawę pt. „Iskierka przyjaźni”. Wszyscy trzymają się za ręce. Jedno z dzieci wygłasza formułkę: Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech wróci do moich rąk. Pod koniec wypowiedzi dziecko daje impuls osobie stojącej po jego prawej stronie: lekki uścisk dłoni. Ten sam impuls przechodzi kolejno od osoby do osoby aż do powrotu do nadawcy.

2. Nauczyciel śpiewa piosenkę pt. ,,Mam lalę” (podczas śpiewu przytula lalkę, głaszcze, całuje, pokazuje miłe dotyki). Po zakończonym śpiewie nauczyciel na lalce demonstruje poszczególne części ciała, także pokazuje części intymne  i zadaje dzieciom pytanie:

 

  • W jaki sposób lubicie być dotykani przez rodziców?
  • Czy lubicie być dotykani i przytulani?
  • Jeżeli tak to, w jaki sposób?
  • Przez kogo lubicie być dotykani?
  • Czy każdy dotyk sprawia wam przyjemność?

 

3. Jestem dziewczynką, jestem chłopcem - rysujemy swój portret. Zarysowujemy lub naklejamy chmurkami miejsca na swoim ciele, gdzie nie chcemy być dotykani.

 

Omówienie wyników zadania. Wypowiadanie się nt. wykonanego zadania przez chętne dzieci, nie zmuszamy do wypowiedzi wszystkich uczestników.

 

Wnioski: najczęściej zakrywanymi miejscami są miejsca, które, są ukryte pod majteczkami, lub strojem kąpielowym. Nazwanie przez nauczyciela, że są to miejsca intymne.

 

4. Zabawa pt. „Koło plusów i minusów”:
Na dużym arkuszu papieru narysowany jest okrąg, który podzielony jest na dwie części. Jedną część podpisuje się „Dobry dotyk”, druga część „Zły dotyk”.  Następnie nauczyciel podaje głośno kolejne przykłady różnych sposobów dotykania i prosi, aby dzieci powiedziały, do której części koła należy je przykleić.

 

Oto kilka przykładów (obrazki):
- wychowawczyni przytula dziecko, które płacze - (dobry dotyk)
- dzieci biją się o piłkę - (zły dotyk)
- pan w parku siada na ławce obok dziewczynki i proponuje, że w krzakach pokaże jej coś ciekawego, ale żeby nikomu o tym nie opowiadała - (zły dotyk)
- dziadek na powitanie całuje wnuczka i wnuczkę w policzki – (dobry dotyk)
- sąsiad bierze dziewczynkę za rękę i próbuje wciągnąć do swojego mieszkania, mówiąc, że chce jej zrobić zdjęcia - (zły dotyk)
- brat szarpie siostrę za włosy – (zły dotyk)
- podpity wujek sadza siostrzenicę na kolanach i zaczyna ją całować, a gdy słyszy że ktoś nadchodzi, szybko wstaje - (zły dotyk)

 

Omówienie. Dzieci wspólnie z nauczycielem zastanawiają się o czym świadczą proporcje plusów i minusów.

Twoje uwagi i pomysły

Tagi