Scenariusz zajęć: Tajemniczy świat roślin. Cuda i dziwy, czyli zabawy z kolorami

Scenariusz zajęć: Tajemniczy świat roślin. Cuda i dziwy, czyli zabawy z kolorami
4.8
4 oceny
Oceń

Scenariusz zajęć: Tajemniczy świat roślin. Cuda i dziwy, czyli zabawy z kolorami.

Cele:

 

  • Pogłębienie i utrwalanie umiejętności samodzielnego otrzymywania barw pochodnych.
  • Dowiadywanie się o istnieniu roślin ginących i ochronie rzadkich gatunków.
  • Wdrażanie do uważnego słuchania, rozumienia i zapamiętywania wypowiedzi słownej.

Środki dydaktyczne: zdjęcia roślin chronionych oraz kwiatów wiosennych, wianek z kwiatami dla każdego dziecka, farby w kolorach podstawowych oraz tusz, zakraplacze plastikowe oraz pojemniki na wodę, pędzle, ściereczki, nagranie z kasety - „Taniec wiosenny”.

 

 

Przebieg zajęcia:

1. Opowiadanie dzieciom baśni „Rada Księżniczki kwiatów”.

 

2. Za pomocą pytań sprawdzenie stopienia zrozumienia i zapamiętania treści utworu:

 

  • Jakie kwiaty przyszły do Księżniczki?
  • O co prosiły?
  • Skąd Księżniczka wzięła farby?
  • Czy dostała wszystkie barwy od tęczy?
  • Jakie otrzymała barwy od tęczy?
  • Czy ktoś pamięta, jak nazywa się jednym słowem te trzy kolory: żółty, czerwony, niebieski?
  • Jak to się stało, że z trzech kolorów Księżniczka kwiatów wyczarowała aż tyle różnych barw?
  • Czy znacie inne kwiaty rosnące wiosną lub latem w lesie, na łące
    czy w ogrodzie?

 

3. Dzieci rozwiązują zagadki dotyczące roślin poznanych w czasie poprzednich zajęć. Wśród rozłożonych wielu zdjęć, wybierają zdjęcia odpowiednie do zagadki.

 

4. Dzieci dowiadują się o istnieniu rzadkich, ginących gatunków roślin. Tak rzadkich, że ludzie postanowili objąć je ochroną, opiekować się nimi, tzn. nie zrywać, nie deptać, nie wykopywać itp.

 

5. Pokazanie dzieciom ilustracji przedstawiającym bardziej znane rośliny chronione: pierwiosnki, sasanki, storczyk, śnieżynka, przylaszczka, konwalia i inne. Należy zwrócić uwagę dzieci na to, że wiele z nich jest jednocześnie roślinami trującymi, mogą powodować alergie, stany zapalne, ciężkie choroby, a nawet śmierć (konwalia, sasanka).

Przykładowe zagadki:

Ciągle jeszcze jest chłodno, a najgorsze noce i ranki,
więc czyż można się dziwić, że ubrały się w futra... (sasanki)

Spadły w las białe gwiazdki, jest ich tyle, tyle.
Zgadnij, jaki to kwiatek?
To...  (zawilec)

Przyszła wiosna od lasku z kluczykami przy pasku.
A te klucze pachnące można znaleźć na łące.
Co to za kwiat? (pierwiosnki)

Niebieskim oczkiem patrzy na świat?
Rośnie nad wodą w rowie.
No, kto mi powie? (niezapominajki)

6. Pokazujemy dzieciom ozdobny worek - będą tam wianki i list od Księżniczki kwiatów, w którym informuje ona, że przesyła dzieciom wianki na znak, iż dzisiaj będą jej pomocnikami i samodzielnie zaczarują farby i tusze. Księżniczka prosi też dzieci, by zatańczyły dla niej wiosenny taniec.

 

7. Wyjaśniamy dzieciom, do czego potrzebne będą kroplomierze, pojemniki (duże i małe), farby, pędzle:

 

  • kroplomierzem nabieracie tusz i wypuszczacie do małych pojemników z wodą,
  • za każdym razem, gdy zmieniacie kolor tuszu, kroplomierz trzeba umyć,
  • farby mieszacie na deskach,
  • poprzez mieszanie różnych kolorów otrzymacie nowe barwy.

 

8. Dowolny wiosenny taniec przy muzyce na życzenie Księżniczki.

 

9. Rozdajemy wianki, które są tak przygotowane, by można było wyodrębnić dwie grupy dzieci, np. z jasno- i ciemnozielonymi listkami.

Twoje uwagi i pomysły

Tagi