Scenariusz zajęć: W muzeum
Scenariusz zajęć dla grupy pięciolatków.
Temat główny: „Gdzie puka sztuka?”
Temat kompleksowy: „W muzeum”
Prowadząca: Małgorzata Grzybowska
Grupa: 4a (pięciolatki)
Temat główny: „Gdzie puka sztuka?”
Temat kompleksowy: „W muzeum”
Cel główny:
- Rozbudzenie zainteresowania sztuką
- Zapoznanie z pojęciami: muzeum, eksponat, wystawa, sztaluga, cokół
Cele szczegółowe,
Dziecko:
- poznaje zasady zachowania się w muzeum
- odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza
- potrafi wymienić różne eksponaty, które można zobaczyć w muzeum
- zauważa wspólne cech wśród różnych obrazów namalowanych przez tego samego artysty
- współpracuje w zespole
- rozwija sprawność fizyczną
- rozwija orientację na kartce papieru oraz orientację w schemacie własnego ciała
- rozwija kompetencje matematyczne oraz logiczne myślenie
- rozwija zdolności manualne oraz własną kreatywność
Metody:
- podające: pokaz; rozmowa kierowana, pogadanka
- aktywizujące: oglądowa, pedagogika zabawy, metoda zadań, samodzielnych doświadczeń – praca plasyczna
Formy:
- Grupowa
- Indywidualna
Środki dydaktyczne: płyta CD z piosenką, obraz, rzeźba drewniana, rzeźba metalowa, sztaluga, atrapa cokołu, laptop, tablica multimedialna, brystol z naklejonymi obrazami, karteczki z samogłoskami, karteczki z liczbami i kropeczkami, wzór obrazu, woreczki gimnastyczne w 3 kolorach, papierowy sztalugi, farby, pędzle, papierowe kubeczki, plastelina, stolik z napisem „Nasze muzeum”
Przebieg zajęć:
1. „Halo, część stańmy wraz” – zabawa w kole na przywitanie
2. „Na wystawie” - Wprowadzenie do tematu na podstawie wiersza D. Wawiłow
Idę z mamą na wystawę!
To dopiero jest ciekawe !
Piękny pałac, wielka brama...
"To muzeum" - mówi mama.
Nie widziałem ani razu
tylu ludzi i obrazów.
Samych sal ze sto tysięcy,
a obrazów jeszcze więcej!
Co tu jest namalowane?
Czy to człowiek? Czy to dzbanek?
A tu jakaś dziwna plama...
"Piękny obraz" - mówi mama.
A tu gruby pan z gitarą,
co ma wąsy jak makaron...
Jakieś konie depczą ludzi...
Trochę mi się tutaj nudzi.
Mamo, chodź tu! Mamo zobacz!
To dopiero piękny obraz!
Kwitną kwiaty, słońce świeci,
na ławeczce siedzą dzieci...
Tylko taka brzydka rama...
"To jest okno!" - mówi mama.
Rozmowa kierowana na temat treści wiersza:
– Ile osób występuje w wierszu? Jakie to osoby?
– Gdzie wybrała się mama i dziecko?
– Co można było zobaczyć na wystawie
– Jaki obraz najbardziej podobał się dziewczynce?
– Jak należy się zachować na wystawie lub innym miejscu publicznym, czyli takim do którego przychodzi wiele osób, np. kino, teatr, muzeum?
3. „Eksponaty” – nazywanie, oglądanie, dotykania różnego rodzaju eksponatów, ocenianie z jakiego materiału są zrobione. (rzeźba drewniana, rzeźba metalowa, obraz oraz sztaluga, cokół )
Po obejrzeniu eksponatów, dzieci wspólnie z nauczycielem opisują czym różni się rzeźba od obrazu? Do czego służy sztaluga? Do czego służy cokół?
4. „Obrazy i Rzeźby” – Przed wykonaniem zadania, nauczyciel pokazuje dzieciom różne style malarskie, zwraca uwagę na ich różnorodność. Następnie wyświetla na tablicy różne obrazy, zadaniem chętnych dzieci jest połączenie w pary obrazów namalowanych w podobnym stylu.
Po rozwiązaniu zadania nauczyciel prezentuje dzieciom na tablicy multimedialnej różnego rodzaju rzeźby, również zwraca uwagę na ich różnorodność.