Scenariusz zajęć: Wprowadzenie litery e, E

Scenariusz zajęć dotyczący wprowadzenia litery e, E z wykorzystaniem elementów kodowania i Metody Dobrego Startu.
Prowadząca: Karolina Halko
Zajęcia przeznaczone są dla grupy 5-latków
Temat: Wprowadzenie litery e, E z wykorzystaniem elementów kodowania i Metody Dobrego Startu
Cele:
Cele ogólne
• poznanie obrazu graficznego głoski e, E,
• rozwijanie słuchu fonematycznego.
Cele operacyjne:
Dziecko
• potrafi integrować się z grupą (obszar z PP- III),
• ilustruje gestem treść piosenki (obszar z PP- I),
• umie wymienić poznane do tej pory litery (obszar z PP- IV),
• odpowiada na pytania nauczyciela (obszar z PP- IV),
• potrafi odnaleźć współrzędne na macie do kodowania (obszar z PP- IV),
• umie cierpliwie poczekać na swoją kolej (obszar z PP- III),
• potrafi wymienić wyrazy rozpoczynające się na głoskę E (obszar z PP- IV,
• nazywa przedmioty przedstawione na obrazku i wie, na jaką literę się rozpoczynają (obszar z PP- IV),
• sprawnie pokonuje tor przeszkód według instrukcji n-la (obszar z PP- I),
• umie zgodnie współpracować w zespole (obszar z PP- III),
• potrafi odwzorować kształt litery drukowanej litery E małej i dużej z zaproponowanych przez n- la materiałów (obszar z PP- IV),
• zna zapis graficzny litery e, E(obszar z PP- IV),
• potrafi rysować, wykorzystując do tego swoją wyobraźnię (obszar z PP- IV),
• umie wypowiedzieć się na temat swojej pracy (obszar z PP- IV),
• dokonuje oceny zajęć (obszar z PP- II, III).
Metoda:
• słowna,
• czynna,
• oglądowa.
Formy:
• indywidualna,
• zbiorowa,
• grupowa.
Środki dydaktyczne:
Magnetofon, telefon, nagranie piosenki „Graj na powitanie”, plansze demonstracyjne z literkami, mata do kodowania, kolorowe kwadratowe karteczki, nagranie piosenki o alfabecie, balony z ilustracjami, pinezka, pachołki, obrazki- fiszki z przedmiotami rozpoczynającymi się na daną literę, szarfy, Kartki z wzorem graficznym litery e, E, kredki, tacki, kasza manna, emblematy z łapką w górę i łapką w dół.
Przebieg:
1. Przywitanie do piosenki „Graj na powitanie”
Dzieci siadają w kole. Śpiewają piosenkę powitalną, jednocześnie ilustrując gestem jej treść.
2. Powtórzenie poznanych do tej pory liter
3. Zakodowana litera E
N-el oznajmia dzieciom, że poznają dziś nową literę. Jednak żeby dowiedziały się jaka to litera, muszą odkodować ją na macie według instrukcji prowadzącego. N-el rozkłada matę do kodowania, rozdaje dzieciom kwadratowe karteczki w jednolitym kolorze, które wielkością i kształtem odpowiadają polom na macie. N-el podje kolejno współrzędne pól na macie, a wskazane dziecko kładzie swoją karteczkę na wyznaczonym polu. Po rozłożeniu wszystkich karteczek starszaki dowiedzą się, jaką dziś poznają literę.
4. Co rozpoczyna się na literę E- zabawa z wybuchającymi balonami
Dzieci siedzą w kole. W rytm piosenki o alfabecie podają sobie z rąk do rąk balon. Podczas pauzy w muzyce osoba, która w tym momencie trzyma balon przebija go za pomocą pinezki ( w momencie kiedy dane dziecko boi się „wybuchu” balona ma możliwość odmowy wzięcia udziału w zadaniu). Następnie dziecko rozwija karteczkę, która była ukryta w balonie, nazywa obrazek i pokazuje reszcie grupy. Dzieci wyodrębniają pierwszą głoskę wyrazu. Zabawa trwa do momentu przebicia wszystkich balonów
5. Jaka to litera?- odnajdywanie prawidłowej drogi (zabawa ruchowa)