Scenariusz zajeć: zabawy muzyczno-ruchowe dla dzieci

Cel ogólny:
-rozwijanie zdolności muzycznych
Cele szczegółowe:
- dziecko śpiewa piosenkę
- uczestniczy w zabawach ruchowych
- współdziała z dziećmi
- ilustruje piosenkę ruchem
- gra na instrumentach
- tańczy do muzyki
- aktywnie słucha muzyki
1. Piosenka na powitanie „Całuski”.
Wesoło witamy, wesoło witamy
wszystkich Was, wszystkich Was.
Radośnie śpiewamy, radośnie śpiewamy
cały czas, cały czas.
Ciekawe, ciekawe
co robić będziemy?
Co teraz, co teraz
dla Was szykujemy? (bis)
Ref. Raz, dwa, trzy!
Całuski, całuski
dzisiaj dla Was mamy,
całuski, całuski
damy Wam (bis)
2. Pokazywanki śpiewanki - idzie kaczka.
LA BASQUE
Idzie kaczka, idzie kaczka, idzie kaczka (ręka prawa schodzi po lewej ręcę)
kwa (wyrzucamy ręce do przodu i robimy skłon) 2x
kwa, kwa, kwa (można klaszczeć do rytmu)
Jedna płynie z jednej strony z jednej strony kwa (zakręcamy palcem z prawej strony ciała)
Druga płynie z drugiej strony, z drugiej strony kwa (zakręcamy palcem zlewej strony ciała).
Wymyślamy różne wyrazy dźwiękonaśladowcze:
mu,mu,mu
hau,hau,hau
miał, miał,miał
be,be,be
3. Lata mucha.
Lata mucha, lata mucha, lata mucha koło ucha. Sio!
Lata mucha, lata mucha, lata mucha koło nosa. Sio!
Lata mucha, lata mucha, lata mucha koło czoła. Sio!
Bo ta mucha, bo ta mucha, bo ta mucha jest wesoła.
Lata mucha, lata mucha, lata mucha koło głowy. Sio!
Lata mucha, lata mucha, lata mucha koło brody. Sio!
Lata mucha, lata mucha, lata mucha koło oka. Sio!
Patrzy na mnie, patrzy na mnie, patrzy na mnie gdzie z wysoka.
Lata mucha, lata mucha, lata mucha koło nogi. Sio!
Lata mucha, lata mucha, lata mucha koło stopy. Sio!
Lata mucha, lata mucha, lata mucha koło brzucha. Sio!
Zaraz wleci, zaraz wleci, zaraz wleci do fartucha.
(pokazujemy odganianie się od muchy)
4. Kropelka (dzieci leżąc na podłodze słuchają muzyki relaksacyjnej czekając na kropelkę, którą prowadzący kropi dzieci, dopiero wtedy wstają).
5. Granie na instrumentach do muzyki.
- tarantella
- marsz radeckiego
- taniec węgierski
- mozart
- picciato
- wystukiwanie rytmu
- głośno- cicho
- szybko-wolno
- reagowanie na sygnał,
- granie do muzyki
- maszerowanie
Piosenki dziecięcego repertuaru:
- Panie Janie
- Pieski małe dwa
- Jedzie pociąg
- Stary niedźwiedź.......itd., itp. śpiewane wolno, - szybko, - głośno, - cicho, - grubym, - cienkim głosem, do tych melodii możemy grać na instrumentach.
6. KOTEK.
Chodzi kotek koło płotka,
Szuka myszki, czy ją spotka?
A co zrobi jak ją spotka,
Hej, zaprosi ją do środka.
Tańczy myszka z kotkiem burym,
Kotek schował swe pazury,
Tańczą w kółko raz, dwa, trzy,
Teraz kotkiem będziesz ty.
Dzieci siedzą lub chodzą w kole. Jedno dziecko zostaje wybrane do roli
kotka. Wybiera jedna osobę i prosi ja do tańca. „Myszka z kotkiem” tańczą w parze. „Kotek” wskazuje ręką na myszkę, przekazuje jej rolę kotka.
7. Dmucha wiatr.
Dmucha wiatr, (dmuchamy przed siebie).
Szumią drzewa, (unosimy ręce do góry i machając na boki udajemy szumiące drzewa).
Idzie burza, (stukamy rączkami o podłogę).
I ulewa, (symulujemy palcami opady deszczu).
A ja w domku schowam się, (unosimy ręce nad głowę i pokazujemy daszek).
Deszcz nie zmoczy mnie. (kiwamy przecząco palcem)
Kap, kap, kap bis2x (paluszkami pokazujemy opady deszczyku)
Kap, kap, kap
Deszcz nie zmoczy mnie (przecząco pokazujemy palcem)