Scenariusz zajęcia- Poznajemy kosmos

Scenariusz zajęcia- Poznajemy kosmos
Scenariusz szczególnie przydatny na Światowy dzień Kosmosu, który obchodzimy 21 Maja
SCENARIUSZ ZAJĘCIA
Temat zajęć: „Poznajemy kosmos”.
Cel ogólny: Rozwijanie zainteresowań tematyką kosmosu, poznanie pojęć z nim związanych.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- śpiewa piosenkę powitalną
- poprawnie dodaje i odejmuje w zakresie i powyżej 10,
- odczytuje hasło
- dopasowuje etykiety pod obrazki
- wzbogaca wiedzę na temat kosmosu, zna podstawowe pojęcia takie jak: planety, układ słoneczny, skafander, orbita.
- rozwija aktywność twórczą, wyobraźnię poprzez udział w zajęciach
- reaguje prawidłowo na sygnały i instrukcje nauczyciela
- koncentruje się na zadaniu
- uczestniczy chętnie i aktywnie w proponowanych zabawach
Metody:
Elementy metody według E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
Opowiadania, rozmowy
Metody wg. M. Kwiatowskiej:
Czynne:
- zadań stawianych do wykonania
- ćwiczeń
Słowne:
- rozmowy
- objaśnienia i instrukcje
Percepcyjne:
- obserwacji i pokazu
Pedagogika zabawy
Formy:
Indywidualna
Środki dydaktyczne:
płyta CD z piosenkami, tekst piosenek, szablony rakiet i planet, , książki, czasopisma, pocztówki, postacie kosmonautów, liczbowe kartoniki, klocki, kolorowe nakrętki
Przebieg zajęć:
1.„Podaj rękę przyjacielu”.
Powitanie chłopca piosenką. Nauczyciel i dziecko stoją zwróceni do siebie twarzami, poruszają się zgodnie z tekstem piosenki.
Podaj rękę przyjacielu i przywitaj się,
w prawo ukłoń się, w lewo ukłoń się.
Podaj rękę przyjacielu i uśmiechnij się,
dzisiaj mamy dobry dzień.
2.„Tajemnicze hasło”.
Wskazane przez nauczyciela dzieci wybierają kartoniki i głośno odczytują zapisane na nich działania matematyczne, a następnie podają ich rozwiązania. Chętne dziecko układa wyniki działań od największego do najmniejszego, następnie odwraca kartoniki i odczytuje hasło. (KOSMOS)
3.Oglądanie książek i albumów, czasopism, pocztówek o tematyce związanej z kosmosem.
Wyjaśnienie niezrozumiałych słów takich jak np.: kosmos, planety, przestrzeń kosmiczna, pojazd kosmiczny, skafander. Oglądanie plakatu przedstawiającego Układ Słoneczny, słuchanie nazw poszczególnych planet, nazywanie ich, określenie, która z planet jest najmniejsza a która największa. Dopasowanie etykiet pod obrazki.
4. „Wyprawa w kosmos”.
Analizowanie w jaki sposób można dostać się w podróż do kosmosu i czy jest to możliwe. Ustalenie co będzie potrzebne i przydatne podczas takiej kosmicznej wyprawy. Budowanie wymyślonego pojazdu kosmicznego bądź stacji z użyciem klocków i kolorowych nakrętek po napojach.
5.„Leć rakieto!”
Po ustaleniu środków transportu dzięki którym można udać się na wyprawę w kosmos nauczyciel zaprasza do zabawy przy piosence o rakiecie. Wcześniej jednak pokazuje ilustrację rakiety. Zabawy przy piosence pt. „Leć rakieto”.
Rytmizowanie fragmentów piosenki (refrenu), z wykorzystaniem klaskania.
6.Podziękowanie za udział w zajęciach