Scenariusz zajęcia diagnozującego z zakresu edukacji matematycznej
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!

Komentarze (0)
Grupa: 6-latki
Temat: Zabawa matematyczna: „Łąkowe rachunki”
Treści programowe:
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem cech jakościowych,
- porównywanie liczebności zbiorów poprzez liczenie ich elementów,
- układanie działań do podanych zadań,
- rozpoznawanie cyfr,
- nazywanie pór roku, dni tygodnia i miesięcy,
- określanie kierunków ruchu i stosowanie określeń na prawo, na lewo,
- dodawanie i odejmowanie w zakresie10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji,
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
Treści z podstawy programowej: nr IV.9,11,12,14,15,16
Cel główny:
- rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie: liczenia, klasyfikowania, porównywania, orientacji w przestrzeni, dodawania, odejmowania, rozwiązywania zadań z treścią oraz zapisywania działań matematycznych;
Cele operacyjne:
Dziecko:
- rozróżnia i nazywa podstawowe figury geometryczne płaskie - koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt,
- potrafi klasyfikować owady wg cech jakościowyc,
- porównuje, liczy i dopasowuje odpowiednią liczbę do zbioru,
- orientuje się na kartce papieru, wie gdzie jest prawy górny, prawy dolny, lewy górny, lewy dolny róg
- zna cyfry w zakresie 1-10,
- zna dni tygodnia, pory roku i miesiące,
- dodaje o odejmuje na zbiorach
- rozwiązuje zadania tekstowe i układa zapisy działań matematycznych w zakresie: dodawania i odejmowania,
wstawia właściwy znak: <,>,= między zbiorami;
Metoda: słowna, oglądowa, czynna;
Forma pracy: grupowa, zespołowa, indywidualna;
Środki dydaktyczne: liczmany owadów /biedronki, osy, motyle, komary/ w czterech podpisanych kopertach ( pięć zestawów), 5 dużych kartonów z narysowanym kwiatem o 4 płatkach w czterech rogach kartki, 5 obręczy, cyfry 1-10 /pięć zestawów/, znaki matematyczne: =, -, +, <, > (pięć zestawów), karta pracy, kredki, pięć zestawów tasiemek, płyta CD, kartoniki z cyframi 1-23;
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci zabawą: „Powitanka matematyczna”:
„Jestem pierwszy i witam się z dzieckiem piątym” itd.
Dzieci otrzymują kartoniki z cyfrą. Wg właściwej kolejności ustawiają się na brzegu dywanu. Zadaniem każdego dziecka jest powiedzieć, swój liczebnik porządkowy (np. „jestem trzecia”) i z kim się witam (np. „witam się z szóstą osobą”) podając jej rękę na powitanie.
2. Wykonywanie zadań w pięciu zespołach /podział na zespoły poprzez wylosowanie jednej cyfry i ustawienie się przy właściwej obręczy/:
a) Tworzenie zbiorów owadów: w prawym górnym, prawym dolnym, lewym górnym i lewym dolnym płatku kwiatka.
Każdy zespół otrzymuje duży karton z narysowanym kwiatem
o 4 dużych płatkach oraz 4 podpisane koperty z różnymi owadami – biedronki, motyle, osy, komary. Zadaniem zespołów jest ułożenie danych owadów na danym płatku wg instrukcji nauczyciela.
b) Policzenie wszystkich zbiorów owadów i przyporządkowanie właściwej liczby.
c) Porównywanie powstałych zbiorów owadów wg instrukcji nauczyciela – wstawienie właściwego znaku: <.>, =
(np. Czego jest na płatkach więcej: motyli czy biedronek?
O ile jest więcej motyli?
O ile jest mniej biedronek?
Jaki znak matematyczny wstawicie między tymi zbiorami?)
d) Wykonywanie działań matematycznych i układanie ich zapisów wg instrukcji nauczyciela.
(np.: Ile razem jest komarów i os? Ułóżcie zapis: 7+3=10
O ile więcej jest motyli od biedronek? Ułóżcie zapis: 8-6=2)
e) Rozwiązywanie zadań z treścią i układanie właściwego zapisu matematycznego z zakresu dodawania i odejmowania.
Twoje uwagi i pomysły
Tagi
- edukacja matematyczna w przedszkolu
- matematyka w przedszkolu scenariusze
- diagnoza pedagogiczna w przedszkolu
- zabawy matematyczne w przedszkolu
- zajęcia dla 6-latków
- zajęcia matematyczne w przedszkolu
- scenariusz zajęć dla 6-latków
- scenariusz zajęć matematycznych
- matematyczny scenariusz zajęć dla dzieci