Scenariusz zajęcia o tematyce ekologicznej - Woda

Scenariusz zajęcia o tematyce ekologicznej - Woda
Zajęcia można poprowadzić w grupie 5-latków.
GRUPA WIEKOWA
Dzieci 5-letnie
Temat :
sytuacja edukacyjna –„ WODA ”
Cel główny:
kształtowanie postaw proekologicznych, wykorzystane literatury dziecięcej do rozwijania zainteresowań przyrodniczych
Cele szczegółowe:
- uzmysłowienie dzieciom znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin, oraz zrozumienie potrzeby jej oszczędzania,
- doskonalenie umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego oraz umiejętności wnioskowania i przewidywania następstw i konsekwencji pewnych działań i zjawisk, -- -uświadomienie, dlaczego należy dbać o czystość wody w rzekach, jeziorach …, podajac przykłady
- poznawanie właściwości wody i jej trzech stanów skupienia: lód, woda jako ciecz, para wodna,
- dostrzeganie potrzeby ochrony środowiska przyrodniczego,
- rozwijanie umiejętności zespołowego współdziałania,
- postępowanie zgodnie z normami obowiązującymi w grupie,
Metody:
- podające: czytanie tekstu, pokaz, wyjaśnianie;
- poszukujące: rozmowa, stawianie pytań, przewidywanie następstw;
- ekspresyjne: wypowiedzi dzieci, obserwacje, różnicowanie wartości wizualnych;
- praktycznego działania: doświadczenia, eksperymenty;
Formy:
- indywidualna,
- grupowa,
Przebieg zajęcia
1 „CYFERKI” – zagadka cyfrowo-literowa
Na tablicy n-l umieszcza w rozsypce kartoniki ponumerowane od 1-8. Zadaniem dzieci jest uporządkowanie kartoników od 1-8, a następnie odczytanie hasła – znajdującego się na odwrocie szablonów – PRZYRODA
N-l prowadzi rozmowę z dziećmi na temat co to jest – przyroda. Omawia z dziećmi charakterystyczne cechy środowiska
2 „ PUZZLE” – składanie obrazka z części
Dzieci w marszu przy muzyce biorą przygotowane wcześniej szarfy (szarfy w 4 kolorach), tym samym dzielą się na zespoły wg kolorów szarf. Każdy zespół otrzymuje kopertę z puzzlami. Zadaniem każdego zespołu jest ułożenie puzzli ( obrazki związane z potrzebą wody -charakterystyczne dla środowiska: ryba,łabędź, drzewo,kwiat. Nawiązanie do tematu co potrzebuje wody do życia
3-Rozmowa z wykorzystaniem ilustracji i wiersza-
Wysłuchanie wiersza J. Papuzińskiej Chora rzeka;
Śniła się kotkowi rzeka,
Wielka rzeka, pełna mleka…….
Tutaj płynie biała rzeka.
Ale to jest chora rzeka.
Jak tu pusto!?
Drzewo uschło…..
Cicho tak –
ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg, nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”