SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU EDUKACJI ZDROWOTNEJ
SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU EDUKACJI ZDROWOTNEJ
PRZEPROWADZONEGO W GRUPIE DZIECI 4-LETNICH
TEMAT ZAJĘĆ: „Smacznie i zdrowo” – rozmowy i działania na temat zdrowego odżywiania.
CELE OGÓLNE:
- pogłębianie wiadomości na temat zdrowego odżywiania się,
- wdrażanie do dbania o swoje zdrowie poprzez dostrzeganie zachowań i produktów,
spożywczych sprzyjających zdrowiu i szkodliwych dla zdrowia,
- kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych,
- rozwijanie sprawności manualnych,
CELE OPERACYJNE: Dziecko:
- zna podstawowe zasady zdrowego żywienia,
- wymienia zdrowe i niezdrowe produkty żywnościowe,
- rozumie konieczność spożywania dużej ilości owoców i warzyw oraz ograniczenia,
spożywania słodyczy,
- segreguje żywność na zdrową i niezdrową,
- zgodnie bawi się z innymi dziećmi.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- nagrania muzyczne,
- plakat z „Piramidą żywienia przedszkolaka”.,
- obręcze w kolorze zielonym i czerwonym,
- zdrowe i niezdrowe produkty żywnościowe,
- kosze na produkty,
- emblematy owoców i warzyw,
- papierowe talerzyki,
- nożyczki i klej,
METODY:
- słowne: rozmowa, wiersz, objaśnienia i instrukcje, społecznego porozumiewania się,
- czynne: kierowania własną działalnością dziecka, zadania stawiane dziecku do wykonania, ćwiczenia,
- percepcyjne: obserwacji i pokazu, przykładu,
FORMY:
- zbiorowa,
- indywidualna jednolita,
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Zabawa integracyjna na powitanie „Witamy się ze sobą”.
Dzieci i rodzice tańczą przy akompaniamencie muzyki. Na przerwę w muzyce i hasło wszyscy witają się ze sobą podaną przez nauczycielkę częścią ciała (np. rękami, plecami, łokciami, kolanami itp.)
2. Zabawa ruchowo-taneczna przy piosence „Jarzynowa piosenka”.
3. „Piramida żywienia” – pokaz, omówienie, wskazanie produktów o najwyższych i najniższych wartościach odżywczych.
4. Słuchanie fragmentu wiersza S. Karaszewskiego „Dla każdego coś zdrowego” – omówienie jego treści zwracając uwagę na produkty zdrowe i niezdrowe.
- Których produktów powinniśmy spożywać najwięcej, aby być zdrowi?
- Dlaczego trzeba jeść dużo owoców i warzyw?
- Co można przyrządzić z owoców i warzyw?
- O czym należy pamiętać przed zjedzeniem owoców lub warzyw?
- Dlaczego powinniśmy jeść również produkty mleczne?
- Jakie inne produkty wpływają korzystnie na nasze zdrowie?
- Dlaczego spożywanie nadmiernej ilości słodyczy jest szkodliwe?
5. Zabawa dydaktyczna „Jak żyć zdrowo – prawda czy fałsz?”
Na dywanie rozłożone są obręcze w kolorze zielonym i czerwonym. Nauczycielka czyta hasła, jeśli dzieci się z nim zgadzają – wchodzą do zielonej obręczy i klaszczą,
jeśli się nie zgadzają – wchodzą do czerwonej obręczy i tupią nogami.
- należy jeść dużo owoców i warzyw,
- myjemy owoce i warzywa przed jedzeniem,
- jemy posiłki brudnymi rękami,
- słodycze należy jeść w małych ilościach,
- warzywa i owoce nie mają żadnych witamin,
- jedząc dużo słodyczy mamy zdrowe i ładne zęby,
- zęby myjemy raz w roku,
- przed snem nie należy się objadać,
- pożywienie należy połykać w całości,
6. Podział produktów na zdrowe i niezdrowe.
Dzieci segregują różne produkty ze względu na ich wpływ na zdrowie – do zielonego kosza wkładają- produkty zdrowe (np. jabłko, banan, marchewka), doczerwonego- niezdrowe (np. czekolada, lizak, coca-cola). Każde dziecko uzasadniaswój wybór.
7. Zabawa ruchowa „Sałatka owocowo-warzywna”.
Dzieci siedzą w kole, każdy ma emblemat z owocem lub warzywem. Gdy
nauczycielka wywoła dwie nazwy warzyw lub owoców, te dzieci zamieniają się miejscami. Na hasło: „Sałatka owocowo-warzywna” wszyscy zamieniają się miejscami.
8. Tworzenie talerzyków ze zdrową żywnością.
Dzieci wybierają z broszurek reklamowych po trzy obrazki produktów spożywczych sprzyjających zdrowiu. Wycinają je i przyklejają na papierowych talerzykach.
Wspólne omówienie prac.
9. Zakończenie zajęć. Podziękowanie za aktywny udział. Dzieci częstują się przygotowanymi owocami.