Scenariusz: Grzeczne słowa to podstawa
Temat: Grzeczne słowa to podstawa
Grupa integracyjna „Motylki”
Prowadzący: Wójcik Katarzyna
Cele ogólne:
· Integracja grupy
· Kształtowanie prawidłowych postaw społeczno – moralnych
· Rozwijanie umiejętności troski o uczucia innych
· Uwrażliwianie dzieci na potrzebę używania zwrotów grzecznościowych
Cele szczegółowe:
Dziecko:
· Odczuwa radość płynącą z zabawy
· Zna podstawowe wartości moralne i ich znaczenie
· Potrafi wymienić różne niepełnosprawności
· Uważnie słucha bajki o słoniku Bartusiu
· Odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu
· Maluje elementy obrazu
· Używa słów grzecznościowych
· Aktywnie uczestniczy w zabawach
Metody pracy:
· Słowna, czynna,
Pomoce dydaktyczne
CD z muzyką, tekst „Zajączek Mimi uczy się grzeczności” (załącznik 1), arkusz szarego papieru, rysunek wielbłąda i oazy, farby, pędzle, piłka
Przebieg zajęć
1. Przywitanie się z dziećmi „Wszyscy są, witam was”.
2. Zabawa muzyczno – ruchowa „Gość z Afryki”. Śpiewanie i improwizowanie ruchem muzyki.
3. Słuchanie bajki „Zajączek Mimi uczy się grzeczności”.
Po wysłuchaniu dzieci odpowiadają na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu. Nauczyciel pyta, jakie to są słowa grzecznościowe? Dodatkowo pyta, dlaczego warto używać słów grzecznościowych.
4. „Proszę – dziękuję” – zabawa w kole.
Dzieci stoją w kole. Jedno z dzieci ma piłkę w dłoniach. Wszystkie dzieci skaczą, a na sygnał zatrzymują się i dziecko podaje piłkę koledze lub koleżance obok. Ćwiczenia powtarzane są kilkakrotnie, aż każdy otrzyma piłkę.
5. Praca grupowa „Pustynna burza”.
Dzieci podzielone zostają na 3 grupy. Jedna grupa otrzymuje duży arkusz szarego papieru, który powinny pomalować na odcienie żółtego, będzie to pustynia. Druga grupa otrzymuje rysunek wielbłąda, który muszą pomalować na kolor brązowy, a następnie wyciąć (dzieci muszą porozumiewać się, kto będzie wycinał). Trzecia grupa otrzymuje rysunek oazy, który malują na odpowiednie kolory. Następnie cała grupa łączy elementy razem tak, aby powstał jeden wspólny obraz. Zwrócenie uwagi na używanie słów grzecznościowych.
Załącznik 1. Zajączek Mimi uczy się grzeczności
Pewnego pięknego, słonecznego dnia, mały zajączek o imieniu Mimi wybrał się na wycieczkę.
- „Jaki wspaniały dzień!” – westchnął i pobiegł ile sił w nogach na pole, na którym rosła sałata. Nie zważając na nią, wykonywał duże skoki.
- „Zajączku jak można tak bezkarnie niszczyć czyjeś pole sałaty?”- Odpowiedziała mała dziewczynka Olivka. Mimi nic nie odpowiedział, tylko spuścił uszka.
– „Czy masz coś do powiedzenia?” - Zajączek milczał.
- „Jeżeli wyrządziłeś komuś szkodę, to trzeba użyć magicznego słowa!”
– „Jakiego?” - dopytywał.
- „Przepraszam”. Mimi przeprosił dziewczynkę i pobiegł dalej.
Na łące bawiły się inne zajączki. Mimi miał wielką ochotę z nimi się pobawić, ale nie wiedział jak do nich podejść i co powiedzieć. Siedział tam przez dłuższą chwilę i obserwował ich z ukrycia, aż zobaczyła go Olivka, która zbierała kwiatki na łące.
– „Witaj zajączku! Dlaczego jesteś smutny?"
- „Tak bardzo chciałbym się pobawić z innymi zajączkami, ale nie wiem jak ich oto zapytać?”
– „Musisz użyć drugiego magicznego słowa”.
– „Jakiego, jakiego?” - zapytał zaciekawiony Mimi.
– „Proszę” - odpowiedziała Olivka. Zajączek posłuchał dziewczynki, podszedł do rodzeństwa i powiedział:
- „proszę, czy mógłbym się z wami pobawić?”
Zajączki się zgodziły i zaprosiły go do wspólnej zabawy. Mimi spędził całe popołudnie w ich towarzystwie. Nagle wszystkie zajączki poczuły się bardzo głodne i zaprosiły nowego przyjaciela na wspólny posiłek, który przygotowała Olivka. Mimi zajadał marcheweczki, aż mu się uszka trzęsły. Zajączki podziękowały Olivce za podwieczorek z wyjątkiem Mimi.
- Co oznacza słowo "dziękuje"?- zapytał zajączek
- „To oznacza wdzięczność za coś, co ktoś dla nas zrobił”.
Mimi podziękował zajączkom za zabawę, Olivce za posiłek i lekcję dobrych manier, bo dzięki niej nauczył się 3 magicznych słów: proszę, dziękuje i przepraszam.
Opracowała: Katarzyna Wójcik