Scenariusz: Grzeczne słowa to podstawa

Scenariusz: Grzeczne słowa to podstawa
5.0
1 ocena
Oceń

 

Temat: Grzeczne słowa to podstawa

Grupa  integracyjna „Motylki”

Prowadzący: Wójcik Katarzyna

Cele ogólne:

·         Integracja grupy

·         Kształtowanie prawidłowych postaw społeczno – moralnych

·         Rozwijanie umiejętności troski o uczucia innych

·         Uwrażliwianie dzieci na potrzebę używania zwrotów grzecznościowych

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

·             Odczuwa radość płynącą z zabawy

·             Zna podstawowe wartości moralne i ich znaczenie

·             Potrafi wymienić różne niepełnosprawności

·             Uważnie słucha bajki o słoniku Bartusiu

·             Odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu

·             Maluje elementy obrazu

·             Używa słów grzecznościowych

·             Aktywnie uczestniczy w zabawach

 

Metody pracy:

·         Słowna, czynna,

 

Pomoce dydaktyczne

CD z muzyką, tekst „Zajączek Mimi uczy się grzeczności” (załącznik 1), arkusz szarego papieru, rysunek wielbłąda i oazy, farby, pędzle, piłka

 

Przebieg zajęć

1.       Przywitanie się z dziećmi „Wszyscy są, witam was”.

2.       Zabawa muzyczno – ruchowa „Gość z Afryki”. Śpiewanie i improwizowanie ruchem muzyki.

3.       Słuchanie bajki „Zajączek Mimi uczy się grzeczności”.

Po wysłuchaniu dzieci odpowiadają na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu. Nauczyciel pyta, jakie to są słowa grzecznościowe? Dodatkowo pyta, dlaczego warto używać słów grzecznościowych.

4.       „Proszę – dziękuję” – zabawa w kole.

Dzieci stoją w kole. Jedno z dzieci ma piłkę w dłoniach. Wszystkie dzieci skaczą, a na sygnał zatrzymują się i dziecko podaje piłkę koledze lub koleżance obok. Ćwiczenia powtarzane są kilkakrotnie, aż każdy otrzyma piłkę.

5.       Praca grupowa „Pustynna burza”.

 

Dzieci podzielone zostają na 3 grupy. Jedna grupa otrzymuje duży arkusz szarego papieru, który powinny pomalować na odcienie żółtego, będzie to pustynia. Druga grupa otrzymuje rysunek wielbłąda, który muszą pomalować na kolor brązowy, a następnie wyciąć (dzieci muszą porozumiewać się, kto będzie wycinał). Trzecia grupa otrzymuje rysunek oazy, który malują na odpowiednie kolory. Następnie cała grupa łączy elementy razem tak, aby powstał jeden wspólny obraz. Zwrócenie uwagi na używanie słów grzecznościowych.

 

Załącznik 1. Zajączek Mimi uczy się grzeczności

Pewnego pięknego, słonecznego dnia, mały zajączek o imieniu Mimi wybrał się na wycieczkę.

- „Jaki wspaniały dzień!” – westchnął i pobiegł ile sił w nogach na pole, na którym rosła sałata. Nie zważając na nią, wykonywał duże skoki.

- „Zajączku jak można tak bezkarnie niszczyć czyjeś pole sałaty?” - Odpowiedziała mała dziewczynka Olivka. Mimi nic nie odpowiedział, tylko spuścił uszka. – „Czy masz coś do powiedzenia?” - Zajączek milczał. - „Jeżeli wyrządziłeś komuś szkodę, to trzeba użyć magicznego słowa!” – „Jakiego?” - dopytywał. - „Przepraszam”. Mimi przeprosił dziewczynkę i pobiegł dalej.

 

Na łące bawiły się inne zajączki. Mimi miał wielką ochotę z nimi się pobawić, ale nie wiedział jak do nich podejść i co powiedzieć. Siedział tam przez dłuższą chwilę i obserwował ich z ukrycia, aż zobaczyła go Olivka, która zbierała kwiatki na łące.

 – „Witaj zajączku! Dlaczego jesteś smutny?" - „Tak bardzo chciałbym się pobawić

Twoje uwagi i pomysły