Scenariusz: Woda - jej znaczenie dla życia i zdrowia ludzi, zwierząt i roślin
4.7
Cele ogólne:
- Ukazanie znaczenia wody w życiu człowieka, roślin i gleby.
- Kształtowanie nawyku oszczędnego korzystania z wody.
- Kształcenie logicznego myślenia – próby formułowania wniosków w oparciu o analizę faktów (zdarzeń).
Cele szczegółowe:
dziecko zna:
- właściwości fizyczne wody,
- przyczyny zanieczyszczania wody,
- sposoby oszczędzania wody.
dziecko rozumie:
- znaczenie wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt,
- potrzebę ochrony zasobów wodnych,
- konieczność oszczędzania wody w naszym codziennym życiu.
dziecko potrafi:
- wybrać obrazki, komu do życia potrzebna jest woda,
- dokonać obserwacji wody i określić jej stopień zabrudzenia,
- uzasadnić konieczność ochrony wody przed zanieczyszczeniami,
- dbać o czystość i oszczędność wody.
Metody nauczania:
- słowna- rozmowa
- oglądowa- obserwacja bezpośrednia
- działań praktycznych
Forma pracy:
- zbiorowa jednolita
- grupowa zróżnicowana
Środki dydaktyczne: magnetofon, nagranie odgłosów wody, obrazki ludzi, zwierząt, roślin, ilustracje –scenki jezior, naczynia z wodą, mikroskopy, lupy i szkła powiększające.
Przebieg zajęcia:
1. Wprowadzenie do tematu: rozwiązanie zagadki słuchowej (nagranie odgłosów wody).
N: ,,O czym będą zajęcia”?
2. Znaczenie wody w życiu człowieka, roślin, zwierząt
- Wybór i grupowanie obrazków (ludzie, zwierzęta, rośliny).
- Dzieci siedzą przed tablicą, wybierają spośród rozsypanych obrazków, wszystkie te, na których jest coś, lub ktoś, komu do życia potrzebna jest woda - uzasadniają.
3. Poznanie właściwości wody:
- Dzieci siadają przed stolikiem, na którym są przygotowane łyżeczki i szklane naczynie z wodą przegotowaną.
- Każde dziecko próbuje określić cechy wody.
- Sprawdza jak smakuje, jaki ma zapach i opisuje jej kolor; nauczycielka zwraca uwagę na higienę oraz na to, że pić można tylko przegotowaną wodę.
- Dzieci przelewają wodę do naczynia, by ustalić jej kształt; nauczycielka prosi dzieci, aby wymieniły różne formy występowania wody (kałuże, rzeki, stawy, jeziora, morza, oceany).
- Nauczycielka przypomina dzieciom, jak zachowuje się woda w różnych temperaturach - jak zmienia swój stan skupienia (mowa tu o zamarzaniu, wrzeniu, parowaniu i skraplaniu).
4. Zabawa ruchowa – rozluźniająca:
Podskoki w rytm uderzeń tamburyna, naśladowanie kapiącej wody z kranu i szumiącego strumienia.
5. Słowny opis ilustracji – wykazanie różnic między dwoma jeziorami.
- Nauczycielka przedstawia dzieciom dwie ilustracje – jezior: pierwsza to ładne, czyste, bogate w kwiaty, zieleń jezioro, druga ukazuje jezioro brudne, zanieczyszczone.
- Dzieci wykazują różnicę między dwoma jeziorami.
6. Obserwacja wody.
- Dzieci obserwują wodę w pojemnikach szklanych i określają jej stopień zabrudzenia.
- Dzieci obserwują wodę z jeziora i wodę przegotowana pod mikroskopem, lupą i szkłem powiększającym.
- Dzieci sprawdzają czystość wody wystawiając ocenę.
- Porównanie stopnia zabrudzenia wody w poszczególnych pojemnikach przepuszczanie wody przez watę).
7. Przyczyny zanieczyszczenia wody.
- Rozmowa nt. ,Dlaczego wody "chorują"? Czym można wodę zabrudzić?
- Dzieci wymieniają różne przyczyny zanieczyszczenia wód (płyny, proszki do prania, smary, śmieci).
8. Sposoby oczyszczania i oszczędności wody.