Scenariusz: Woda - jej znaczenie dla życia i zdrowia ludzi, zwierząt i roślin

Scenariusz: Woda - jej znaczenie dla życia i zdrowia ludzi, zwierząt i roślin
4.7
3 oceny
Oceń

Cele ogólne:

 

  • Ukazanie znaczenia wody w życiu człowieka, roślin i gleby.
  • Kształtowanie nawyku oszczędnego korzystania z wody.
  • Kształcenie logicznego myślenia – próby formułowania wniosków w oparciu o analizę faktów (zdarzeń).

 

Cele szczegółowe:
dziecko zna:    

 

  • właściwości fizyczne wody,
  • przyczyny zanieczyszczania wody,
  • sposoby oszczędzania wody.

 

dziecko rozumie:

 

  • znaczenie wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt,
  • potrzebę ochrony zasobów wodnych,
  • konieczność oszczędzania wody w naszym codziennym życiu.

 

dziecko potrafi:  

 

  • wybrać obrazki, komu do życia potrzebna jest woda,
  • dokonać obserwacji wody i określić jej stopień  zabrudzenia,
  • uzasadnić konieczność ochrony wody przed   zanieczyszczeniami,
  • dbać o czystość i oszczędność wody.

 

Metody nauczania:

 

  • słowna- rozmowa
  • oglądowa- obserwacja bezpośrednia
  • działań praktycznych         

 

Forma pracy:

 

  • zbiorowa jednolita
  • grupowa zróżnicowana

 

Środki dydaktyczne: magnetofon, nagranie odgłosów wody, obrazki ludzi, zwierząt, roślin, ilustracje –scenki jezior, naczynia z wodą, mikroskopy, lupy i szkła powiększające.


Przebieg zajęcia:

1. Wprowadzenie do tematu: rozwiązanie zagadki słuchowej (nagranie  odgłosów wody).
N: ,,O czym  będą zajęcia”?

 

2. Znaczenie wody w życiu człowieka, roślin, zwierząt

 

  • Wybór i grupowanie obrazków (ludzie, zwierzęta, rośliny).
  • Dzieci siedzą przed tablicą, wybierają spośród rozsypanych obrazków, wszystkie te, na których jest coś, lub ktoś, komu do życia potrzebna jest woda - uzasadniają.

 

3. Poznanie właściwości wody:

 

  • Dzieci siadają przed stolikiem, na którym są przygotowane łyżeczki i szklane naczynie z wodą przegotowaną.
  • Każde dziecko próbuje określić cechy wody.
  • Sprawdza jak smakuje, jaki ma zapach i opisuje jej kolor; nauczycielka zwraca uwagę na higienę oraz na to, że pić można tylko przegotowaną wodę.
  • Dzieci przelewają wodę do naczynia, by ustalić jej kształt; nauczycielka prosi dzieci, aby wymieniły różne formy występowania wody (kałuże, rzeki, stawy, jeziora, morza, oceany).
  • Nauczycielka przypomina dzieciom, jak zachowuje się woda w różnych temperaturach - jak zmienia swój stan skupienia (mowa tu o zamarzaniu, wrzeniu, parowaniu i skraplaniu).

 

4. Zabawa ruchowa – rozluźniająca:

 

Podskoki w rytm uderzeń tamburyna, naśladowanie kapiącej wody z kranu i szumiącego strumienia.

5.  Słowny opis ilustracji – wykazanie różnic między dwoma jeziorami.

 

  • Nauczycielka przedstawia dzieciom dwie ilustracje – jezior: pierwsza to ładne, czyste, bogate w kwiaty, zieleń jezioro, druga ukazuje jezioro brudne, zanieczyszczone.
  • Dzieci wykazują różnicę między dwoma jeziorami.

6. Obserwacja wody.

 

  • Dzieci obserwują wodę w pojemnikach szklanych i określają jej stopień zabrudzenia.
  • Dzieci obserwują wodę z jeziora i wodę przegotowana pod mikroskopem, lupą i szkłem powiększającym.
  • Dzieci sprawdzają czystość wody wystawiając ocenę.
  • Porównanie stopnia zabrudzenia wody w poszczególnych pojemnikach przepuszczanie wody przez watę).

7. Przyczyny zanieczyszczenia wody.

 

  • Rozmowa nt. ,Dlaczego wody "chorują"? Czym można wodę zabrudzić?
  • Dzieci wymieniają różne przyczyny zanieczyszczenia wód (płyny, proszki do prania, smary, śmieci).

8. Sposoby oczyszczania i oszczędności wody.

Twoje uwagi i pomysły

Tagi