Scenariusze do inscenizacji pt. „Czerwony Kapturek”

Scenariusz nr 1
Temat: Inscenizacja bajki „Czerwony Kapturek”
Cel:
- wzbogacenie słownika czynnego dzieci,
- wyrabianie umiejętności słuchania,
- tworzenie przez dzieci pomysłów do inscenizacji (rozwijanie myślenia dywergencyjnego),
- aktywizowanie myślenia twórczego.
Środki: przeźrocza z bajką „ Czerwony Kapturek”
Inspiracje: elementy garderoby do zabawy tematycznej (czerwona czapeczka, koszyk, fartuszek)
Przebieg:
1. Przedstawienie dzieciom utworu J. Brzechwy „Czerwony Kapturek” – przeźrocza: oglądane bez czytania tekstu.
2. W trakcie oglądania bajki, próba układania dialogów pomiędzy poszczególnymi bohaterami bajki.
3. Zachęcam dzieci do wymyślenia innego zakończenia bajki.
4. Ćwiczenia dramowe: „ Jakiego bohatera bajki przedstawiam?”.
Propozycje dzieci (zagadki), jedno dziecko przedstawia ruchem jedną postać z bajki – grupa odgaduje,
5. Wyrażanie emocji niewerbalnie – malowanie farbą uczuć jakie wywołała bajka.
Scenariusz nr 2
Temat: Tworzenie scenariusza do bajki „ Czerwony Kapturek”
Cel:
- wzbogacanie zakresu słownika czynnego,
- ćwiczenia dramowe „stop – klatka, obraz ożywiony”,
- rozbudzanie zaufania we własne możliwości twórcze,
- wdrażanie do porozumiewania się w grupie, umiejętność słuchania i mówienia.
Środki: instrumenty, „chmurki”, taśma, kłębek wełny, maszyna do pisania,
Inspiracje: kamera , telewizor, maska.
Przebieg:
1. Nagrywanie na kamerę video dzieci w czasie dowolnych zabaw i
oglądanie „siebie” na żywo.
2. Zabawa „ Z czym kojarzy ci się ten przedmiot? (kamera),
odpowiedzi dzieci zapisujemy i próbujemy wyszukać ilustracje , rysunki związane z tym przedmiotem - stworzenie mapy myśli.
3. Rysujemy scenariusz - zabawa rysunkowa, dzieci otrzymują sztywne
kartoniki, na których rysują według własnego pomysłu „kadry” do filmu „Czerwony Kapturek”.
4. Gotowe kadry sklejamy taśmą i powstaje „nasz” film.
5. Zabawa inscenizowana:
- jedno chętne dziecko jest reżyserem jednego „kadru”, nauczyciel wprowadza fragment tekstu z książki J. Brzechwy „ Bajki samograjki”: ... snuj się, snuj bajeczko, a było to tak... niedaleczko... Kadr, na który przypadnie koniec „wyliczanki” – tekstu bajki , stanowi „stop klatkę” – dzieci przyjmują pozycję z kadru.
6. Umiejętność porozumiewania się w grupie:
Dzieci siedzą w kole i opowiadają bajkę o Czerwonym Kapturku, ile zapamiętało każde, w trakcie opowiadania przekazywany jest kłębek wełny: dziecko, które opowiada, musi kontynuować opowieść swojego poprzednika, następnie podaje kłębek wybranemu koledze i tak powstaje „pajęcza nić” – uświadomienie dzieciom, że trzeba słuchać uważnie o czym się mówi, by móc opowiadać dalej.
7. Zabawa z wyliczanką - „Układamy dialogi do bajki”:
Dzieci inscenizują kadr, na który wypadnie „ obraz ożywiony” z dialogiem postaci na nich narysowanych.
8. Zabawy muzyczne - dźwięk, którego instrumentu pasuje do danej
postaci z bajki.
Scenariusz nr 3
Temat: Tworzenie scenografii do bajki „Czerwony Kapturek”
Cel:
- kształtowanie wyobraźni twórczej,
- rozwijanie umiejętności dokonywania wyborów w wykonaniu dekoracji, elementów scenografii,
- wdrażanie do samodzielności, wytrwałości,
- rozbudzanie zaufania we własne możliwości twórcze.
Pomoce: taśma klejąca, spinacze, arkusze papieru szarego, materiał, kolorowa, bibuła karbowana nożyczki, klej, zszywacz (tylko dla nauczyciela)
Przebieg: