Scenariusze zajęć adaptacyjnych dla dzieci 3-letnich i ich rodziców

Temat: „Przedszkole bez łez” - tydzień adaptacyjny
Cel główny:
- nawiązanie kontaktu z dziećmi i ich rodzicami, integracja rodzin,
- niwelowanie lęku u dzieci związanego z nowym otoczeniem,
- oswojenie dzieci z wychowawcami i personelem przedszkola,
wprowadzenie miłej i przyjaznej atmosfery, pełnej radości i zaufania, - poznawanie dzieci w zabawie dowolnej oraz inicjowanej przez nauczyciela,
- poznawanie rodziców w działaniu i zabawie z własnym dzieckiem,
- pokazanie elementów pracy opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej,
- poznawanie oczekiwań dzieci i rodziców wobec placówki,
- przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia w procesie adaptacji.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- zapoznaje się z nowym otoczeniem, wychowawcami, kolegami i koleżankami,
- pokonuje lęk w kontaktach z nieznajomymi, czuje się bezpieczne,
- spędza czas w miłej atmosferze i jest chętne do zabawy,
- wie, gdzie jest jego sala, łazienka i szatnia.
Formy:
- praca z całą grupą,
praca w parach,
praca indywidualna.
Metody:
- słowne (pogadanka),
- oglądowe (obserwacja),
- praktycznego działania (zadania do wykonania),
- ekspresji ruchowej.
Środki dydaktyczne: podkreślono w tekście
Poniedziałek - Dzień 1
Spotkanie informacyjne dla rodziców (bez dzieci)
Wtorek - Dzień 2
1. Rozdanie rodzicom wizytówek – słoneczek - wypisanie na nich imion dziecka i rodzica.
2. Papuga Pola (pacynka) wita wszystkie dzieci, które przyszły do przedszkola. Piosenka na powitanie z pokazywaniem (powitanie każdego dziecka indywidualnie słowami piosenki śpiewanej na melodię „Panie Janie”):
Witaj (imię dziecka), witaj (imię dziecka).
Jak się masz? Jak się masz?
Wszyscy Cię witamy, rączką Ci machamy.
Bądź wśród nas, bądź wśród nas.
3. „Kolorowa chusta” - zabawa z chustą animacyjną, podrzucanie kolorowej piłeczki.
4. „Czarodziejski worek” - zabawa dydaktyczna, nazywanie przedmiotów związanych z higieną osobistą (szczoteczka, pasta i kubek, mydło, ręcznik, papier toaletowy). Pogadanka przygotowująca dzieci do zwiedzania w danym dniu łazienki.
5. „Czyścioszki” - zabawa ruchowa, dzieci biegają po sali przy akompaniamencie tamburynu, kiedy instrument milknie - pokazują „mycie” wskazanej przez N części ciała.
6. Zwiedzanie łazienki z możliwością skorzystania z sanitariatów.
7. Zwiedzanie sali - zapoznanie dzieci z kącikami zainteresowań, znajdującymi się tam przedmiotami (z zaznaczeniem, że zabawki po zakończonej zabawie chcą wrócić na swoje miejsce, bo to ich „domek”).
8. Zabawa klockami - zwrócenie uwagi na odkładanie zabawek na miejsce po zabawie.
9. Piosenka na pożegnanie z pokazywaniem (pożegnanie każdego dziecka indywidualnie słowami piosenki śpiewanej na melodię „Panie Janie”).
Żegnaj (imię dziecka), żegnaj (imię dziecka)
Nadszedł czas, nadszedł czas,
Wszyscy cię żegnamy, jutro się spotkamy,
Wróć do nas, wróć do nas.
Środa - Dzień 3
1. Przywitanie dzieci zabawą ruchową ze śpiewem „Boogie - woogie.” Uczestnicy zabawy stoją w kole (rodzic naprzeciwko dziecka) i wykonują ruchy zgodnie ze słowami piosenki:
Do przodu prawą rękę daj, do tyłu prawą rękę daj,
do przodu prawą rękę daj i pomachaj nią
bo przy boogie - boogie - woogie (ruszanie biodrami)