Segregujemy śmieci - scenariusz zajęć otwartych dla przedszkolaków
Osoba prowadząca:
Liczba dzieci: 25
Temat zajęć: Segregujemy śmieci
Cele ogólne:
- kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu,
- wyrobienie właściwego stosunku do ochrony środowiska,
- kształtowanie umiejętności podejmowania konkretnych działań: segregowanie odpadów (makulatury, opakowań szklanych i plastikowych).
Cele operacyjne (dziecko):
- potrafi skupić uwagę na utworze,
- wykonuje polecenia nauczyciela,
- chętnie uczestniczy w zabawach,
- będzie czuło się odpowiedzialne za stan środowiska naturalnego,
- właściwie zareaguje na niszczenie i zanieczyszczanie środowiska przez rówieśników i dorosłych,
- zna źródła i rodzaje odpadów,
- zna kolory pojemników na odpady,
- rozumie znaczenie pojęć: śmieci, odpady, segregacja, surowce wtórne,
- potrafi wykonać pracę plastyczną z wykorzystaniem materiałów wtórnych,
- segreguje odpady.
Metody pracy:
Oparte na aktywności dziecka: słuchanie, odpowiedzi na pytania, aktywne działanie, swobodne wypowiedzi, aktywność ruchowa, wykonanie pracy plastycznej.
Oparte na aktywności nauczyciela: pokaz, opowiadanie, objaśnienia, aktywizacja do aktywności ruchowej i plastycznej, pochwała, kontrola czynności uczniów.
Formy organizacji:
- praca z całą grupą,
- praca zespołowa,
- praca indywidualna.
Środki dydaktyczne: torby papierowe i foliowe, wiersz „Sznurek Jurka”, ilustracje, chusta animacyjna, płyta CD z muzyką, worki do segregacji śmieci, różne odpady plastikowe, szklane, papierowe, gazety, kolorowe papierki, klej, farby, szarfy w trzech kolorach.
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie - piosenką powitalną na melodię „Wlazł kotek na płotek…”
„Dzień dobry, dzień dobry! Jak się masz? Dziś nowa zabawa czeka nas. W gromadce wesoło płynie czas, zapraszam do koła także was”.
2. „Ziemia”- nauczycielka opowiada dzieciom o naszej planecie.
„Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy”.
Następnie nauczycielka prosi dzieci, aby przez chwilę w ciszy i skupieniu zastanowiły się nad tym czego życzyłby Ziemi.
3. Inscenizacja (na dywanie rozłożony jest szary arkusz papieru - boisko).
Dzieci siedzą w kręgu, a nauczycielka inscenizuje wiersz „Sznurek Jurka” L. Szołdry, rzucając na papier poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu. Tworzy się wielkie dzikie wysypisko.
Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko