Sensoplastyka Smyka - zabawy stymulujące zmysły

Sensoplastyka Smyka - zabawy stymulujące zmysły

CELE INNOWACJI:


Cele główne:


    • rozwijanie twórczości, kreatywności i zainteresowania światem
    • wspomaganie rozwoju  intelektualnego, ruchowego i emocjonalno-społecznego
    • ćwiczenie koncentracji, skupienia i uwagi
    • usprawnianie funkcji integracji sensorycznej
    • budowanie twórczych i samodzielnych osobowości
    • wspieranie  rozwoju poznawczego

Cele szczegółowe:


    • rozwijanie naturalnej ekspresji twórczej
    • poznawanie nowych form wyrazu i działań artystycznych
    • wspieranie samodzielności
    • czerpanie satysfakcji z kreatywnego działania
    • zmniejszenie lub wyeliminowanie negatywnych reakcji na bodźce sensoryczne
    • stwarzanie możliwości aktywnego działania
    • doskonalenie sprawności manualnej i rozwoju spostrzegawczo-ruchowego
    • poprawa zdolności koncentracji, skupienia uwagi na jednej czynności przez dłuższy czas
    • rozbudzanie wyobraźni i kreatywności dzieci oraz wyzwalanie pomysłowości zachęcanie do wnioskowania, dokonywania analizy i syntezy wiedzy


METODY PRACY:


    • działania praktycznego
    • pokazu i obserwacji
    • ekspresyjna
    • doświadczeń i eksperymentowania
    • metoda ćwiczeń


– metody oglądowe (obserwacje, demonstracje itp.)
– metody słowne (instrukcje, rozmowy, sposoby społecznego porozumienia itp.)
– metody aktywizujące (projekt, burza mózgów, burza pytań, gry dydaktyczne, stacje
zadaniowe, drama, mapa mentalna itp.)

 

FORMY PRACY:


    • indywidualna
    • grupowa
    • zespołowa


FORMY AKTYWNOŚCI DZIECI:


    • zabawowa
    • zadaniowa
    • badawcza
    • twórcza

 


Wstęp


Dzieci w pierwszych latach swojego życia wykazują ogromną ciekawość świata, co powoduje, że całym swoim ciałem chłoną wszystko to, co nowe
i nieznane. Do poznawania otaczającego je świata intensywnie wykorzystują wszystkie zmysły, czyli: wzrok, dotyk, słuch, węch, smak oraz zmysł równowagi i kinestezję. Informacje pozyskane z otoczenia są następnie przetwarzane w procesie integracji sensorycznej. W kontekście rozwoju dziecka jest to bardzo ważny proces, dlatego warto nieustannie go wspierać m.in. poprzez liczne zabawy sensoryczne.

 

Sensoplastyka to zajęcia rozwojowe, które polegają na wspieraniu kreatywności i samodzielności dzieci. Są to różne aktywności plastyczne, które angażują jednocześnie kilka zmysłów: węchu, wzroku, dotyku, słuchu, smaku.


Zajęcia stanowią bazę do dalszej edukacji w szkole. Dziecko, biorąc udział w zajęciach otwiera się na sztukę i kształtuje swoje zmysły estetyczne.


Co ważne, przebywa w gronie rówieśników, a to dodatkowo wpływa pozytywnie na jego umiejętności nawiązywania kontaktów oraz pomaga eliminować nieśmiałość.


W trakcie zajęć ich uczestnicy mają okazję bawić się masami bezkształtnymi, farbami oraz tworzywami łatwo przekształcalnymi i sypkimi, to doskonałe wprowadzenie w świat zapachów, faktur i kolorów.


Innowacja przewiduje wykorzystanie różnorodnych, nowatorskich metod nastawionych na manipulowanie, odkrywanie, poszukiwanie, tworzenie i działanie przez dziecko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na stymulowanie zmysłów.


Zaletą zajęć sensorycznych jest to, że do ich przeprowadzenia można użyć ogólnodostępnych produktów, które znajdziemy w kuchni lub łazience.


Wprowadzenie niniejszej innowacji ma na celu przyczynienie się do lepszego rozwoju intelektualnego, ruchowego i emocjonalno-społecznego dzieci, a także rozwijanie dziecięcego zainteresowania otaczającym światem.


Jest to moja odpowiedź na pojawiające się coraz częściej problemy behawioralne, społeczne i emocjonalne dzieci a także coraz słabiej rozwiniętą u nich motorykę małą.

 

Działalność sensoplastyczna ma także właściwości terapeutyczne: zarówno uspokaja, odpręża jak i rozładowuje napięcie emocjonalne i mięśniowe. Zajęcia z elementami sensoplastyki ułatwiają również nawiązywanie kontaktu emocjonalnego oraz przyczyniają się do budowania właściwych relacji a także uczą współdziałania w grupie rówieśniczej.


Sensoplastyka dla dzieci to:


    • to warsztaty o zapachu gumy balonowej, słodkiej truskawki, rajskich owoców, wanilii i nie tylko,
    • to twórcze eksperymenty, kolorowe brudzenie się i tworzenie nieokiełznanych mas plastycznych,
    • podczas zajęć rozwijamy kreatywne myślenie, pracujemy nad rozwojem poznawczym, społecznym oraz rozwojem komunikacji,
    • dzięki wspólnym zajęciom w grupie, uczymy się być ze sobą i co najważniejsze, uczymy się cieszyć wspólnymi chwilami,
    • każde spotkanie z nami to zaskakujące połączenie zabaw i eksperymentowania z ekologicznymi materiałami plastycznymi.


Spodziewane efekty:

Wpływ na dzieci:


    • Usprawnianie funkcji integracji sensorycznej
    • Lepszy rozwój psychoruchowy dzieci
    • Poprawa zdolności koncentracji i skupienia uwagi
    • Poprawa koordynacji ruchowej i zmysłu równowagi
    • Poprawa komunikacji swoich potrzeb i nawiązywanie interakcji z otoczeniem


Wpływ na pracę przedszkola:


    • Rozwój bazy dydaktycznej oraz metod i form pracy;
    • Podnoszenie jakości pracy przedszkola poprzez podnoszenie jakości podejmowanych działań;
    • Uatrakcyjnienie i efektywne zagospodarowanie czasu spędzonego w przedszkolu.

ROZKŁAD ZAJĘĆ:


WRZESIEŃ


    1. Kolorowy zawrót głowy – zabawy sensoryczne z barwionym ryżem
    2. Naklejanka nt. Owoce z sadu z wykorzystaniem sypkiej galaretki


PAŹDZIERNIK


        1. Zabawy sensoryczne z darami jesieni
        2. Stemplowanie za pomocą owoców


LISTOPAD


    1. Zabawa sensoryczna pt. „Burza w słoiku”
    2. Malowanie rosnącymi farbami


GRUDZIEŃ


    1. Wykonanie butelek sensorycznych
    2. Układanie kompozycji z materiałów przyrodniczych nt. „Świąteczny stroik”


STYCZEŃ


    1. Malowanie pastą do zębów na zalaminowanej folii
    2. Tworzenie kompozycji z barwionej waty nt. „Zorza polarna”


LUTY


    1. Lepienie z piankoliny
    2. „Solne obrazki” Barwienie soli za pomocą kolorowej kredy


MARZEC


    1. Stemplowanie balonami z wodą
    2. Rysowanie po mące, soli, kaszce mannej w ciemności


KWIECIEŃ


    1. Malowanie na folii bąbelkowej
    2. Zabawy sensoryczne z ziarnami, wykonanie grzechotek


MAJ


    1. Zabawy sensoryczne nt. „Poszukiwacze skarbów”
    2. Trening zapachowy


CZERWIEC


    1. Zabawy sensoryczne z piaskiem kinetycznym
    2. Malowanie muszli z makaronu

Nazwa instytucji: Przedszkole Niepubliczne „Centuś” w Bydgoszczy
Temat: „Sensoplastyka Smyka– zabawy stymulujące zmysły”
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Zakres innowacji: Grupy: Zuchy, Odkrywcy, Tropiciele, Myśliciele
Czas realizacji innowacji: wrzesień 2023 –czerwiec 2024
Termin i forma realizacji: Zajęcia z sensoplastyki będą odbywały się w formie warsztatowej dwa razy w miesiącu.


Autor: mgr Sylwia Stylo

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi