Sensoplastyka Smyka - zabawy stymulujące zmysły
CELE INNOWACJI:
Cele główne:
• rozwijanie twórczości, kreatywności i zainteresowania światem
• wspomaganie rozwoju intelektualnego, ruchowego i emocjonalno-społecznego
• ćwiczenie koncentracji, skupienia i uwagi
• usprawnianie funkcji integracji sensorycznej
• budowanie twórczych i samodzielnych osobowości
• wspieranie rozwoju poznawczego
Cele szczegółowe:
• rozwijanie naturalnej ekspresji twórczej
• poznawanie nowych form wyrazu i działań artystycznych
• wspieranie samodzielności
• czerpanie satysfakcji z kreatywnego działania
• zmniejszenie lub wyeliminowanie negatywnych reakcji na bodźce sensoryczne
• stwarzanie możliwości aktywnego działania
• doskonalenie sprawności manualnej i rozwoju spostrzegawczo-ruchowego
• poprawa zdolności koncentracji, skupienia uwagi na jednej czynności przez dłuższy czas
• rozbudzanie wyobraźni i kreatywności dzieci oraz wyzwalanie pomysłowości zachęcanie do wnioskowania, dokonywania analizy i syntezy wiedzy
METODY PRACY:
• działania praktycznego
• pokazu i obserwacji
• ekspresyjna
• doświadczeń i eksperymentowania
• metoda ćwiczeń
– metody oglądowe (obserwacje, demonstracje itp.)
– metody słowne (instrukcje, rozmowy, sposoby społecznego porozumienia itp.)
– metody aktywizujące (projekt, burza mózgów, burza pytań, gry dydaktyczne, stacje
zadaniowe, drama, mapa mentalna itp.)
FORMY PRACY:
• indywidualna
• grupowa
• zespołowa
FORMY AKTYWNOŚCI DZIECI:
• zabawowa
• zadaniowa
• badawcza
• twórcza
Wstęp
Dzieci w pierwszych latach swojego życia wykazują ogromną ciekawość świata, co powoduje, że całym swoim ciałem chłoną wszystko to, co nowe
i nieznane. Do poznawania otaczającego je świata intensywnie wykorzystują wszystkie zmysły, czyli: wzrok, dotyk, słuch, węch, smak oraz zmysł równowagi i kinestezję. Informacje pozyskane z otoczenia są następnie przetwarzane w procesie integracji sensorycznej. W kontekście rozwoju dziecka jest to bardzo ważny proces, dlatego warto nieustannie go wspierać m.in. poprzez liczne zabawy sensoryczne.
Sensoplastyka to zajęcia rozwojowe, które polegają na wspieraniu kreatywności i samodzielności dzieci. Są to różne aktywności plastyczne, które angażują jednocześnie kilka zmysłów: węchu, wzroku, dotyku, słuchu, smaku.
Zajęcia stanowią bazę do dalszej edukacji w szkole. Dziecko, biorąc udział w zajęciach otwiera się na sztukę i kształtuje swoje zmysły estetyczne.
Co ważne, przebywa w gronie rówieśników, a to dodatkowo wpływa pozytywnie na jego umiejętności nawiązywania kontaktów oraz pomaga eliminować nieśmiałość.
W trakcie zajęć ich uczestnicy mają okazję bawić się masami bezkształtnymi, farbami oraz tworzywami łatwo przekształcalnymi i sypkimi, to doskonałe wprowadzenie w świat zapachów, faktur i kolorów.
Innowacja przewiduje wykorzystanie różnorodnych, nowatorskich metod nastawionych na manipulowanie, odkrywanie, poszukiwanie, tworzenie i działanie przez dziecko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na stymulowanie zmysłów.
Zaletą zajęć sensorycznych jest to, że do ich przeprowadzenia można użyć ogólnodostępnych produktów, które znajdziemy w kuchni lub łazience.
Wprowadzenie niniejszej innowacji ma na celu przyczynienie się do lepszego rozwoju intelektualnego, ruchowego i emocjonalno-społecznego dzieci, a także rozwijanie dziecięcego zainteresowania otaczającym światem.
Jest to moja odpowiedź na pojawiające się coraz częściej problemy behawioralne, społeczne i emocjonalne dzieci a także coraz słabiej rozwiniętą u nich motorykę małą.
Działalność sensoplastyczna ma także właściwości terapeutyczne: zarówno uspokaja, odpręża jak i rozładowuje napięcie emocjonalne i mięśniowe. Zajęcia z elementami sensoplastyki ułatwiają również nawiązywanie kontaktu emocjonalnego oraz przyczyniają się do budowania właściwych relacji a także uczą współdziałania w grupie rówieśniczej.
Sensoplastyka dla dzieci to:
• to warsztaty o zapachu gumy balonowej, słodkiej truskawki, rajskich owoców, wanilii i nie tylko,
• to twórcze eksperymenty, kolorowe brudzenie się i tworzenie nieokiełznanych mas plastycznych,
• podczas zajęć rozwijamy kreatywne myślenie, pracujemy nad rozwojem poznawczym, społecznym oraz rozwojem komunikacji,
• dzięki wspólnym zajęciom w grupie, uczymy się być ze sobą i co najważniejsze, uczymy się cieszyć wspólnymi chwilami,
• każde spotkanie z nami to zaskakujące połączenie zabaw i eksperymentowania z ekologicznymi materiałami plastycznymi.
Spodziewane efekty:
Wpływ na dzieci:
• Usprawnianie funkcji integracji sensorycznej
• Lepszy rozwój psychoruchowy dzieci
• Poprawa zdolności koncentracji i skupienia uwagi
• Poprawa koordynacji ruchowej i zmysłu równowagi
• Poprawa komunikacji swoich potrzeb i nawiązywanie interakcji z otoczeniem
Wpływ na pracę przedszkola:
• Rozwój bazy dydaktycznej oraz metod i form pracy;
• Podnoszenie jakości pracy przedszkola poprzez podnoszenie jakości podejmowanych działań;
• Uatrakcyjnienie i efektywne zagospodarowanie czasu spędzonego w przedszkolu.
ROZKŁAD ZAJĘĆ:
WRZESIEŃ
1. Kolorowy zawrót głowy – zabawy sensoryczne z barwionym ryżem
2. Naklejanka nt. Owoce z sadu z wykorzystaniem sypkiej galaretki
PAŹDZIERNIK
1. Zabawy sensoryczne z darami jesieni
2. Stemplowanie za pomocą owoców
LISTOPAD
1. Zabawa sensoryczna pt. „Burza w słoiku”
2. Malowanie rosnącymi farbami
GRUDZIEŃ
1. Wykonanie butelek sensorycznych
2. Układanie kompozycji z materiałów przyrodniczych nt. „Świąteczny stroik”
STYCZEŃ
1. Malowanie pastą do zębów na zalaminowanej folii
2. Tworzenie kompozycji z barwionej waty nt. „Zorza polarna”
LUTY
1. Lepienie z piankoliny
2. „Solne obrazki” Barwienie soli za pomocą kolorowej kredy
MARZEC
1. Stemplowanie balonami z wodą
2. Rysowanie po mące, soli, kaszce mannej w ciemności
KWIECIEŃ
1. Malowanie na folii bąbelkowej
2. Zabawy sensoryczne z ziarnami, wykonanie grzechotek
MAJ
1. Zabawy sensoryczne nt. „Poszukiwacze skarbów”
2. Trening zapachowy
CZERWIEC
1. Zabawy sensoryczne z piaskiem kinetycznym
2. Malowanie muszli z makaronu
Nazwa instytucji: Przedszkole Niepubliczne „Centuś” w Bydgoszczy
Temat: „Sensoplastyka Smyka– zabawy stymulujące zmysły”
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Zakres innowacji: Grupy: Zuchy, Odkrywcy, Tropiciele, Myśliciele
Czas realizacji innowacji: wrzesień 2023 –czerwiec 2024
Termin i forma realizacji: Zajęcia z sensoplastyki będą odbywały się w formie warsztatowej dwa razy w miesiącu.
Autor: mgr Sylwia Stylo