Słyszę, widzę, czuję, smakuję, dotykam - podróż do krainy naszych zmysłów

Słyszę, widzę, czuję, smakuję, dotykam - podróż do krainy naszych zmysłów
Oceń

Cele ogólne:


   • wzbogacanie wiedzy przedszkolaków na temat budowy ciała                                                 ze szczególnym uwzględnieniem narządów zmysłów;
   • uświadomienie dzieciom znaczenia zmysłów dla człowieka;
   • stymulowanie narządów zmysłu w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;
   • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
   • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej;


Cele szczegółowe:


Dziecko:


   • Rozpoznaje i nazywa wszystkie zmysły oraz części ciała z nimi związane,
   • Rozpoznaje wybrane zapachy, smaki oraz dźwięki,
   • Potrafi połączyć obrazki w całość w grze on-line,
   • Potrafi połączyć dany produkt z odpowiednim rodzajem smaku,
   • Rozpoznaje po dotyku ukryte w worku przedmioty,
   • Rozpoznaje  jakiego zmysłu wymaga dana czynność,
   • Uważnie słucha poleceń nauczyciela i wykonuje je podczas zabaw ruchowych,
   • Ilustruje ruchem słowa piosenki


Metody:


   • słowne: pogadanka,
   • oglądowe: pokaz,
   • praktyczne,
   • aktywizujące,
   • integracyjne,
   • elementy metody Integracji sensorycznej,
   • działań praktycznych: praca samodzielna dzieci.


Formy:


   • indywidualna,
   • grupowa
   • zbiorowa

 


Środki dydaktyczne:


Koperty, obrazki przedstawiające narządy zmysłów, opaski z symbolami zmysłów, mały samochodzik, pluszowy miś, klocek, lalka, piłka, obrazki przedstawiające te przedmioty, lina, woreczki, parawan, nożyczki, klucze, długopis, dzwoneczek, sól, cukier, cytryna, grejpfrut, dżem truskawkowy, banan, jogurt, chustka do zasłonięcia oczu, czosnek, cebula, ogórek, mandarynki, piosenka ,, Maszerujemy i stop”, dwie tabliczki- uśmiechnięta mina i smutna mina,  gazety, łodygi i liście, klej, farby, dezodorant.


Przebieg zajęć:


   1. Machają do mnie dzieci…- zabawa na powitanie.
N. mówi słowa: machają do mnie dzieci które np. zjadły dziś śniadanie…, dzieci które to zrobiły machają rękami do N.


   2. Rozmowa na temat zmysłów- pokazanie na obrazkach, która część ciała odpowiada za dany zmysł.


N. pyta dzieci:


   • Co to są zmysły?
   • Ile podstawowych zmysłów ma człowiek?


   3. ,, Drużyna zmysłu”- dzieci dzielą się na 5 zespołów. Każdy zespół otrzymuje kopertę, w której znajduje się obrazek symbolu zmysłu, pocięty na części- ucho, oko, nos, dłoń, usta. Zadaniem drużyny jest złożenie obrazka w całość i odgadnięcie, drużyną jakiego zmysłu zostaną: słuchu, wzroku, zapachu, dotyku, smaku. Każdy członek danej drużyny otrzymuje opaskę z symbolem danego zmysłu.


   4. Lotto dotykowe.
N. pokazuje dzieciom przedmioty o różnych kształtach: mały samochodzik, pluszowy miś, klocek, lalka, piłka. Na oczach dzieci wkłada je do worka. Dziecko losuje obrazek przedstawiający jeden z tych przedmiotów. Jego zadaniem jest nie zaglądając do worka, znaleźć w nim ręką przedmiot, który jest na obrazku. N. zadaje pytanie dzieciom: 


Za pomocą jakiego zmysłu mogły odnaleźć przedmiot z obrazka?


   5. Spacer po linie– zabawa równoważna z elementem rzutu. 
Dzieci, idąc stopa za stopą, poruszają się  po grubym sznurze położonym na podłodze. Za każdym razem, gdy natrafią na węzeł, podrzucają i łapią woreczek.


   6. Co to za dźwięk? - zabawa rozwijająca percepcję słuchową. 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi