Śniadanie Wielkanocne - uroczystość w grupie integracyjnej dzieci 6-letnich
Śniadanie Wielkanocne
Cele ogólne:
- pogłębianie wiadomości na temat zwyczajów i tradycji Świąt Wielkanocnych (święcenie pokarmów, święconka, barwienie jaj, śmigus–dyngus, lany poniedziałek, potrawy wielkanocne)
- dzielenie się własnymi, rodzinnymi tradycjami Świąt Wielkanocnych przez dzieci i rodziców
- udział dzieci w nakrywaniu i przygotowywaniu śniadania wielkanocnego w sali przedszkolnej
- nabywanie umiejętności kulturalnego zachowania się podczas uroczystości z udziałem rodziców
Cele operacyjne:
- dziecko pogłębia wiedzę na temat zwyczajów i tradycji Świąt Wielkanocnych
- rozumie pojęcie: rodzice, dzieci, dom rodzinny
- chętnie i czynnie uczestniczy w uroczystościach związanych z tradycjami rodzinnymi
- pomaga w przygotowaniu śniadania wielkanocnego w sali przedszkolnej
- kulturalnie zachowuje się podczas uroczystości z udziałem rodziców
- jest życzliwe i otwarte w kontaktach z dziećmi wymagającymi pomocy i opieki
Metody:
- słowna, czynna, zabawowa
Środki dydaktyczne:
- baranek upieczony wg formy, rzeżucha, stroik świąteczny ze wschodzącymi ziarnami zbóż, jajka- stroiki, serwetki z, motywami świątecznymi, prace dzieci: pisanki, koszyczki, stroiki i karty wielkanocne, pisanki - wydmuszki, farby plakatowe, tekst wiersza "Baranek wielkanocny" i tekst piosenki "Pisanki", potrawy wielkanocne przygotowane przez Radę Rodziców.
Przebieg uroczystości:
1. Wspólne oglądanie przez rodziców i dzieci wykonanych: pisanek, koszyczków, stroików i kart wielkanocnych na konkurs pt. "Wielkanocne rozmaitości" zorganizowany w holu przedszkola.
- Grupa dzieci 6 – letnich otrzymała dyplom z wyróżnieniem w kategorii: "Kartka wielkanocna"
- oglądanie kącika wiosennego i wielkanocnego w sali przedszkolnej grupy dzieci 6-letnich
2. Wspólne nakrywanie i przygotowanie śniadania wielkanocnego przez rodziców i dzieci:
- dzieci ustawiają stoły, krzesełka, nakrywają obrusy, rozkładają serwetki i stroiki wielkanocne
- rodzice roznoszą potrawy wielkanocne
3. Powitanie rodziców i dzieci przez panią Dyrektor.
4. Występy przedszkolaków: recytowanie wiersza przez dzieci:
Baranek cukrowy ma złociste różki, pilnuje pisanek na łączce z rzeżuszki, a gdy nikt nie widzi, chorągiewką buja i cichutko beczy: Święta Alleluja.
Śpiewanie piosenki:
Pisanki, pisanki jajka malowane,nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek...
Przeniesienie baranka upieczonego wg formy na środek stołu wielkanocnego.
5. Wspólna degustacja potraw i przysmaków wielkanocnych
dzieci podają nazwy potraw: jajka, chleb, kiełbaska, chrzan, baba wielkanocna, sernik, sałatki wiosenne.
6. Wypowiedzi rodziców i dzieci na temat własnych, rodzinnych Świąt Wielkanocnych.
- malowanie przez rodziców i dzieci wydmuszek farbami plakatowymi
7. Zabawa: "Mamo, Tato zgadnij, która moja pisanka ?" - rodzice rozpoznają prace plastyczne swoich dzieci.
8. Symboliczne polanie wodą wszystkich uczestników uroczystości przez panią Dyrektor w nawiązaniu do tradycji Lanego Poniedziałku
- "Zaczarowany koszyczek" - odgadywanie przez dzieci zawartości koszyczka
- poczęstowanie przedszkolaków cukierkami przez panią Dyrektor
9. Zakończenie uroczystości i porządkowanie sali.
- dzieci zabierają do domów wykonane przez siebie kurczątka.
Opracowały: Danuta Gabryś, Maria Maciejewska