Spotkanie z Ekoludkiem-wielkie sprzątanie - scenariusz zajęć dla 5 latków
Temat tygodnia: „Dbamy o naszą planetę”
Temat dnia: „Spotkanie z Ekoludkiem-wielkie sprzątanie”
Data: 26.04.2017r.
Grupa wiekowa: 5- latki
Cele główne :
- kształtowanie pozytywnej postawy wobec przyrody oraz rozwijanie nawyków prawidłowego postępowania w środowisku przyrodniczym,
- kształtowanie wrażliwości dziecka na otaczające go środowisko,
- poznanie możliwości walki z zanieczyszczaniem środowiska,
- rozwijanie wyobraźni muzyczno-ruchowej.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- umiejętnie segreguje odpady i umieszcza je w odpowiednim pojemniku (szkło, papier, plastik),
- zna kolory pojemników do segregacji,
- rozumie, jak szkodliwa może być działalność człowieka,
- wie, w jaki sposób należy dbać o przyrodę,
- śpiewa trzy zwrotki piosenki pt. „Wielkie sprzątanie”,
- odczytuje napisy: „papier, plastik, szkło” oraz dzieli je na sylaby,
- rozróżnia dobre i złe zachowania ludzi wobec przyrody,
- przelicza elementy w zbiorach,
- uczestniczy w zabawach ruchowych z użyciem rekwizytów,
- potrafi łączyć ruch z muzyką,
- współpracuje w grupie.
Metody:
- słowna,
- czynna,
- oglądowa.
- Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne: różnorodne odpady, kolorowe pojemniki do segregacji śmieci (niebieski z napisem papier, żółte z napisem plastik i zielony z napisem szkło), grzechotki wykonane z plastikowych butelek, woreczki na śmieci, kolorowe nakrętki, medale – „Przyjaciele Przyrody”, magnetofon, płyty CD , Ekoludek, puzzle rysunkowe, kartki z wyciętymi koszami na śmieci, klej i nożyczki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I Przywitanie:
- Dzieci witają się z gośćmi znaną im piosenką „Hej witam was!”
II Rozpoczęcie zajęć:
- Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęć.
Nauczyciel przedstawia dzieciom małego Ekoludka który zaciekawia ich tematem. Opowiada skąd i dlaczego przybył do przedszkola.
Witajcie dzieci! Nazywam się Ekoludek jestem przyjacielem przyrody i mieszkam w wielkim, zielonym lesie razem z zwierzętami. Dbam o swój leśny dom każdego dnia, jestem strażnikiem czystości! Czasem jest mi smutno gdyż dzieci które chodzą do lasu na spacery zostawiają dużo różnych śmieci i wtedy nasz dom zamienia się w wypisko śmieci. Dzisiaj do waszego przedszkola zabrałem żabkę, która na swych plecach przyniosła do Was koperty z różnymi zadaniami. Jeżeli rozwiążecie wszystkie zadania poprawnie to czeka na was wielka nagroda! To co? Gotowi do działania?
III Zajęcia główne:
- „Segregowanie śmieci”- zabawa dydaktyczna. Rozwijanie logicznego myślenia; dokonanie klasyfikacji według podanej cechy. Nauczyciel przygotowuje trzy pudełka w trzech kolorach: niebieski z napisem papier, żółte – plastik, zielone- szkło. Prosi dzieci aby podzieliły na sylaby nazwy koszy. Następnie rozsypuje na dywanie różne przedmioty- śmieci (butelki szklane, papierki, pudełka po jogurtach). Dzieci kolejno mają je posegregować. Nauczyciel po zabawie zadaje pytania dzieciom: Dlaczego kosze mają różne kolory?; Co to znaczy segregacja?; Dlaczego należy segregować śmieci? Dzieci dzielą nazwy koszów na sylaby.
- „Policz nakrętki” – zabawa matematyczna. Dzieci siedzą w kole przed sobą mają rozsypane nakrętki w różnych kolorach. Wybrane dzieci klasyfikują nakrętki według koloru, przeliczają je oraz przyporządkowują im poszczególne cyfry.