Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO, UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO.
Za drugi rok stażu: 01.09.2016 r. - 23.06.2017 r.
Okres stażu: 2 lata 9 miesięcy
Czas trwania stażu: 1.09.2015 r. - 31.05.2018 r.
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego sporządziłam na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. 2013 poz. 393). w oparciu o plan rozwoju zawodowego oraz o program rozwoju Przedszkola Samorządowego.
§ 7. ust. 2, pkt 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.
1. Zapoznanie się z przepisami prawa oświatowego:
- Ustawa z dnia 14.12.2016 r. - prawo oświatowe
2.Współpraca z opiekunem stażu:
- przeprowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu - 9 zajęć,
- obserwacja zajęć prowadzona przez opiekuna stażu - 9 zajęć,
- konsultacje z opiekunem stażu stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego,
- omawianie prowadzonych i obserwowanych zajęcia, wykorzystanych metody, formy i pomocy dydaktycznych oraz ich skuteczności.
3. Przeprowadzenie zajęć w obecności Dyrektora przedszkola - 19.01.2016 r.
4. Realizacja Programu Rozwoju Przedszkola na lata 2014/2019.
5. Realizacja Programu Rozwoju Przedszkola na rok szk. 2016/2017:
- wykonywanie fotografii z zajęć i uroczystości zamieszczanych na stronie facebookowej przedszkola;
- prowadzenie kącika dla rodziców w holu przedszkola: Ekologia, zdrowe odżywianie, produkty naturalne;
- aranżacja sali grupy 2-latków;
- prowadzenie cyklu zajęć z zakresu ekologii: „Zdrowy ząb i chory ząb”- zapoznanie dzieci z produktami dobrymi i złymi dla zębów:
XI.2016 r. „Kolorowe kanapki”- przygotowanie zdrowych kanapek,
III.2017 r., „Wiosna w naszej sali”- zajęcia otwarte dla rodziców, IV.2017 r. „Jak zrobić coś z niczego, czyli recyklingowy zawrót głowy”,
VI.2017 r., założenie i prowadzenie hodowli cebuli.
- tworzenie warunków do bezpośredniej obserwacji zwierząt żyjących w naturalnym środowisku: „Dary jesieni” - X.2016 r., „Zimą w karmniku”- I.2017 r., „W bocianim gnieździe”- III.2017 r., „Na leśnej polanie” - spotkanie z rodzicami w lesie - V.2017 r., założenie i prowadzenie hodowli ślimaków.
6. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzprzedszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu.
W trakcie roku doskonaliłam własny warsztat, pogłębiałam wiedzę i umiejętności poprzez uczestniczenie w wewnątrzprzedszkolnych formach doskonalenia zawodowego w warsztatach i szkoleniach organizowanych przez CEN i Metris oraz w e-konferencjach.
Wewnętrzne:
- Przebieg procesu adaptacyjnego;
- Prezentacja szkoleń i warsztatów organizowanych przez CEN
- Omówienie literatury „Kształtowanie postawy ekologicznej w edukacji wczesnej” autorki Apolonii Suchory-Olech
Zewnętrzne:
Prowadzone przez Centrum Edukacji Nauczycieli:
-„Po staremu i po nowemu - nauka czytania i pisania dzieci sześcioletnich w przedszkolu” - II.2017 r.;
-„Jak zaprezentować dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego przed komisją egzaminacyjną?” - III.2017 r.
Prowadzone przez Ośrodek Doradztwa Metodycznego Metris:
-„LOGOFIGLE- ćwiczenia logopedyczne stymulujące rozwój mowy dziecka” - III.2017 r.;
E-konferencje prowadzone przez wydawnictwo mac:
-„Dzień z pomysłem w przedszkolu - lekcja pokazowa” - IV.2017 r.;
-„Poznajemy tajemnice przyrody” - V.2017 r.;
-„Aktywność dziecka jako podstawa jego rozwoju” - V.2017 r.
Pogłębiałam wiedzę czytając fachowe czasopisma „Bliżej przedszkola”, „Nauczycielka przedszkola”, „Wychowanie przedszkolne”.
Studiowałam dostępną literaturę metodyczną i pedagogiczną m. in.: „Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych” F. J. O’regan, „Spotkanie z rodzicami-inaczej, ciekawiej, skuteczniej” K. Koletyńska, H. Sitko, „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” A. Faber, E. Mazlish.
7. Tworzenie własnego warsztatu pracy, aranżacja sal:
- prenumerata czasopisma: ,,Nauczycielka przedszkola”;
- przygotowywanie pomocy dydaktycznych, m. in.: karty pracy, ilustracje, materiały niezbędne do przeprowadzenia zajęć;
- przygotowywanie dekoracji do sali dydaktycznej w grupie „Biedronki”;
- modernizowanie kącika przyrody w sali, zgodnie z aktualną porą roku.
8. Prowadzenie dokumentacji przedszkolnej:
- dokonywanie codziennych wpisów do dziennika;
- opracowywanie scenariuszy zajęć;
- opracowywanie miesięcznych planów pracy;
- opracowanie planu współpracy z rodzicami;
- opracowanie programu wychowawczego dla dzieci 2-letnich;
- przygotowanie zgody rodziców.
9. Organizowanie wystawek tematycznych z prac wykonanych przez dzieci:
- eksponowanie prac wykonanych podczas zajęć przez dzieci w sali oraz na grupowej tablicy w holu przedszkola.
Efekty:
1. Uwagi i spostrzeżenia opiekuna przyczyniły się do zwiększenia świadomości i podniesienia jakości prowadzonych przeze mnie zajęć edukacyjnych.
2. Wzbogacenie doświadczenia zawodowego oraz własnego warsztatu pracy.
3. Poprzez udział w szkoleniach, warsztatach oraz e-konferencjach wzbogaciłam swoją wiedzę i umiejętności zawodowe.
4. Napisałam sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego z II-go roku stażu.
§ 7 ust. 2 pkt. 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
1. Poznanie środowiska dzieci i ich rodziców - współpraca ze środowiskiem rodzinnym.
W roku szkolnym 2016/2017 r. zostałam wychowawcą najmłodszej grupy w przedszkolu -„Biedronki”. Było to dla mnie ogromnym wyzwaniem, ale też motywacją do lepszej pracy nad sobą, nad sposobem pracy z dziećmi.
- w ciągu roku przeprowadziłam 5 zebrań:
- 2 organizacyjno-informacyjne - IX.2016 r., IV.2017 r.,
- 3-informacyjne - XII.2016 r., I.2017 r., IV.2017 r.;
- prowadzenie rozmów indywidualnych;
- zajęcia otwarte dla rodziców „Ozdoby choinkowe” - XII.2016 r. oraz „Wiosna w naszej sali” - IV.2017 r.;
- zorganizowałam spotkanie integracyjne „Na leśnej polanie” przy wieży ppoż. - V.2017 r.;
- opracowałam i przeprowadziłam ankietę dla rodziców po zajęciach otwartych w celu poznania opinii rodziców na temat przeprowadzonych zajęć, polepszenia i udoskonalenia pracy z dziećmi, a także lepszej współpracy z rodzicami - XII.2-16 r.;
- „Coś z niczego, czyli drugie życie odpadów” - zachęcenie rodziców z dziećmi do udziału w konkursie - V.2017 r.
2. Przeprowadzenie obserwacji dziecka 3-letniego - V.2017 r.
3. Organizowanie, współorganizowanie i przygotowanie uroczystości przedszkolnych, konkursów oraz udział w konkursach przedszkolnych i zewnętrznych:
- Mikołajki: spotkanie z Mikołajem, wspólna zabawa, prezenty - XII.2016 r.;
- przygotowanie dzieci, z grupy „Biedronki”, do występów artystycznych z okazji Dnia Babci i Dziadka - II.2017 r.;
- „Bal karnawałowy”- wspólna zabawa z rówieśnikami oraz dziećmi ze starszych grup przy muzyce, konkursy i zabawy - II.2017 r.;
- „Na święto Mamy i Taty niech będzie program bogaty” - koncert dla rodziców w kinie Goplana, przygotowanie we współpracy z p. Olgą dzieci i rodziców do występu - V.2017 r.;
- „Piknik rodzinny” - współudział przy organizacji „Kiermaszu zdrowej żywności” - VI.2017 r.
4. Udział w realizacji programów:
- realizacja Ogólnopolskiego Program Profilaktyki Zdrowotnej Akademii Aquafresh;
- realizacja programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”;
- udział w akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”;
- realizacja niektórych zagadnień z innowacji pedagogicznej pt. „Tajemniczy świat wokół nas” - program autorski edukacji przyrodniczej.
5. Współudział w akcjach charytatywnych i ekologicznych:
- włączenie się w akcję zbierania makulatury;
- zorganizowanie akcji zbierania kasztanów i żołędzi;
- zbieranie zakrętek dla chorej Kingi;
- zbiórka karmy dla bezdomnych kotów.
6. Podejmowanie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole:
- nawiązanie współpracy z Nadleśnictwem. Za zgodą z-cy n-ctw zorganizowałam spotkanie i ognisko przy wieży ppoż. z udziałem leśniczego, dzieci i rodziców. Wszyscy chętni mieli okazję wejść na 48 metrową wieżę przeciwpożarową - V.2017 r.
- nawiązanie współpracy z Ochotniczą Strażą Pożarną oraz zorganizowanie spotkanie podczas którego dzieci z grupy „Biedronki” oraz „Motylki” wysłuchały opowiadania pt. „Wybuchł pożar - wzywamy straż pożarną”, poznały specyfikę pracy strażaka, zasady bezpieczeństwa i zachowania się na wypadek pożaru. Natomiast dzieci ze starszych grup wspólnie ustalały zasady bezpieczeństwa i zachowania się na wypadek pożaru. Wzywały straż pożarną zgodnie z zasadami, a także dowiedziały się czym można gasić pożary. Ponadto dzieci miały możliwość obejrzenia wozu strażackiego oraz jego wyposażenia. Największą atrakcją były sygnały świetlno-dźwiękowe - V.2017 r.
Efekty:
1. Pozyskane informacje o dzieciach podczas rozmów indywidualnych z rodzicami oraz obserwacji, ułatwiały i udoskonaliły pracę z dziećmi.
2. Integracja ze środowiskiem rodzinnym.
3. Promowania przedszkola poprzez ukazywanie zdjęć na stronie internetowej przedszkola.
4. W wyniku pracy i współpracy nad organizacją uroczystości wdrożyłam rodziców do aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola i grupy.
5. Przeprowadzenie obserwacji dało mi wskazówki do dalszej pracy z dziećmi.
6. Nawiązanie współpracy z instytucjami przyczynia się do rozwijania aktywności i zainteresowań dzieci, a także do promocji przedszkola.
§ 7. ust. 2, pkt 3
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
1. Wykorzystywanie technologii informacyjnej w pracy dydaktyczno-wychowawczej:
- korzystanie z programów Word, Microsoft Office Excel, Paint.
- przygotowywanie arkusza obserwacji, materiałów i pomocy dydaktycznych do zajęć przy wykorzystaniu komputera i Internetu (karty pracy, wiersze, piosenki, inscenizacje, ilustracje),
- korzystanie z publikacji internetowych innych nauczycieli na portalach dla nauczycieli przedszkola;
- pisanie scenariuszy zajęć;
- wykonanie i drukowanie podziękowań;
- uzyskiwanie wiadomości o szkoleniach,
- sporządzanie notatek, arkuszy obserwacji zajęć oraz arkuszy spostrzeżeń;
- gromadzenie zdjęć z zajęć, uroczystości, spotkań.
- udział w e-konferencjach prowadzonych przez wydawnictwo mac;
- konsultacje z opiekunem stażu oraz Dyrektorem - przesyłanie sprawozdań i dokumentów;
- zamieszczenie scenariuszy na stronie serwisu przedszkola.edu.pl
2. Wykorzystanie Internetu i komputera do czynności związanych z odbywaniem stażu na nauczyciela mianowanego:
- wyszukiwanie i drukowanie informacji z zakresu awansu zawodowego, korzystanie z internetowych publikacji innych nauczycieli;
- przygotowanie dokumentów związanych z awansem zawodowym;
- korzystanie i pozyskiwanie informacji ze stron internetowych: www.men.gov.pl, www.edukacja.edux.pl, www.profesor.pl, www.przedszkola.edu.pl, www.blizejprzedszkola.pl, www.zdrowyprzedszkolak.pl
- uzyskiwanie wiedzy o szkoleniach oraz zapisywanie się na szkolenia on-line.
Efekty:
1. Doskonalenie umiejętności korzystania z programów komputerowych.
2. Dobra znajomość obsługi komputera oraz wykorzystywanie Internetu ułatwiły mi przygotowanie scenariuszy, pomocy do pracy oraz dokumentacji z przebiegu stażu.
3. Pozyskiwanie wiedzy na temat aktualnych szkoleń.
4. Wymiana publikacji z innymi nauczycielami.
5. Dzięki IT moja dokumentacja jest prowadzona przejrzyście oraz czytelnie.
§ 7. ust. 2, pkt 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty.
1. Aktualizowanie i pogłębianie wiedzy z psychologii, pedagogiki, dydaktyki:
- udział w e-konferencji: „Aktywność dziecka jako podstawa jego rozwoju”;
- korzystanie ze zbiorów biblioteki przedszkolnej - czytanie fachowej literatury: „Sekrety szczęśliwego dzieciństwa” S. Biddulph, „Gry dydaktyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym” pod red. Ł. A. Wengiera, „Wychowanie bez porażek w praktyce” T. Gordon;
- gromadzenie ciekawych artykułów zamieszczonych w czasopismach;
2. Pedagogizacja rodziców:
- prowadzenie razem z koleżanką tablicy informacyjnej dla rodziców na holu przedszkola;
- prowadzenie rozmów indywidualnych z rodzicami - wymiana bieżących informacji, rozwiązywanie problemów wychowawczych i edukacyjnych;
- zapoznanie z arkuszem obserwacji dziecka 3-letniego - V.2017 r.
Efekty:
1. Zdobyte wiadomości wykorzystałam w codziennej pracy dydaktyczno - wychowawczej z dziećmi, a także podczas spotkań z rodzicami.
2. Czasopisma były mi pomocne w opracowywaniu ciekawszych, bardziej urozmaiconych zajęć.
3. Pogłębianie wiedzy psychologiczno-pedagogicznej pozwoliło mi na lepsze dostosowanie warsztatu pracy do indywidualnych potrzeb dzieci.
§ 7. ust. 2, pkt 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
1. Analiza dokumentacji przedszkola - Statutu Przedszkola, Programu Rozwoju Przedszkola na lata 2014-2019, Programu wychowawczego grupy, Regulaminu Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, Realizacja podstawy programowej.
2. Aktualizowanie przepisów prawa oświatowego:
- Ustawa z dnia 14.12.2016r. - prawo oświatowe;
- na bieżąco analizuję Kartę Nauczyciela i Rozporządzenie MEN w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego nauczycieli.
3. Przestrzeganie i stosowanie przepisów BHP w czasie pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Efekty:
1. Pogłębienie wiedzy dotyczącej zasad organizacji i zadań placówki.
2. Znajomość przepisów BHP uświadamia mi potencjalne niebezpieczeństwa i ich źródła.
Autor: Joanna Gasek