Starożytny Egipt - Jak powstały piramidy? - scenariusz

Grupa 5- latki „Misie”
Prowadzący: Edyta Kilian
Data: 24.02.2020 r.
Temat: Starożytny Egipt - Jak powstały piramidy?
Temat tygodniowy: W dawnych czasach.
Cele ogólne:
- Poszerzenie słownictwa oraz rozbudzenie zainteresowania dzieci o piramidach, ciekawostek z nimi związanych.
Cele szczegółowe:
- Bierze udział w rozmowie i zabawach ruchowych.
- Wskazuje miejsce na mapie, w którym znajdują się piramidy.
- Wie co to jest piramida.
- Potrafi opowiedzieć etapy budowy piramidy.
- Wyjaśnia pojęcia Nil,sfinks, faraon, hieroglify.
- Współpracuje z grupie podczas tworzenia budowli z klocków.
Obszary podstawy programowej: I.7 IV.2, IV.5, IV.9, IV.11, IV.12, IV.15
Metody:
Słowna: Rozmowa, objaśnienia
Percepcyjna: Obserwacja, pokaz
Czynna: Zadań stawianych dziecku.
Formy pracy: Zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: Karteczki z liczbami od 1 do 6, mapa obrazkowa dla dzieci, ilustracje piramid, sfinsa, rzeki Nil, maski faraona, ilustracje przedstawiające etapy powstawania piramid, klocki Maple.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa wprowadzająca: „Witam tych którzy…”
2. Zabawa wprowadzająca w tematykę zajęć:
Na tablicy wisi przysłonięta ilustracja przedstawiająca piramidy egipskie . Chętne dziecko losuje z woreczka kartonik z liczbą. Następnie odszukuje na tablicy i odsłania właściwy kartonik . Po odsłonięciu wszystkich kartoników dzieci wypowiadają się na temat ilustracji.
3. Rozmowa z dziećmi w oparciu o ilustrację:
- Co przedstawia ilustaracja?
- Z czym kojarzą się piramidy?
- Skąd się wzięły piramidy?
- Jaką figurę geometryczną przypominają?
- W jakim miejscu mogą znajdować się piramidy?
5. Pokazanie przez nauczyciela na mapie miejsca gdzie znajdują się piramidy.
- Jakimi środkami lokomocji dostaniemy się do Egiptu?
6. Zabawa ruchowa „W podróż wyruszamy”
Dzieci wyruszają w podróż do Egiptu -poruszają się po sali naśladując lot samolotem. Lądują w stolicy Egiptu w Kairze.
7. Rozmowa z dziećmi na temat Egiptu poparta ilustracjami.
Nauczyciel opowiada czym charakteryzuje się Egipt, z czego słynie i co jest takiego niezwykłego w tym kraju.
8. Zabawa ruchowa „Karawana”- dzieci udają się w poróż na pustynię tworząc karawanę i udają jazdę na wielbłądzie.
9. „Jak powstały piramidy?”- zapoznanie z etapami budowania piramid na podstawie ilustarcji. Nauczyciel opowiada co znajdowało się wewnątrz piramid, czym były ozdobione i ku czemu służyły.
10. „Jak wielcy budowniczowie”- zabawa konstrukcyjna.
Dzieci w zespołach 4 osobowych próbują odwzorować wygląd piramidy.
11. Powtórzenie wiadomości w formie quizu. Zadaniem dzieci będzie udzielenie prawidłowej odpowiedzi na pytania za pomocą lizaków z napisami „Tak”, „Nie”
1. Egiptem rządził faraon.
2. Egipt leży nad Nilem- jedną z największych rzek na świecie.
3. Piramidy są zbudowane z drewna.
4. Piramid strzeże pies.
5. Ściany piramid były ozdobione malowidłami i hieroglifami.
11. Podziękowanie za udział w zajęciach. Na zakończenie dzieci otrzymują naklejki w kształcie piramid.
Opracowała: Edyta Kilian