Świąteczna przygoda Małego Renifera

Scenariusz muzyczno - rytmicznych zajęć rozwijających uzdolnienia dla dzieci 5 i 6-letnich według modelu Mobilnej Rekreacji Muzycznej dr Macieja Kieryła.
Temat: "Świąteczna przygoda Małego Renifera".
Stosowanie nowatorskich rozwiązań edukacyjnych.
Prowadzenie: Mariola Pierzchalska - Doruch
Data: 12 grudnia 2019r.
Cele główne:
- utrwalanie prawidłowej artykulacji
- rozwijanie poczucia rytmu
- utrwalenie informacji dotyczących elementu dzieła muzycznego - agogiki
(tj. tempa oznaczającego, jak szybko utwór ma być wykonany)
- rozwijanie fantazji oraz słuchu i wyobraźni muzycznej
- rozwijanie płynności ruchów w przestrzeni
- pobudzanie ekspresji ruchowej i plastycznej oraz umożliwianie uzewnętrzniania napięć
Cele szczegółowe - dziecko:
- reaguje na sygnał słowny i dźwiękowy
- reaguje na zmiany tempa w utworze
- uważnie słucha opowieści ruchowej i interpretuje ją ruchem
- określa cechy jesiennej pogody
- umiejętnie łączy ruch z muzyką
- wyraża w formie plastycznej odczucia wywołane muzyką
Środki dydaktyczne:
- odtwarzacz MP3
- gazety
- wybrane instrumenty perkusyjne (janczary)
- arkusze szarego papieru
- farby do malowania palcami
- folia malarska
- kolorowe chustki z tiulu
Metody i techniki:
- muzykoterapia grupowa obejmująca zabawy ruchowe przy muzyce, zabawy z piosenką,
improwizację ruchową i rytmiczną, odczytywanie i wyrażanie emocji i nastrojów przy muzyce,
relaks
Metody terapeutyczne wspomagające rozwój dziecka:
- model Mobilnej Rekreacji Muzycznej dr Macija Kieryła
- metoda opowieści ruchowej J.C Thulina
- elementy terapeutycznego malowania palcami Ruth Show
- elementy pedagogiki zabawy Klanza
- elementy metody gimnastyki twórczej R. Labana
- elementy Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
1. Zajęcia wprowadzające:
- Uruchomienie
· Przy dźwiękach spokojnej muzyki połączonej z dźwiękami natury, dzieci wykonują leniwe ruchy w wolnym tempie poszczególnych części ciała: rąk, dłoni, palców, szyi, kręgosłupa, nóg, stóp. Ćwiczenia na uregulowanie oddechu i uruchomienie małych i dużych stawów.
(utwór "Forest Sounds Make Baby Sleep")
Ćwiczenie oddechowe: wciąganie powietrza przez nos, wydychanie przez usta
· przywitanie poszczególnymi częściami ciała (dłońmi, głowami, plecami, kolanami, łokciami, podanie prawych dłoni)
- Zrytmizowanie
· Wzmacnianie rytmu muzyki poprzez ruch przy utworze: "Na powitanie".
"Na powitanie".
Na powitanie, niech każdy stanie,
niech każdy stanie, raz, dwa, trzy!
I po ukłonie, zaklaszcze w dłonie,
zaklaszcze w dłonie, raz, dwa, trzy!
Jak jesteś z nami, to zaczynamy,
to zaczynamy raz, dwa, trzy!
Na powitanie wesołe granie, wesoły taniec,
wesoły taniec, raz, dwa, trzy!
Ćwiczenie oddechowe z wykorzystaniem harmonijki ustnej
2. Część główna:
- Uwrażliwienie
· metoda opowieści ruchowej wg. Józefa Gotfryd Thulin wg. pt.: "Mały renifer"
Opowieść ruchowa: "Mały renifer".
· rozmowa na temat opowieści
· zabawa muzyczna przy utworze: "Słoneczko i deszczyk" z kawałkami szarego papieru
Ćwiczenie oddechowe z wykorzystaniem harmonijki ustnej
· malowanie muzyki z zastosowaniem metody malowania dziesięcioma palcami
3. Część końcowa:
- Rekreacja
· taniec wyciszający przy utworze: "Comptine dun autre ete"
- Aktywizacja
· zabawa przy utworze: "Siedmioskoczek"
Ćwiczenie oddechowe z wykorzystaniem harmonijki ustnej
· podsumowanie zajęć
· pożegnanie przy piosence: "Do widzenia, cześć, hej, pa"
Bibliografia