Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - scenariusz zajęć

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - scenariusz zajęć
4.4
5 ocen
Oceń

Scenariusz zajęć zorganizowany z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu.

Cele ogólne:

  • Zapoznanie dzieci z pojęciem „autyzm” oraz charakterystycznymi cechami  jakie występują u  osób z tym zaburzeniem.
  • Rozwijanie umiejętności tolerancji wobec rówieśników, którzy inaczej rozwijają się i dostrzegają świat.

 

Cele szczegółowe:

DZIECKO:

  • Wyjaśnia czym jest autyzm oraz jakimi cechami charakteryzuje się osoba ze spektrum autyzmu.
  • Opowiada w jaki sposób można pomóc w codziennych sytuacjach koledze z autyzmem (mówienie wyraźniej i zwracanie się bezpośrednio, nie robienie niepotrzebnego hałasu w sali, nie naleganie na wspólną zabawę).
  • Szanuje odmienny sposób uczestniczenia w zabawie, zajęciach, zachowania, przyzwyczajenia swoich autystycznych kolegów.

 

Formy pracy:

  • indywidualna;
  • grupowa;

 

Metody pracy:

  • praktycznego działania
  • pokazu,
  • słowna,
  • oglądowa,

 

Pomoce dydaktyczne:

Magnetofon, obrazki, balony, ręczniki, talerzyki papierowe, klamerki, woreczki, kasza, ryż, groch, cukier, karton, farby plakatowe,

Przebieg zajęć:

1.Powitanie piosenką ,,Wesoło witamy”.

2. Wyjaśnienie daty 2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.

3. Przeczytanie krótkiego opowiadania pt. ,,Jak miło się różnić”

 Pytania do opowiadania:
O czym było opowiadanie?
Co zrobił miś?
Czego nie chciał robić pingwinek?
Jak się zakończyło opowiadanie?
Czy wszyscy są tacy sami? Dlaczego?

4. Wyjaśnienie co to jest autyzm.
Autyzm – popularna nazwa określająca zespół zaburzeń, który polega m. in. na trudnościach w nawiązywaniu relacji społecznych. Osoby z autyzmem często są bardzo wrażliwe na bodźce (światło i dźwięki). Dobrze się czują gdy mogą powtarzać określone zachowania lub mają pewien z góry ustalony przewidywalny rytm dnia. Czasami korzystają ze wsparcia psychologów bądź innych terapeutów, by lepiej sobie radzić w codziennym życiu. Odrobina wyrozumiałości bardzo im pomaga.

5. Zabawy sensoryczne;

•    ,,Balon na ręczniku” – zabawa polegająca na utrzymaniu i porzucaniu balona/piłki w taki sposób aby nie spadł z ręcznika. Głównym celem jest rozwijanie umiejętności współpracy.

•    ,,Gra z klamerkami”– do worka wrzucamy klamerki, na stole stawiamy papierowe talerzyki oznaczone kolorami. Na zmianę losujemy i przypinamy do talerzyków klamerki w odpowiednich kolorach.

•    ,,Rzuć woreczek” – rzucanie woreczków w odpowiedni sposób, np. do góry, przed siebie, za siebie, itp.

•    Naśladowanie ruchów lub dźwięków (najpierw prostych, pojedynczych potem całych sekwencji w parach. Jedna osoba pokazuje, druga robi to samo.

•    ,,Woreczki sensoryczne”. Balony wypełnione różnego typu ziarnami: kaszą gryczaną, grochem, ryżem, fasolą itp.  W każdym balonie powinien znaleźć jeden rodzaj wkładu. Balony zawiązujemy. Zabawa polega na dotykaniu i ugniataniu “woreczków sensorycznych”.

6. Wykonanie pracy plastycznej  farbami – serca z odbitych rączek dzieci.

7. Podziękowanie za wspólną zabawę.

Opracowała:

Marta Stępień


Twoje uwagi i pomysły

Tagi