Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - scenariusz zajęć
Scenariusz zajęć zorganizowany z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu.
Cele ogólne:
- Zapoznanie dzieci z pojęciem „autyzm” oraz charakterystycznymi cechami jakie występują u osób z tym zaburzeniem.
- Rozwijanie umiejętności tolerancji wobec rówieśników, którzy inaczej rozwijają się i dostrzegają świat.
Cele szczegółowe:
DZIECKO:
- Wyjaśnia czym jest autyzm oraz jakimi cechami charakteryzuje się osoba ze spektrum autyzmu.
- Opowiada w jaki sposób można pomóc w codziennych sytuacjach koledze z autyzmem (mówienie wyraźniej i zwracanie się bezpośrednio, nie robienie niepotrzebnego hałasu w sali, nie naleganie na wspólną zabawę).
- Szanuje odmienny sposób uczestniczenia w zabawie, zajęciach, zachowania, przyzwyczajenia swoich autystycznych kolegów.
Formy pracy:
- indywidualna;
- grupowa;
Metody pracy:
- praktycznego działania
- pokazu,
- słowna,
- oglądowa,
Pomoce dydaktyczne:
Magnetofon, obrazki, balony, ręczniki, talerzyki papierowe, klamerki, woreczki, kasza, ryż, groch, cukier, karton, farby plakatowe,
Przebieg zajęć:
1.Powitanie piosenką ,,Wesoło witamy”.
2. Wyjaśnienie daty 2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
3. Przeczytanie krótkiego opowiadania pt. ,,Jak miło się różnić”
Pytania do opowiadania:
O czym było opowiadanie?
Co zrobił miś?
Czego nie chciał robić pingwinek?
Jak się zakończyło opowiadanie?
Czy wszyscy są tacy sami? Dlaczego?
4. Wyjaśnienie co to jest autyzm.
Autyzm – popularna nazwa określająca zespół zaburzeń, który polega m. in. na trudnościach w nawiązywaniu relacji społecznych. Osoby z autyzmem często są bardzo wrażliwe na bodźce (światło i dźwięki). Dobrze się czują gdy mogą powtarzać określone zachowania lub mają pewien z góry ustalony przewidywalny rytm dnia. Czasami korzystają ze wsparcia psychologów bądź innych terapeutów, by lepiej sobie radzić w codziennym życiu. Odrobina wyrozumiałości bardzo im pomaga.
5. Zabawy sensoryczne;
• ,,Balon na ręczniku” – zabawa polegająca na utrzymaniu i porzucaniu balona/piłki w taki sposób aby nie spadł z ręcznika. Głównym celem jest rozwijanie umiejętności współpracy.
• ,,Gra z klamerkami”– do worka wrzucamy klamerki, na stole stawiamy papierowe talerzyki oznaczone kolorami. Na zmianę losujemy i przypinamy do talerzyków klamerki w odpowiednich kolorach.
• ,,Rzuć woreczek” – rzucanie woreczków w odpowiedni sposób, np. do góry, przed siebie, za siebie, itp.
• Naśladowanie ruchów lub dźwięków (najpierw prostych, pojedynczych potem całych sekwencji w parach. Jedna osoba pokazuje, druga robi to samo.
• ,,Woreczki sensoryczne”. Balony wypełnione różnego typu ziarnami: kaszą gryczaną, grochem, ryżem, fasolą itp. W każdym balonie powinien znaleźć jeden rodzaj wkładu. Balony zawiązujemy. Zabawa polega na dotykaniu i ugniataniu “woreczków sensorycznych”.
6. Wykonanie pracy plastycznej farbami – serca z odbitych rączek dzieci.
7. Podziękowanie za wspólną zabawę.
Opracowała:
Marta Stępień