Święta tuż, tuż - konspekt zajęć przeprowadzonych w grupie 3-4 latków
Temat: Święta tuż, tuż – wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci wg. koncepcji prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej.
Cel ogólny:
- Wspomaganie dzieci w rozwoju zdolności do skupienia uwagi, spostrzegania oraz świadomego zapamiętywania i odtwarzania.
Cele operacyjne:
- Dz. skupia uwagę na poleceniach nauczyciela,
- Dz. stosuje się do umów i reguł w zabawach,
- Dz. zapamiętuje układy złożone z porcji śnieżynek różniących się kolorem (3-latki 1,2 porcje),
- Dz. porównuje zapamiętany obraz z obserwowanym (po zmianie),
- Dz. zapamiętuje szeregi czynności,
- Dz. ćwiczy narządy artykulacyjne,
- Dz. nazywa wybrany element i umieszcza go na szablonie,
- Dz. reaguje na zmiany tempa i dynamiki w muzyce,
- Dz. chętnie uczestniczy w zabawie.
Formy pracy:
zajęcia z całą grupą.
Metody pracy:
słowna - zadań stawianych do wykonania, ekspresyjna.
Pomoce dydaktyczne:
podkładki tekturowe, szablony gwiazdek (3 białe, 2 niebieskie) dla każdego dziecka, parawan, szablon choinki i ozdób choinkowych (x2), latarki, płyta CD-V.A. Mozart, „Uwertura do opery – Uprowadzenie z Seraju”.
Przebieg zajęć:
1. „Popatrz, zrób zdjęcia, ułóż tak samo” – zabawa dydaktyczna; wspomaganie u dzieci zdolności do organizacji pola spostrzeżeniowego celem lepszego zapamiętywania.
Dzieci siedzą w odstępach na dywanie naprzeciwko parawanu. Przed każdym dzieckiem leży „dywanik” (podkładka tekturowa) i 5 gwiazdek w dwóch kolorach. N-l zawiera z dziećmi umowę: „Zapamiętaj miejsce, w którym siedzisz i swój dywanik. W czasie tej zabawy nie możesz biec, ponieważ po drodze zapomnisz wszystkie wiadomości”. Polecenie: „Zamknij oczy, pochyl głowę do przodu, szepnij: MUSZĘ TO ZAPAMIETAĆ –3razy. Podejdź za parawan, zobacz, jakie leżą na dywaniku gwiazdki, zapamiętaj ile ich jest, w jakim są kolorze, jak są ułożone. Jak zapamiętałeś zrób zdjęcie, CYK, usiądź przed swój dywanik i ułóż tak samo.”
2. „Podróż Mikołaja” – opowieść ruchowa; wspomaganie dzieci w świadomym zapamiętywaniu szeregów czynności.
Dzieci siedzą na dywanie w kręgu, blisko siebie, ręce trzymają z tyłu, na plecach innych dzieci. „Jesteśmy Mikołajami, siedzimy przy ognisku i musimy się teraz naradzić, komu podarować prezent. Dzieci masują się wzajemnie po plecach, jednocześnie wymawiają słowa: rabe, rabe, rabe. Naśladują gesty nauczyciela i odgłosy pojazdów.
Uwaga: Mikołaje wsiadają do sań: szuu- szuu
do samolotu: wrrr – wrrr
do samochodu: brrr- brrr
do pociagu: pach- pach
do tramwaju: dzyń- dzyń
Pukamy do drzwi: puk, puk, proszę, dziękuję. Wracamy z powrotem, wsiadamy więc do tramwaju, pociągu itd.
3. „Stroimy choinkę” – zabawa dydaktyczna; wspomaganie dzieci w doskonaleniu spostrzegawczości wzrokowej oraz umiejętności odwzorowywania.
Na tablicy n- l umieszcza dwa duże szablony choinki. Na jednej z nich umieszcza ozdoby choinkowe wykonane z kolorowego papieru. Takie same ozdoby n-l rozkłada przed szablonem drugiej choinki. Zadaniem dzieci jest wybranie jednego elementu, nazwanie go i umieszczenie go na pustym szablonie choinki w odpowiednim miejscu ( takim samym jak na szablonie pierwszym).
4. „Taniec śnieżynek” – zabawa twórcza; rozwijanie wyobraźni dziecięcej, reagowanie na zmiany dynamiki i tempa muzycznego, wprowadzenie w świat muzyki klasycznej.
Dzieci siedzą na dywanie tworząc duże koło. N-l odtwarza z płyty CD utwór V.A. Mozarta „Uwertura do opery – Uprowadzenie z Seraju”. Podczas trwania muzyki dzieci światłem latarki tańczą na suficie.
5. Zakończenie zajęć - zgromadzenie dzieci na dywanie i podziękowanie im za udział w zajęciu. Postawienie na dłoni pieczątek.
Autor: mgr Anna Perkowska