„Sygnalizator świetlny” - historyjka obrazkowa dla przedszkolaków
Cele:
- poznanie zasady przechodzenia przez ulicę oraz kolorów sygnalizatora świetlnego i jego znaczenia;
- rozwijanie umiejętności zachowania się na drodze jako jej użytkownik;
- rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi wielozdaniowej;
- wyrabianie nawyków ostrożnego poruszania się po ulicy.
Metody: słowna, praktyczna, oglądowa.
Formy pracy: indywidualna, z całą grupą.
Środki dydaktyczne: ilustracja z okienkami przedstawiająca sygnalizator, historyjka obrazkowa – 3 obrazki; 3 kółka w kolorze: zielonym, czerwonym i pomarańczowym, wiersz, duże białe pasy, karty pracy dla dzieci, kredki.
Przebieg zajęć:
- Powitanie dzieci przez nauczyciela i zaproszenie do rozwiązania zagadki rysunkowej – nauczyciel odsłania niewielkie fragmenty obrazka, a dzieci odgadują co przedstawia (sygnalizator).
- Przedstawienie historyjki obrazkowej (3 ilustracje) – omówienie kolejnych obrazków przez dzieci, np.:
- Co robią dzieci?
- Czy mogą przejść przez ulicę? Dlaczego?
- Jakie kolory ma sygnalizator?
- Jaki kolor informuje nas, że możemy przejść?
- Co mówi kolor czerwony?
- A co oznacza kolor pomarańczowy?
- Jak myślicie co trzeba zrobić jak sygnalizator jest zepsuty?
- „Uważaj na kolory” – zabawa ruchowa; dzieci stoją w dużym kole, na dany sygnał dzieci idą normalnym krokiem po kole, gdy nauczyciel podniesie zielone kółko – dzieci przyspieszają kroku; gdy czerwone – dzieci zatrzymują się w miejscu, a gdy żółte – maszerują w przeciwna stronę.
- „Gdy zamierzam przejść przez ulicę” – przedstawienie przez nauczyciela wierszyka:
Na chodniku przystań z boku,
popatrz w lewo bystrym okiem,
skieruj w prawo wzrok sokoli.
Znów na lewo spójrz powoli.
Jezdnia wolna – więc spokojnie mogą przez nią iść przechodnie.
- Omówienie przez dzieci treści wiersza.
- „Przechodzimy przez jezdnię” – zabawa ruchowa.
- „Gdzie można przechodzić przez ulicę?” – rozmowa z dziećmi.
- „Sygnalizator radzi” – dzieci dostają kartę pracy i kolorują sygnalizator na obrazkach gdzie bezpiecznie możemy przejść przez ulicę.
Autor: Ewa Brankiewicz