Wiadomości związane z hasłem "rozwój emocjonalny dziecka"

  • Dziecko bije się po głowie. Jak reagować?

    Dziecko bije się po głowie. Jak reagować?

    Twoje dziecko bije się po głowie? Uderza o szczebelki łóżeczka albo o ścianę? Choć takie zachowania u rodziców mogą wywoływać przerażenie, w wielu przypadkach jest to naturalny etap rozwojowy dzieci. Przeczytaj, dlaczego dziecko bije się po głowie oraz jak reagować w takich sytuacjach.
  • Jak regulować emocje: 8 zabaw dla grupy przedszkolnej

    Jak regulować emocje: 8 zabaw dla grupy przedszkolnej

    Ile znasz osób dorosłych, którzy bywają przytłoczeni emocjami? A przecież są to osoby dojrzałe, z których większość przynajmniej umie nazwać te uczucia (nawet, jeśli nie zawsze potrafią sobie z nimi poradzić). Każdy powinien się uczyć, jak regulować emocje. Przedszkolak jest jednak w gorszej sytuacji: często targają nim uczucia, których nie rozumie i nie potrafi nazwać, a co dopiero odpowiednio na nie zareagować. Dlatego nauka o emocjach jest bardzo ważna. Na zajęciach w przedszkolu wypróbuj 8 zabaw dla grupy dzieci.
  • Rozwój dziecka w przedszkolu

    Rozwój dziecka w przedszkolu

    Na rozwój dziecka w okresie przedszkolnym (3-6 lat) mają wpływ różne czynniki środowiskowe. Jednocześnie poszczególne obszary (intelekt, emocje, rozwój fizyczny, itd.) mocno na siebie oddziaływują. Wybór odpowiedniego przedszkola ma ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka, jak również dla jego funkcjonowania w przyszłości. Dlaczego? Poniżej omawiamy wybrane aspekty rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz wpływ przedszkola na rozwój kilkulatka.
  • Rozwój emocjonalny przedszkolaka. Zabawy na wyrażanie uczuć

    Rozwój emocjonalny przedszkolaka. Zabawy na wyrażanie uczuć

    Wiek przedszkolny to okres, kiedy dziecko rozwija się intelektualnie, społecznie, motorycznie, a także emocjonalnie. Progres decyduje nie tylko o jego gotowości szkolnej, ale też o predyspozycjach w życiu dorosłym. Jak więc przebiega rozwój emocjonalny przedszkolaka? W artykule przeczytasz o emocjach dziecka, ale też jak można wspierać w przeżywaniu ich. Prezentujemy też zabawy na naukę wyrażania uczuć dla przedszkolaków.
  • 5 rad jak ośmielić przedszkolaka

    5 rad jak ośmielić przedszkolaka

    Za Wami pierwsze rozstania w drzwiach przedszkola, płacz i opowieści o nowej pani. Pierwsze zabawy w gronie rówieśników, pierwsze przyjaźnie. Co jednak jeśli widzimy, że przedszkolak wciąż czuje się skrępowany wśród innych dzieci? Jak pomóc mu z nieśmiałością?
  • Dziecko zdolne w przedszkolu - jak rozwijać jego potencjał?

    Dziecko zdolne w przedszkolu - jak rozwijać jego potencjał?

    Zdolności twórcze, emocjonalne i społeczne, jak również umiejętność ich wykorzystywania są istotnym czynnikiem rozwoju dziecka w młodszym wieku przedszkolnym i szkolnym, w dużym stopniu decydującym o jego późniejszym funkcjonowaniu w życiu dorosłym.
  • brak_foto

    Okazywanie emocji przez dziecko

    Jestem macochą sześciolatka. Od trzech lat obserwuję go, uczę zasad.Wszyscy go wcześniej rozpieszczali. Mimo zasad, które wprowadzam w życie, daję mu stabiność i oparcie. Gdy dziecko jest nawet delikatnie emocjoalnie poruszone wszystkim, mówi że je kocha. To jeszcze mogę zrozumieć, ale nie mogę zrozumieć, dlaczego dziecko się bije po głowie, czy po innych cześciach ciała lub bardzo mocno do bólu ściska moją rekę. Za moich czasów jak się dziecko cieszyło, to zwyczajnie skakało albo mówiło podniesionym głosem, nie robiąc sobie przy tym krzywdy. Boję się ze kiedyś sobie zrobi krzywdę.
  • brak_foto

    Ja tu rządzę!

    Pięciolatek miał rozwaloną trochę rodzinę. Wychowaniem zajmował się ojciec i jego rodzice. Wszyscy go rozpieszczali, zrobili parasol nad nim, a moim skromnym zdaniem zrobili z dziecka kalekę. Na dzień dzisiejszy dziecko ma problem z koncentracją, bo nigdy się od niego nie wymagało, ponadto jak się uczymy to wymaga, bym wciąż siedziała koło niego i go chwaliła, mimo że zrobi coś źle. Zawsze chce być pierwszy nawet jeśli tak nie jest to obraża się, że mu nie daliśmy forów.
  • Słowa, które ranią

    Słowa, które ranią

    Nie od dziś wiadomo, że słowa mogą ranić mocniej niż klapsy, a ból psychiczny jest trudniejszy do zniesienia niż ten fizyczny. Pamiętajmy więc, iż żartowanie z dziecka, krytykowanie, wątpienie w jego możliwości, podważanie zdolności, brak pochwał czy unikanie wspólnego spędzania czasu są zachowaniami, mogącymi nosić znamiona emocjonalnego krzywdzenia!
  • brak_foto

    Brak empatii, współczucia i żalu

    moi 5-letni synowie nie okazują empatii ani współczucia, w sytuacji kiedy komuś dzieje się krzywda są czasem przerażone ale zazwyczaj się śmieją z tej sytuacji lub ignorują ją, nie chcą przepraszać za wyrządzoną komuś krzywdę, a nawet jeśli przeproszą to mam wrażenie, że niewłaściwa jest ich motywacja tj. przepraszają nie dlatego, że komuś współczują lub czują się winni, a tylko dlatego , że są do tego zmuszeni groźbą kary (bez tej groźby potrafią trwać w swoim uporze nawet kilka dni, kiedy to pokrzywdzony już o wszystkim zapomina) chłopcy są bardzo uparci i jakby byli pozbawieni uczuć wyższych, poza tym rozwijają się prawidłowo, nie rozumiem dlaczego tak się dzieje i jak to zmienić, staram się zawsze okazywać im jak najwięcej uwagi, przytulam kiedy płaczą, pocieszam w trudnych momentach, nie sa nigdy zostawieni sami sobie, dlaczego oni nie potrafią odwzajemnić tych uczuć ? pozdrawiam
  • Znaczenie kolorów dla rozwoju dziecka

    Znaczenie kolorów dla rozwoju dziecka

    Powszechnie wiadomo, że kolory jakimi się otaczamy wpływają na nasz nastrój i samopoczucie. Okazuje się, że jeszcze większą rolę odgrywają w życiu dziecka! Barwy mają istotny wpływ na kształtowanie się psychiki maluszka.
  • Ścieżki emocjonalne w przedszkolu

    Ścieżki emocjonalne w przedszkolu

    Panowanie nad sobą, zdolność przeciwstawiania się burzom emocji, nieuleganie namiętnościom, by nie stać się ich "niewolnikiem" uważane jest od czasów Platona za cnotę. W starożytnym Rzymie  zwano ją temperamentia, czyli umiarkowaniem, powściąganiem nadmiernych emocji. Celem jest tu równowaga, a nie stłumienie emocji – każde uczucie ma bowiem swoją wartość i znaczenie. Arystoteles zauważa, że emocje powinny być właściwe, odpowiednie do okoliczności. Jeśli są zanadto stłumione, to wywołują apatię i nadmierny dystans w stosunku do wszystkiego, jeśli wymkną się  spod kontroli, przybiorą skrajną postać i uporczywie się utrzymują.
  • Bajki terapeutyczne dla dzieci

    Bajki terapeutyczne dla dzieci

    Dzieci w odróżnieniu od dorosłych nie potrafią nazwać emocji jakich doświadczają w pierwszych latach swojego życia a co za tym idzie nie potrafią sobie z nimi same poradzić. W obliczu różnych sytuacji w życiu podopiecznych bardzo pomocne okazują się bajki terapeutyczne dla dzieci.