Rutyna kojarzy Ci się z nudą i brakiem radości? To błąd! Rutyna, zwłaszcza w życiu dziecka, jest ważnym elementem zapewnienia mu poczucia bezpieczeństwa i komfortu. Z tego powodu wiele się mówi o wprowadzeniu rutyny w opiece nad niemowlakiem. Jak to jednak jest z rutyną u dzieci w wieku przedszkolnym?
Pójście dziecka do przedszkola może być powodem wielu stresów, ale i radości. Jako rodzice widzimy, jak nasz skarb zawiązuje przyjaźnie, uczy się nowych rzeczy, osiąga pierwsze sukcesy… oraz jak zachowuje się na tle grupy. Obserwacje te mogą skutkować porównywaniem dziecka do innych. To błąd! Przeczytaj, jakie są skutki porównywania dzieci do innych i co stosować zamiast porównań.
Naznaczanie społeczne nazywamy inaczej etykietowaniem. Jest to proces, który zachodzi w umyśle każdego z nas - zarówno w kontaktach z dziećmi, jak i z dorosłymi. Z jednej strony uważa się to za mechanizm porządkujący informacje w naszych umysłach, z drugiej: może być bardzo szkodliwy dla relacji z innymi. Jak na etykietowanie reagują dzieci? I jakie są sposoby na oduczenie się osądzania?
Wrażliwość emocjonalne dziecka jest cechą wrodzoną. Wysoko Wrażliwe Dziecko (WWD) - z angielskiego: High Need Baby (HNB) - jest dzieckiem wyróżniającym się specyficznym temperamentem oraz funkcjonowaniem układu nerwowego. Jego wyjątkowa wrażliwość może w przyszłości stać się dużym atutem. By tak jednak było, ważne jest wsparcie ze strony rodziców i opiekunów. Jak rozpoznać Dziecko Wysoko Wrażliwe w przedszkolu i jak je wspierać w rozwoju?
Zbliża się Dzień Kobiet (8 marca) oraz Dzień Mężczyzn (10 marca). Z tej okazji zapraszamy do tekstu o wychowaniu - o tym, jakie wartości są ważne bez względu na płeć dziecka. I o tym, czego nie pomijać w kształceniu córki i syna.
Zarówno rodzice, jak i przedszkola starają się zapewnić warunki do harmonijnego rozwoju dziecka. Jednocześnie na opiekunach często wywiera się presję, by maluchy były stymulowane do jak najszybszego opanowania różnych umiejętności. Harmonijny rozwój dziecka - czyli jaki? I jak wybrać przedszkole, by dziecko miało zapewnione warunki do harmonijnego rozwoju? Na te i kilka innych pytań odpowiadamy w poniższym artykule.
“Nie ocenia się książki po okładce” - wszyscy znamy to powiedzenie, prawda? Niestety, dla większości z nas nadawanie etykiet jest mechaniczne. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, że mówiąc o dziecku “nieśmiałe, niegrzeczne, leniwe” - również etykietujemy. A przecież dzieci to osoby, które wciąż się rozwijają i zmieniają - wpisywanie ich charakterów w określone ramy jest nielogiczne.
Dla wielu osób nadejście Nowego Roku oznacza moment, w którym mogą coś zmienić w swoim życiu. Końcówka grudnia to magiczny czas, kiedy wszyscy patrzymy z nadzieją w przyszłość i tworzymy postanowienia noworoczne. I choć na ogół (niestety) nie wszystkie udaje się spełnić, nie warto rezygnować z tworzenia planów. Chcesz być lepszym rodzicem, niż w ubiegłym roku? Poniżej przedstawiamy kilka propozycji postanowień noworocznych na rok 2019!
Profesor Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska oraz miesięcznik Bliżej Przedszkola zapraszają do Torunia na konferencję „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”. Spotkanie będzie się opierać na doświadczeniach zebranych w autorskim podręczniku metodycznym.
Decyzje, jakie podejmują rodzice, odnośnie sposobu wychowania dziecka, wpływają na kształtowanie się psychiki i charakteru malucha. Warto zatem dobrze zastanowić się czy powinniśmy być surowymi rodzicami.
Internet to nieograniczone źródło wiedzy, w dużej mierze dzięki niemu dzieci poznają otaczający je świat. Trzeba jednak pamiętać, że znajdują się tu również szkodliwe dla maluchów treści. Jak więc uchronić dziecko przed negatywną stroną sieci i zapewnić mu bezpieczeństwo w Internecie?
Program pracy z dzieckiem zdolnym został opracowany dla dziecka 5 - letniego wykazującego zdolności związane z matematyką i językiem polskim oraz zdolności muzyczno – ruchowe. Głównym założeniem programu jest wychodzenie naprzeciw potrzebom dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, rozwijanie, wspomaganie i ukierunkowanie zdolności dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami. Realizacja programu w grupie mieszanej 3 – 4 – 5 – latki.
Wspólnym celem i zadaniem rodziny i szkoły jest troska o prawidłowy rozwój dziecka. O przebiegu i rezultatach procesu wychowawczego decyduje współpraca domu i szkoły. Współdziałanie nauczycieli i rodziców warunkuje harmonijny rozwój uczniów. Wpływa na postępy w nauce i w zachowaniu. Daje również szansę ciągłego doskonalenia nauczycieli i rodziców jako wychowawców odpowiedzialnych za wielostronny rozwój dziecka. Szkoła i rodzina stanowią dwa podstawowe środowiska wychowawcze liczące się w życiu dzieci.