Terapia integracji sensorycznej

Terapia integracji sensorycznej
Drukuj Skomentuj

Leczenie zaburzeń integracji sensorycznej polega na dobraniu odpowiedniej terapii, w trakcie której dziecko wykonuje ćwiczenia - dostarczają mu one bodźców, których najbardziej potrzebuje system nerwowy.

Czym są integracja i terapia sensoryczna?

 

Integracja sensoryczna to zdolność dziecka do odczuwania i reagowania na informacje dostarczane z otoczenia i własnego ciała. Jeśli wszystko działa w odpowiedni sposób, dziecko sprawnie porusza się, odbiera bodźce z zewnątrz i zachowuje się odpowiednio do sytuacji. U większości dzieci integracja sensoryczna rozwija się w sposób naturalny, właśnie  dzięki rozwijającym zabawom. Jeśli jednak tak się nie dzieje - potrzebna jest diagnoza i terapia zaburzeń integracji sensorycznej. 

 

Terapia sensoryczna to zajęcia, dzięki którym dziecko lepiej będzie sobie radziło w dorosłym życiu, a w przyszłości będzie miało mniej problemów w szkole i dorosłym życiu. Terapia sensoryczna i ćwiczenia, które dziecko wykonuje, pomogą również rozwiązać kłopoty z czytaniem i różnych problemach z mową. Im wcześniej dziecko je zacznie, tym lepiej.

 


Do kogo jest adresowana terapia sensoryczna?

 

Terapia sensoryczna jest adresowana w głównej mierze do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które cierpią na zaburzenia  odbioru bodźców. Zdarza się, że terapię sensoryczną stosuje się także u niemowląt, które mogą mieć problemy z przyjmowaniem pokarmów. Niezwykle istotne jest to, by terapia sensoryczna była dla dziecka przede wszystkim zabawą. To pozwoli mu oswoić się z różnorodnością świata. Czy zaburzenia integracji sensorycznej można pokonać? Wydaje się, że tak, bo terapia przynosi świetne efekty. Dzięki niej maluch będzie mógł lepiej funkcjonować w otoczeniu, z drugiej strony, nie zmieni  dziecka żywiołowego na spokojne 

 


Jakie są efekty integracji sensorycznej?

 

Efekty terapii sensorycznej są bardzo korzystne dla dzieci:

  • zwiększa się rozwój psychoruchowy
  • postępuje integracja z rówieśnikami 
  • zwiększa się odbiór bodźców płynących ze świata zewnętrznego
  • zmniejszają się agresywne zachowania 
  • zmniejsza się nadpobudliwość ruchowa
  • dziecko lepiej wyraża swoje potrzeby
  • lepiej nawiązuje interakcje z otoczeniem
  • poprawia się koordynacja ruchowa
  • lepiej funkcjonuje zmysł równowagi (poprawia się praca z piłką, kredkami czy nożyczkami)
  • zwiększa się zdolność koncentracji 
  • dziecko przestaje reagować płaczem lub krzykiem na bodźce sensoryczne.


Kiedy terapia sensoryczna jest konieczna?

Terapia jest potrzebna, gdy maluch ma kłopoty, które wpływają na jego
  • codzienne życie,
  • relacje z rówieśnikami i dorosłymi,
  • naukę w przedszkolu,
  • zachowanie.
Jeśli czterolatek dobrze funkcjonuje na co dzień, a jedynie nie chce włożyć ręki do piaskownicy, bo nie lubi dotyku piasku, to nie jest to kłopot, którym trzeba się przejmować. Natomiast jeśli dziecko nie tylko nie chce bawić się w piasku, ale oprócz tego:
  • brzydzi się dotykać plasteliny lub farb,
  • boi się zjeżdżalni,
  • odmawia zakładania pewnych rodzajów ubrań,
  • odmawia jedzenia niektórych potraw,
Warto wtedy zasięgnąć rady specjalisty. Oceni on stopień zaburzeń integracji sensorycznej i w razie konieczności spróbuje pomóc dziecku. Najpierw lekarz stawia diagnozę, opierając się na obserwacji dziecka w trakcie zabawy. Ważna jest również rozmowa z rodzicami. Gdy problemy dziecka potwierdzą się w diagnozie integracji sensorycznej, terapeuta opracowuje program zajęć i ćwiczeń. Będą one potem modyfikowane w zależności od potrzeb i postępów dziecka. 



Integracja sensoryczna - kiedy są powody do niepokoju?

 

Obserwuj dziecko i zwracaj uwagę na to, czy:

  • Unika nowych zapachów, dźwięków, nadmiaru kolorów. Może też źle reagować na dotyk innych osób lub unikać zabawy w niektóre zabawy (np. uwielbia zjeżdżalnię, ale nie znosi bujać się na huśtawce). 
  • Szuka silnych wrażeń dla zmysłów. Skacze, tarza się po podłodze, zderza z przedmiotami, uderza innych, taranuje kolegów i dorosłych, przewraca się lub kręci w kółko.
  • Jest go wszędzie pełno. Albo też jest bardzo ospały i zrobienie najmniejszej czynności przychodzi mu z trudem.
  • Ma kłopoty ze swobodnym poruszaniem się. Dotyczy to całego ciała albo np. tylko rączek. Miewa problemy z utrzymaniem równowagi.
  • Występują u niego trudności z mówieniem. Mogą to być kłopoty z wymawianiem niektórych głosek, płynnym mówieniem, poprawnym budowaniem zdań.
  • Ma problemy z utrzymaniem porządku. Dotyczy to starszych przedszkolaków – dziecko ma kompletny nieporządek w szafce lub swoim pokoju. Nie umie również zaplanować i przygotować potrzebnych do jakiejś czynności przedmiotów (nie jest w stanie np. przyszykować kartki i nożyczek, gdy chce coś wyciąć). Bardzo łatwo się rozprasza i potrzebuje pomocy, by doprowadzić do końca rozpoczętą czynność.
  • Źle się zachowuje. Nie potrafi zapanować nad emocjami (bardzo szybko zmienia nastroje: od wesołości w mgnieniu oka przechodzi do agresji czy smutku), jest nieposłuszny, ucieka, chowa się przed dorosłymi, łatwo wpada w złość. Unika bliskości.

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!