To idzie wiosna - konspekt zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z niepełnosprawego

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
To idzie wiosna - konspekt zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z niepełnosprawego
4.2
5 ocen
Oceń

Konspekt zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym.
Temat : To idzie wiosna - pierwsze oznaki wiosny.
Czas: 60 min

Konspekt zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym.
Temat : To idzie wiosna - pierwsze oznaki wiosny.
Czas: 60 min


Cel ogólny:

 

* utrwalenie oznak wiosny, nazw poszczególnych kwiatów, ptaków, zjawisk jej towarzyszących,
* rozwijanie koncentracji uwagi na bodźce wzrokowe, słuchowe i dotykowe,
* usprawnianie narządów artykulacyjnych,
* usprawnianie motoryki małej.

Cele szczegółowe:

 

dziecko:

 

* wie, jaka jest pora roku, potrafi wskazać ją na obrazku,
* rozpoznaje niektóre zwierzęta, ptaki, kwiaty, owady.
* rozpoznaje ich głosy,
* wykona, powtórzy ruchy nauczyciela podczas śpiewania piosenki,
* umiejętnie wskaże odpowiednie obrazki, połączy w pary,
* aktywnie uczestnicy w zabawach, zajęciach
* czuje się bezpieczne.

 

Metody:

 

* metoda Blissa,
* czynne,
* aktywizujące,
* pokazowe, 
* słowne: piosenka, rozmowa, objaśnienia i instrukcje,
* metody pedagogiki zabawy.

Formy pracy: indywidualna.

Środki dydaktyczne:

 

tekst wierszyka o gąsienicy, melodia piosenki - płyta CD, magnetofon, nagranie z odgłosami, obrazki, przedmioty takie jak: liść, figurka bociana, słońce, kwiat, klocki wafle, głowa z papieru pani Wiosny, sylwety kwiatów, owadów , bociana, oliwka.

Przebieg zajęć.

I część - wstępna.

1. Powitanie.

 

Nauczyciel podaje rękę dziecku, przybija z nim piątkę, głaszcze ją.

 

2. Zabawa paluszkowa - „Gąsienniczka”.

Jedna gąsieniczka mała przyjaciółki szukała (wędrujemy palcami prawej ręki po nodze)
szukała tam (idziemy w lewo)
szukała tu (idziemy w prawo)
ale nie znalazła (rozkładamy ręce)
Druga gąsieniczka mała przyjaciółki szukała (jw. tylko idzie druga ręka)
szukała tu (idziemy w lewo)
szukała tam (idziemy w prawo)
ale nie znalazła (rozkładamy ręce)
Dwie gąsieniczki małe przyjaciółki szukały (wędrujemy dwoma rękami)
szukały tu (idziemy w prawo)
szukały tam (idziemy w lewo)
aż się znalazły (chwytamy swoje ręce).

Można wykorzystać oliwkę i powtórzyć zabawę.

II część - główna.

 

1. Przed dzieckiem leżą różne wiosenne obrazki z kwiatami, owadami, ptakami. Dziecko ogląda je. Nauczyciel mówi np.: Stokrotka wita się z tulipanem. Dziecko znajduje obrazki i odkłada je, aż się skończą. Próbuje powtarzać nazwy lub głoski, bądź sylaby, na które się rozpoczynają. /Dziecko powinno umieć czekać na swoją kolej/.

 

2. Wspólne zabawy przy piosence: To idzie wiosna. Pokazywanie, naśladowanie przez dziecko ruchów prowadzącego.

 

3. Rozmowa na temat pogody za oknem. Posługiwanie się gestami, symbolami (wykorzystanie metody Blissa). Nauczyciel zadaje pytania. Dziecko odpowiada wspierając się obrazkami, ilustracjami i symbolami.

 

Przykładowe pytania: Jaki kolor ma dzisiaj niebo? Pokaż ten kolor na obrazku, spróbujmy powiedzieć, czy wiosną można na łące spotkać bociana? Czy kwiaty ładnie pachną? Czy świeci słońce? Jakie znasz wiosenne kwiaty? Jakie ptaki przylatują wiosną do nas? Itp.

 

4. Odgadywanie odgłosów wiosennych zwierząt i ptaków - żaba, pszczoła, skowronek. Pokazywanie na obrazku odpowiedniej postaci. Za każdą dobrą odpowiedź rzut piłką do pudełka.

 

5. Zagadki dotykowe. W woreczku schowane są listek, gumowy ptak, kwiatek, słonko z papieru. Dziecko powinno odgadnąć , co to jest. Pomóc w tym mogą mu obrazki tych rzeczy, które są schowane.

 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi