Turniej Wiedzy o Zdrowiu

Międzyprzedszkolny Turniej Wiedzy o Zdrowiu
pod hasłem „Nasza planeta – Nasze zdrowie”
Nasza planeta – Nasze zdrowie
Cele:
- rozwijanie umiejętności świadomego dbania o zdrowie;
- wdrażanie do przestrzegania zasad zdrowego żywienia;
- kształtowanie postaw ekologicznych ;
- poznanie sposobów dbania o przyrodę i zasad zachowania w środowisku przyrodniczym;
- zrozumienie związku między czystością planety, a naszym zdrowiem,
- udział w zabawach na zasadzie rywalizacji – przestrzeganie zasad fair – play,
- integracja dzieci z lokalnych przedszkoli.
Przebieg:
1. Przywitanie przybyłych gości piosenką „Dzień dobry dzieci”
2. Nawiązanie dlaczego się spotkaliśmy - wiersz
Kochamy naszą planetę,
przecież na niej mieszkamy,
chcemy, by była piękna,
dlatego o nią dbamy.
Nie zaśmiecamy lasów,
w nich żyją zwierzęta,
to nasi przyjaciele,
każdy z nas o tym pamięta.
Chcemy mieć czystą wodę
w jeziorach i oceanach,
chcemy, by słońce świeciło
na czystym niebie dla nas.
Jak myślicie, czy nasza planeta Ziemia ma wpływ na nasze zdrowie? (jeżeli choruje ziemia to chorujemy również my), co możemy zrobić, aby Ziemia nie chorowała? (nie śmiecić, nie zanieczyszczać wód, powietrza, sadzić drzewa). Prowadząca nawiązuje do ścisłej relacji pomiędzy czystością planety, a naszym zdrowiem.
3. Przejście do rozgrywek turniejowych:
- Wyjaśnienie uczestnikom zasad przebiegu turnieju:
• do każdego zadania nauczyciel typuje po 3 lub 4 dzieci, które odpowiadają na pytanie lub wykonują zadanie jako zespół, w ten sposób każde dziecko z grupy będzie mogło zmierzyć się z zadaniem;
• zadania dostosowane są do możliwości dzieci – dzieci młodsze (3,4,5 - latki) wykonują zadania jako pierwsze, potem zadania wykonują dzieci starsze (6- latki)
• każda grupa dostaje koszyk na jabłka – punkty, które zdobywa za każde wykonane zadanie;
wynik grupy zostanie podliczony po przeprowadzeniu wszystkich konkurencji;
I konkurencja - Warzywne puzzle.
Pomoce: 8 kopert z pociętymi na puzzle obrazkami warzyw i owoców: pomidor, kapusta, marchew, burak, sałata, pietruszka, ziemniak, cebula, tablice.
Przebieg: Każda drużyna otrzymuje kopertę, w której umieszczone są puzzle magnetyczne, a następnie układają je w całość na tablicy. Zawodnicy muszą rozpoznać swoje warzywo, podać jego nazwę i wymienić przynajmniej jedna potrawę, do której przyrządzania używa się tego warzywa.
II konkurencja – Zdrowe – nie zdrowe.
Pomoce: worek, w którym umieszczone są produkty zdrowe i niezdrowe: mleko, woda, coca – cola, chleb razowy, chipsy, żelki, cukierki, pomidorki. Dwa pudełka zielone i czerwone.
Przebieg: Każda drużyna losuje jeden produkt z worka, określa, czy jest zdrowy czy nie , uzasadnia swoją odpowiedź i wkłada do pudełka zielonego (produkty zdrowe) lub czerwonego (produkty niezdrowe).
III konkurencja – Zagadki - rzeczy pomagające nam w dbaniu o higienę. Dzieci odpowiadają z miejsca.
Każda drużyna odpowiada na jedną zagadkę.
1. Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni, a brudne ręce w czyste zamieni (mydło).
2. Wiszę w łazience, wycierasz mną ręce (ręcznik).
3. Schowała się tubie, używać jej lubię, a i mała szczotka chętnie się z nią spotka (pasta do zębów).
4. Co to jest na pewno wiesz ? Najeżona jest jak jeż, lecz nikogo nie kłuje, tylko zęby szoruje (szczoteczka do zębów).
5. Kiedy kaszlesz, kiedy kichasz w głos w co należy włożyć nos? (chusteczka).
6. Jak ten przedmiot się nazywa? Jest za mały by w nim pływać, lecz gdy woda z kranu ciurka, biorę kąpiel, daje nurka (wanna).
7. Choć to nie zwierzę, zęby posiada. Włosy na głowie gładko układa (grzebień).