Scenariusz - Uczciwość - co to takiego?
5.0
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DZIECI 5 – 6 LETNIE,
PROGRAM EDUKACYJNY PRZEDSZKOLAKI SWE WARTOŚCI MAJĄ.
CELE OGÓLNE:
• budowanie systemu wartości, doskonalenie umiejętności werbalizowania swoich
przemyśleń i przeżyć dotyczących wartości, jaką jest uczciwość;
• kształtowanie umiejętności wyrażania uczciwości poprzez aktywność twórczą.
CO PRZYGOTOWAĆ:
• elementy „skamieliny” z kartonu, brystolu – w zależności, jak dzieciom będzie łatwiej – tyle
elementów, ile jest liter w wyrazie UCZCIWOŚĆ, lub tyle elementów, ile jest sylab w tym
wyrazie,
• żółte koło (środek słońca),
• żółte promyki, na których będą zapisywane skojarzenia dzieci,
• wydrukowane drzewo (udostępnione materiały;dla każdego dziecka),
• liście z napisem uczciwość (udostępnione materiały; dla każdego dziecka).
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. „Witamy” – zabawa integracyjna. Wprowadzenie miłej i życzliwej atmosfery. Integracja grupy. Poznanie stanu emocjonalnego uczestników zajęć.
Cześć, cześć!
jak się dzisiaj masz?
Cześć, cześć!
jak się czujesz?
Jak się czujesz dziś? /x2
Czuje się świetnie,
czuje się dobrze,
wszystko w porządku i w sam raz.
Czuje się świetnie,
czuje się dobrze,
i chcę zaśpiewać jeszcze raz.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=MLL_82LXFMU
2. „Pociąg” – zabawa muzyczno- ruchowa. Utrwalanie reagowania na polecenia nauczyciela oraz ustawiania się jeden za drugim.
Nauczycielka zaprasza dzieci do ustawienia się za nią, a sama wciela się w rolę maszynisty.
Wyjaśnia przedszkolakom, że wsiadają właśnie do pociągu, który zabierze ich do KRAINY WARTOŚCI, którą będą odwiedzać co miesiąc. Pociąg ruszy z przystanku PRZEDSZKOLE
w rytm piosenki:
Jedzie pociąg, jedzie pociąg,
a w pociągu dzieci.
Jadą, jadą na wycieczkę,
słonko jasno świeci.
Pierwszy wagon hop!
Drugi wagon tup, tup, tup.
Trzeci wagon klap, klap, klap!
Pociąg jedzie w świat.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=H0XJ3T12Dxk
3. „Kraina wartości” – zabawa dydaktyczna.
Nauczycielka informuje dzieci, że właśnie dotarły do KRAINY WARTOŚCI. Prowadzi swobodną rozmowę kierowaną na temat wartości:
• Co to są wartości?
• Co może oznaczać sformułowanie, że ktoś przestrzega wartości/kieruje się w życiu takimi wartościami, jak prawda, dobro, szacunek?
Przedszkolaki w czasie swobodnych wypowiedzi podają swoje pomysły, a nauczycielka spisuje je. W ten sposób na podstawie „burzy mózgów” powstaje mapa skojarzeń. Następnie tłumaczy dzieciom, że wartości to cenne i pozytywne uczucia, które kształtują nasze charaktery. Mają wpływ na to, jakimi ludźmi jesteśmy np. jeżeli kochamy swoich rodziców, to im pomagamy i ich słuchamy, jeśli mamy przyjaciół to w czasie zabawy dzielimy się nimi zabawkami.
4. „Uczciwość” – zabawa tropiąca.
Prowadząca dzieli dzieci na trzy grupy w wybrany przez siebie sposób. Każda z grup będzie miała do wykonania misję poszukiwawczą. W różnych miejscach sali są ukryte „skamieliny”. Wszystkie zespoły ruszają na poszukiwania. Kiedy odnajdą wszystkie elementy wracają do nauczycielki, która prosi, by spróbowali połączyć je w całość. Kiedy
dzieciom się to uda następuje próba wspólnego odczytania słowa, które powstało - UCZCIWOŚĆ. Następuje analiza i synteza wprowadzonego wyrazu. Nauczycielka wyjaśnia, że dzieciom udało się odnaleźć jedną z wartości i o niej dziś właśnie będzie mowa. Chętne dzieci swoimi słowami mogą wyjaśnić co to jest.
5. „Słoneczko” – zabawa twórcza.
Dzieci podają skojarzenia do pojęcia uczciwość (nauczycielka zapisuje je na słonecznych promykach).
6. „Cesarz i nasiona kwiatów” – słuchanie opowiadania.
Omówienie poznanej wartości na podstawie opowiadania
(źródło:https://blizejprzedszkola.pl/uczciwosc-program-edukacyjny-wartosci-zycia-scenariusze-zajec,2,1627.html#pobierz-doladowanie )