„Urodziny Burka z podwórka” - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6-latków
Temat: „Urodziny Burka z podwórka” - zabawy matematyczne
Cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 9
- kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego
Cele szczegółowe: (dziecko)
- liczy na miarę swoich możliwości,
- liczy w przód i w tył,
- potrafi wskazać liczbę następną i porządkową,
- dodaje i odejmuje różnymi sposobami - od liczenia na palcach, na innych zbiorach zastępczych do liczenia w pamięci,
- podejmuje działania mimo przeżywanych napięć emocjonalnych,
- współdziała z nauczycielką i dziećmi,
- potrafi policzyć głoski w wyrazach,
- rozpoznaje cyfry od 1 do 9.
Metoda: czynna - zadań stawianych dziecku do wykonania.
Forma: zbiorowa, indywidualna, w grupach.
1. Powitanie. Witamy swoje paluszki - przeliczanie palców obu rąk poprzez dotyk o policzek, z jednoczesnym nazywaniem ich: mały, serdeczny, środkowy, wskazujący, kciuk: 1, 2, 3… A potem wspak: 10, 9, 8…
2. Wprowadzenie do tematu - „ Plątaninka literowa’’ - zabawa dydaktyczna. Rozwiązaniem jest zdanie: „Urodziny Burka„. Rozpoznawanie kolejnych cyfr od 1 do 9. Próba odczytania hasła.
3. Urodzinowe niespodzianki - zab. dydaktyczna. Ujmowanie i dodawanie w zakresie 9, oparte na manipulowaniu liczmanami. Słuchanie opowiadania nauczycielki. Proponowanie odpowiednich działań, podawanie wyników.
- Burek zaprosił 5 braci na swoje urodziny. Niestety jeden się rozchorował i nie przyszedł. Ile piesków pojawiło się u Burka ? Co trzeba zrobić ? 5 - 1 = 4
- Oprócz rodzeństwa Burek zaprosił też 2 pieski z podwórka. Przyszły dwa. Ile już miał gości? Co trzeba zrobić? 4 + 2 = 6
- Po chwili przyjechali 3 kuzyni. Ile jest teraz gości? Co trzeba zrobić? 6 + 3 = 9
- Przyszedł czas na rozpakowanie prezentów. Wiele prezentów się powtórzyło. Otworzył pierwszą paczkę, w której były 3 kości, w następnej paczce też były 3 kości. Ile miał razem?
3 + 3 = 6
- Burek odpakowywał kolejną paczkę z nadzieją, że będzie to coś wyjątkowego. Okazało się, że tam są jeszcze 3 kości . Ile teraz ma wszystkich? 6+ 3 = 9
- Piesek miał w sumie 9 kości, więc postanowił wszystkie 9 dać gościom. Ile mu zostało?
9 - 9 = 0
4. Zabawy ruchowe. Wykonywanie poleconych ćwiczeń w ilościach wskazanych cyfrą
4 - podskoki, 5 - podskoków na prawej nodze, 6 - na lewej nodze,
Pieski na spacer, pieski do budy - zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa.
5. Ile jest razem - zabawa dydaktyczna. Rzucanie dwoma kostkami. Podawanie sumy oczek. Przeliczanie na palcach.
6. Dorysuj lub skreśl - Karta pracy. Skreślanie lub dorysowywanie elementów tak, by było ich tyle, co kropek pod obrazkiem.
7. Znajdź swoje miejsce - dzieci stoją w rozsypce na dywanie. Nauczycielka poleca: - wykonajcie 5 podskoków na lewej nodze, 5 na prawej, a potem wróćcie na swoje miejsce. Sprawdzimy, czy nikt się nie pomylił.
8. Odczytaj i znajdź - dzieci na rozłożonych na stolikach kartonikach odczytują wybraną cyfrę. Krzesełka, na których przyklejone są kartoniki z cyframi stoją wokół dywanu. Dzieci podchodzą do krzesełek, odszukują swoją cyfrę, ustawiają krzesełka według wzrastającej liczebności, (od 1-21) siadają.
9. Układanie i odczytywanie hasła - nauczycielka, która ma kartonik z cyfrą 1 mówi: - mam liczbę 1, jestem pierwsza, mam literę m. Dzieci postępują według wzoru. Każdy odczytany poprawnie kartonik umieszczany jest na tablicy. Litery utworzą hasło.
Prowadząca: Sylwia Eder - Kotlarska