„Urodziny Burka z podwórka” - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6-latków

„Urodziny Burka z podwórka” - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6-latków
1.0
1 ocena
Oceń

Temat: „Urodziny Burka z podwórka” - zabawy matematyczne

 

Cele ogólne:

- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania  w zakresie  9

- kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego

 

Cele szczegółowe: (dziecko)
- liczy na miarę swoich możliwości,
- liczy w przód i w tył,
- potrafi wskazać liczbę następną i porządkową,
- dodaje i odejmuje różnymi sposobami - od liczenia na palcach, na innych zbiorach zastępczych do liczenia w pamięci,
- podejmuje działania mimo przeżywanych napięć emocjonalnych,
- współdziała z nauczycielką i dziećmi,
- potrafi policzyć głoski w wyrazach,
- rozpoznaje cyfry od 1 do 9.

Metoda: czynna - zadań stawianych dziecku do wykonania.

 

Forma: zbiorowa, indywidualna, w grupach.

 

1. Powitanie. Witamy swoje paluszki - przeliczanie palców obu rąk poprzez dotyk o policzek, z jednoczesnym nazywaniem ich: mały, serdeczny, środkowy, wskazujący, kciuk: 1, 2, 3… A potem wspak: 10, 9, 8…

 

2. Wprowadzenie do tematu - „ Plątaninka literowa’’ - zabawa dydaktyczna. Rozwiązaniem jest zdanie: „Urodziny Burka„. Rozpoznawanie kolejnych cyfr od 1 do 9. Próba odczytania hasła.

 

3. Urodzinowe niespodzianki - zab. dydaktyczna. Ujmowanie i dodawanie w zakresie 9, oparte na manipulowaniu liczmanami. Słuchanie opowiadania nauczycielki. Proponowanie odpowiednich działań, podawanie wyników.

 

- Burek zaprosił 5 braci na swoje urodziny. Niestety jeden się rozchorował i nie przyszedł. Ile piesków pojawiło się u Burka ? Co trzeba zrobić ? 5 - 1 = 4

- Oprócz rodzeństwa Burek zaprosił też 2 pieski z podwórka. Przyszły dwa. Ile już miał gości? Co trzeba zrobić? 4 + 2 = 6

 

- Po chwili przyjechali 3 kuzyni. Ile jest teraz gości? Co trzeba zrobić? 6 + 3 =  9

 

- Przyszedł czas na rozpakowanie prezentów. Wiele prezentów się powtórzyło. Otworzył pierwszą paczkę, w której były 3 kości, w następnej paczce też były 3 kości. Ile miał razem?

3 + 3  = 6

 

- Burek odpakowywał kolejną paczkę z nadzieją, że będzie to coś wyjątkowego. Okazało się, że tam są jeszcze 3 kości . Ile teraz ma wszystkich? 6+ 3 = 9

 

- Piesek miał w sumie 9 kości, więc postanowił wszystkie 9 dać gościom. Ile mu zostało?

9 - 9 = 0

 

4. Zabawy ruchowe. Wykonywanie poleconych ćwiczeń w ilościach wskazanych cyfrą

 

4 - podskoki, 5 - podskoków na prawej  nodze, 6 - na lewej nodze,

 

Pieski na spacer, pieski do budy - zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa.

 

5. Ile jest razem - zabawa dydaktyczna. Rzucanie dwoma kostkami. Podawanie sumy oczek. Przeliczanie na palcach.

 

6. Dorysuj lub skreśl - Karta pracy. Skreślanie lub dorysowywanie elementów tak, by było ich tyle, co kropek pod obrazkiem.

 

7. Znajdź swoje miejsce - dzieci stoją w rozsypce na dywanie. Nauczycielka poleca: - wykonajcie 5 podskoków na lewej nodze, 5 na prawej, a potem wróćcie na swoje miejsce. Sprawdzimy, czy nikt się nie pomylił.

8. Odczytaj i znajdź - dzieci na rozłożonych na stolikach kartonikach odczytują wybraną cyfrę. Krzesełka, na których przyklejone są kartoniki z cyframi stoją wokół dywanu. Dzieci podchodzą do krzesełek, odszukują swoją cyfrę, ustawiają krzesełka według wzrastającej liczebności, (od 1-21) siadają.

9. Układanie i odczytywanie hasła - nauczycielka, która ma kartonik z cyfrą 1 mówi: - mam liczbę 1, jestem pierwsza, mam literę m. Dzieci postępują według wzoru. Każdy odczytany poprawnie kartonik umieszczany jest na tablicy. Litery utworzą hasło.

 

Prowadząca: Sylwia Eder - Kotlarska

Twoje uwagi i pomysły

Tagi