W krainie baśni - scenariusz w grupie dzieci 4-5 letnich
Podstawa programowa: 3.1, 3.2, 9.1, 14.2, 14,4
Temat: W krainie baśni.
Cele ogólne:
- Upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
Cele operacyjne:
- Odpowiada na pytania dotyczące tekstu.
- Odgaduje tytuły bajek na podstawie historyjek obrazkowych .
- Rozwiązuje zagadki tekstowe dotyczące bajek.
Metody pracy
czynna: metoda zadań stawianych dziecku,
słowna: rozmowa, fragment bajki, objaśnienie.
Formy pracy: indywidualna.
Środki dydaktyczne
Książka „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy, chusta animacyjna, historyjki bajek tj.: Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Jaś i Małgosia, „magiczne” drzwi wykonane z kolorowego brystolu i kartonowych pudełek, papierowe klucze, koperty, zagadki, koło fortuny wykonane z brystolu, sztaluga, kredki świecowe, karton rysunkowy i techniczny.
Przebieg zajęć:
- Przywitanie.
- Nauczyciel zaprasza dzieci do odbycia podróży do krainy bajek. Rozkłada na środku dywanu chustę animacyjną - czarodziejski i latający dywan, który przeniesie nas w świat baśni. Każde z dzieci, aby wejść na latający dywan musi głośno się przedstawić, podzielić swoje imię na sylaby. Tylko wtedy czarodziejski dywan przeniesie nas do krainy baśni. W krainie tej czekają na nas niezwykłe zabawy.
- „Bajkowy quiz na kole fortuny”. Dzieci kręcą kołem na, którym znajdują się koperty z zagadkami. Nauczyciel czyta zagadki. Zadaniem dzieci jest prawidłowo odpowiedzieć na pytanie , na którym zatrzymało się koło.
- „Postacie z bajek” - zabawa ruchowa:
- podskocz tyle razy ile było krasnoludków w bajce o Królewnie Śnieżce,
- wykonaj tyle skłonów ile było wilków w Czerwony Kapturku,
- wykonaj tyle przysiadów ile było świnek w bajce Trzy świnki.
- Nauczyciel czyta fragment bajki „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy. Dzieci odpowiadają na pytania dotyczące treści.
- „Klucz do bajek”- zabawa dydaktyczna. Nauczyciel rozdaje dzieciom klucze do „magicznych drzwi”, w których znajdują się koperty z historyjkami obrazkowymi bajek. Zadaniem dzieci jest ułożenie historyjki w odpowiedniej kolejności i odgadniecie tytułu bajki.
- „Moja książka”- praca plastyczna. Dzieci układają historyjkę obrazkową , która dostały wcześniej w taki sposób, aby powstała książka. Projektują okładkę do danej bajki. (załącznik 1.)
Opracowała: Justyna Dyguda