W krainie dźwięków - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6-latków

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
W krainie dźwięków - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6-latków
2.0
1 ocena
Oceń
{

Temat kompleksowy „Jesienna muzyka”.

Cele

  • rozbudzanie ciekawości otaczającego świata oraz nauczenie dzieci wyciągania wniosków z doświadczeń i eksperymentów
  • wyrabianie umiejętności aktywnego słuchania muzyki oraz grania na instrumentach perkusyjnych
  • rozwijanie poczucia rytmu, wrażliwości na zmiany tempa i dynamiki
  • ćwiczenie percepcji i koncentracji uwagi;
  • doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi na temat jesiennej pogody
  • rozwijanie koordynacji ruchowej i orientacji w przestrzeni
  • rozwijanie zdolności manualnych


Metody

  • Czynna „Metoda aktywnego słuchania muzyki” wg metody B. Strauss
  • Słowna – rozmowa, wyjaśnianie, oglądowa: pokaz doświadczeń


Formy

  • praca z grupą
  • w zespołach
  • indywidualna


Środki dydaktyczne:

  • materiały do doświadczeń: balon, naczynie, ryż, kieliszki, instrumenty perkusyjne, instrumenty niekonwencjonalne: kubeczki, utwory „Polka triach- trasch”, „Polka Italiano”, ilustracje instrumentów, materiały plastyczne

 

Przebieg zajęć


1. Taniec integracyjny przy utworze „Polka Italiano” (wg metody B. Strauss)

2. Rozmowa na temat: czym jest dźwięk?
Rozwiązanie zagadki: „może być przyjemny lub nieprzyjemny, wysoki lub niski, naturalny- czyli wydawany np. przez zwierzęta, zjawiska atmosferyczne lub sztuczny np. gra na instrumentach,radio itd. Dzieci dowiadują się, że dźwięki to fale rozchodzące się w powietrzu, wodzie

3. Czy można zobaczyć dźwięk?
Zaprezentowanie doświadczeń:

  • drganie drobnych elementów na membranie z balona, pod wpływem dźwięku,
  • granie na kieliszkach z wodą,
  • drgania folii przy głośniku magnetofonowym


Dzieci wypowiadają się na temat własnych spostrzeżeń, zauważają związek ilości wody w kieliszku z wysokością dźwięku, doświadczają istnienie fali dźwiękowej.

4. Jakie dźwięki może wydawać człowiek?
Dzieci wydobywają różne dźwięki (klaszcząc, tupiąc, śpiewając, mrucząc, pstrykając palcami itd.).

5. W jaki sposób dźwięk wydobywa się z instrumentów (bębenek, trójkąt, flet, rurka, kastaniety, grzebień)

  • oglądanie instrumentów, omawianie sposobu wydobywania się dźwięków
  • przeliczanie uderzeń na instrumentach
  • odtwarzanie podanego rytmu – wyklaskiwanie


6. Słuchanie bajki „W krainie dźwięków”:

  • Dawno, dawno temu, w Zaczarowanej Krainie mieszkali dziewczynka i chłopiec.
  • Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś.
  • W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki,
  • a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy.
  • Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły. Wszyscy byli bardzo szczęśliwi.
  • Pewnego dnia do krainy przybył Czarodziej. Był zły i zazdrosny, ze wszyscy dobrze się tu bawią i potrafią grać na instrumentach. Ponieważ sam nie potrafił na niczym grać,- ukradł wszystkie instrumenty z Zaczarowanej Krainy. W ciągu kilku minut zrobiło się smutno i cicho. Żaden instrument nie zadźwięczał, nikt nie miał ochoty tańczyć ani śpiewać. Wszyscy chodzili pochmurni, źli i smutni. Małgosia i Jaś wyruszyli do Czarodzieja i zaproponowali, że nauczą go grać w zamian za zwrot instrumentów. Czarodziej pokazał dzieciom tajemniczy zapis i obiecał, że gdy pomogą go odczytać - odda im instrumenty.

 

  • przetwarzanie zapisu graficznego na dźwięki, z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych – dzieci dzielą się na 4 grupy, wybierają instrumenty
  • zagranie do utworu „Polka trisch- trasch” (wg metody B. Strauss)


7. Praca plastyczna – ozdabianie kubeczków (instrumentów), założenie gumki recepturki.

8. Ewaluacja zajęć – rysowanie buźki uśmiechniętej bądź smutnej.

Autor: Jolanta Zygarłowska

Twoje uwagi i pomysły

Tagi