W oczekiwaniu na Święta Bożego Narodzenia - scenariusz zajęć otwartych

W oczekiwaniu na Święta Bożego Narodzenia - scenariusz zajęć otwartych
3.3
24 oceny
Oceń

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców.

Cele główne:

- wywołanie radosnego nastroju spowodowanego zbliżającymi się świętami i obecnością bliskich osób;
- wzmacnianie wzajemnych relacji w rodzinie opartych na szacunku, akceptacji i miłości;

Cele operacyjne:

Dziecko:

- wciela się w role;
- wymienia skojarzenia związane ze Świętami Bożego Narodzenia;
- śpiewa kolędy;
- muzykuje;
- tworzy kreatywne figurki;
- wykonuje wspólnie z rodzicami dekorację na świąteczny stół;
- składa życzenia,
- łamie się opłatkiem;

Rodzice:

- podejmują aktywność zabawową wspólnie z dzieckiem;
- włączają się w działania przedszkola na rzecz rozwoju dziecka;
- integrują się z innymi rodzicami i środowiskiem przedszkolnym;

Metody pracy:

słowna, czynna, oglądowa.

Formy pracy:


z całą grupą, indywidualna z pomocą rodzica, zabawy integracyjne.

Pomoce dydaktyczne:

odtwarzacz CD, treść opowieści Bajka o Świętym Mikołaju nagrana na CD, instrumenty dla każdego dziecka (trzy rodzaje dzwonków, trójkąt), nagrania płytowe CD kolęd, brystol, szablony, ołówki, nożyczki, klej, pudełko ze „świątecznymi skarbami” (Mikołaj, gwiazda, bombki, żłóbek, opłatek, cukierki, choinka, aniołek, prezenty, płyta z kolędami, ciastka, pierniki...), świąteczna dekoracja sali – choinka oraz stołu (biały obrus, świeca, talerz z opłatkiem).

 

Przebieg zajęć


1. Powitanie rodziców słowami:
Witajcie rodzice, bardzo się cieszymy, że Was tu widzimy.

2. Wprowadzenie dobrego nastroju przez zaśpiewanie Piosenki o Mikołaju.

3. Zabawa w skojarzenia.
Dzieci siedzą w kole, przekazują pluszowego renifera koledze z prawej strony po dokończeniu zdania: Święta Bożego Narodzenia kojarzą mi się z...

4. „Zaczarowane pudełko”
Dzieci siedzą w kole. Prowadząca pokazuje „zaczarowane pudełko”, w którym ukryte są świąteczne skarby. Mówi, że lubi zaglądać do tego pudełka, bo skarby w nim ukryte przypominają jej o najpiękniejszych w roku świętach – Świętach Bożego Narodzenia. Pyta dzieci, czy chcą zobaczyć co w nim jest? Dzieci wyjmują po kolei „skarby”, nazywają je i określają, z którym momentem świąt są związane (Mikołaj, gwiazda, bombki, żłóbek, opłatek, cukierki, choinka, aniołek, prezenty, płyta z kolędami, ciastka, pierniki...).

5. Wprowadzenie do opowieści:
Dzieciom Święta Bożego Narodzenia kojarzą się przede wszystkim ze Świętym Mikołajem. Tuż przed świętami Mikołaj i jego pomocnicy mają najwięcej pracy. Spróbujmy na chwilę przenieść się do Laponii i podpatrzeć co teraz dzieje się u Świętego Mikołaja.  Słuchanie opowieści ruchowej „Bajka o Świętym Mikołaju” z aktywnym udziałem dzieci i rodziców (rodzice i dzieci są podzieleni na cztery grupy: aniołki, renifery, krasnoludki, Mikołaje). Przy słowach: aniołki – machają skrzydełkami, renifery – stawiają rogi z palców dłoni nad głową, krasnoludki – składają z dłoni „czapeczki” nad głową, Mikołaj – wyciągają przed siebie ręce i splatając palce formują brzuch.

6. Rozmowa kierowana na temat opowieści:
Kto pomaga Świętemu Mikołajowi?
Co robią krasnoludki?
Co robią aniołki?
Co robią renifery?

7. Zabawa „Rozwożenie prezentów”. 
Rodzice i dzieci tworzą pary – zaprzęgi: renifer i Święty Mikołaj. Ustawiają się po kole. Zgodnie z muzyką jadą, po czym  renifery czekają grzebiąc nóżką, a Mikołaje wyjmują z sań  prezenty i pukają do drzwi. Cichutko wracają do sań. Zaprzęgi ruszają w dalszą drogę. Powtórzenie zabawy.

8. Zabawa kreatywna „Figurki”.
Dzieci na polecenie prowadzącej wspólnie tworzą ze swoich ciał bombkę, gwiazdę, choinkę (w pozycji leżącej), łańcuch.

9. Wykonanie ozdoby na świąteczny stół.

Twoje uwagi i pomysły

Dodane komentarze (3)

Tagi