„W przestrzeni kosmicznej” - scenariusz zajęć otwartych
Cele ogólne:
- Wzbogacenie wiadomości na temat przestrzeni kosmicznej.
- Wzbogacenie dziecięcego słownika o pojęcia związane z kosmosem.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych.
- Wdrażanie dzieci do zgodnego współdziałania.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- zna podstawowe pojęcia takie jak: planety, układ słoneczny, kosmos, kosmonauta
- rozwiązuje zagadki
- potrafi odtworzyć układ słoneczny - wie, że słońce znajduje się w centrum
- układa rakietę z figur geometrycznych
- klasyfikuje planety ze względu na kolor i wielkość
- zna pojęcie "para"
- zgodnie współdziała w grupie
Formy pracy:
- z całą grupą
- w małych zespołach
- indywidualna
Metody pracy:
- słowne
- czynne
- aktywizujące
Środki dydaktyczne: zagadki, szarfy, obręcze, nagrania muzyczne, karty pracy, kolorowe figury geometryczne, koła różnej wielkości i koloru, kolorowe elementy układu słonecznego.
Przebieg zajęć:
1. Rozpoczęcie zajęć z wykorzystaniem rymowanki „Klasnę w ręce”:
Klasnę w ręce
I nic więcej.
Wznoszę nogę nad podłogę,
Potem drugą wznoszę nogę.
Mały wydech, potem wdech
Witam ciebie cześć, cześć, cześć!
Prawą nogą wypad w przód
i rączkami zawiąż but.
Powrót, przysiad, dwa podskoki,
W miejscu bieg i skłon głęboki,
Wymach rączek w tył, do przodu
I rannego nie czuć chłodu.
2. Wprowadzenie do tematu - rozwiązywanie zagadek:
Swymi promieniami
Ziemię ogrzewa.
Znają ją dobrze
ludzie i drzewa. /słońce/
Mrugają, mrugają,
choć oczek nie mają.
Widać je na niebie,
gdy czas spać na Ciebie. /gwiazdy/
Co to za okrągła planeta,
na której bez wody,
tlenu i słońca
nie byłoby życia. /ziemia/
Kiedy nocą słońca,
nie ma już na niebie,
świeci całym sobą,
lub kawałkiem siebie. /księżyc/
Co to jest za przestrzeń
między Ziemią, księżycem,
planetami oraz między gwiazdami? /kosmos/
3. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Słońce i Planety”:
Dzieci dostają szarfy i przekładają je przez jedno ramię i głowę. Żółte szarfy oznaczają słońce, pozostałe to planety. Gdy muzyka gra, dzieci spacerują po sali. Na przerwę w muzyce dzieci z żółtymi szarfami tworzą wewnętrzne koło, a dzieci-planety tworząc koło zewnętrzne, spacerują po obwodzie do rytmu wygrywanego przez nauczyciela.
4. Układane rakiet z figur geometrycznych według podanego wzoru.
5. Zabawa ruchowa „Start rakiety”.
6. Zabawa „Planety”:
- dobieranie par "mała - duża" planeta w tym samym kolorze;
- klasyfikowanie planet wg kolorów;
- klasyfikowanie planet wg wielkości;
7. Masażyk relaksacyjny.
Była sobie mleczna droga
Pełna wielu błyszczących gwiazd.
Na jednej z planet
Ufoludek mieszka
Co chude nóżki ma
Ma duże zielone uszy
I szyję długą ma.
Dwa okrągłe brzuszki
I śmieje się ha, ha, ha.
8. Ewaluacja i zakończenie zajęć.
Autor: Karolina Chort