W rodzinie wszyscy wzajemnie sobie pomagamy - scenariusz zajęć dla 6-latków

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
W rodzinie wszyscy wzajemnie sobie pomagamy - scenariusz zajęć dla 6-latków
3.0
6 ocen
Oceń
{

W rodzinie wszyscy wzajemnie sobie pomagamy.

Cele operacyjne - dziecko:

  • kształci umiejętność współpracy i współdziałania,
  • docenia wzajemną pomoc,
  • wie, że może mieć wpływ na to, co dzieje się w domu,
  • przyzwyczaja się do stałych (obowiązków) prac domowych.


Metody:

  • podające,
  • aktywne,
  • praktyczne.


Formy:

  • z całą grupą,
  • indywidualna,
  • zespołowa.


Pomoce:

  • seria obrazków z cyklu: „Rodzina”, list Skrzata do dzieci, kartki, kredki,
  • wiersz pt. „Mama”.


Przebieg:
1. Dzieci siedzą przed tablicą tematyczną, na której umieszczono serię obrazków na temat: „I my pomagamy”.
2. Wypowiedzi dzieci na temat; W jaki sposób pomagają w domu?, Kto z ich pomocy jest zadowolony?, Czy czuje się z tego powodu szczęśliwy?, W jaki sposób sprawia przyjemność swoim bliskim?, Co robi tata i mama w domu”.
3. Zabawa ruchowa: „Dom” – dzieci siedzą w kręgu, podzielone zostały na cztery grupy. Każdej grupie przypisana została nazwa przedmiotu (krzesło, stół, lampa, szafka, itp.) lub nazwy domowników, (mama, tata, dziecko, babcia itp.). Wywołane przedmioty lub osoby zmieniały miejsca. Na hasło „dom” wszyscy zamieniali się miejscami.
4. Słuchanie wiersza J. Sucharzewskiej pt. „Mama” – wypowiedzi dzieci na temat postępowania chłopca; ocena jego zachowania, (wiersz znajduje się w aneksie).
5. „Pomocna dłoń” – odczytanie listu Skrzata do dzieci i na odrysowanych dłoniach na kartce wypisanie na poszczególnych palcach zobowiązań dziecka, (w jakich czynnościach będzie pomagało?) – treść listu w zamieściłam w aneksie.
6. Zabawa pt. „Wielkie zamieszanie” – dzieci podzielone na kilkuosobowe grupy. Każdej z nich przyporządkowałam określone role w rodzinie, czyli ustaliłam wspólnie z dziećmi, kto będzie mamą, babcią, tatą, dziadkiem, synem, córką, a także kotem, psem, czy papugą. Dla każdej z postaci wymyśliłam charakterystyczne gesty, okrzyki. Następnie grupy po kolei prezentowały się. Po prezentacji nastąpiła właściwa zabawa. Opowiadałam krótką historię o rodzinie, w której pewnego dnia nastąpiło wielkie zamieszanie. Snując opowieść starałam się, jak najczęściej wymieniać poszczególnych członków
rodziny. Podczas każdej wzmianki o mamie, tacie, córce czy synu grupy, którym przydzielono tę rolę, reagowała w umówiony sposób.

LIST OD SKRZATA
Drogie dzieci!
Znam wasze mamusie. Bardzo ją lubię. Martwi mnie jednak ich ciężka praca. Chętnie bym im pomógł, ale jestem już stary i słabyWy natomiast możecie wykonać pewne prace w domu, aby waszym mamusiom było lżej. Proponuję, abyście wykonali taką pomocną dłoń, która będzie przypominała wam o waszych obowiązkach domowych.
Liczę na was dzieciaki. Skrzacik

„MAMA” - J. Suchaczewska
- Mamo, zapnij mi guziki!
- Mamo, wciągnij mi buciki!
- Mamo, zawiąż sznurowadło!
- Mamo, podnieś, bo coś spadło!
- Mamo, przynieś mi łyżeczkę!
- Mamo, popraw poduszeczkę!
We dnie, w nocy, wieczór, rano,
Ciągle tylko – Pomóż mamo!
Za to beczeć umie sam.
- Znasz takiego?
- Bo ja znam.

 

Autor: Alicja Marczuk

Twoje uwagi i pomysły

Tagi