W świątecznym nastroju... - scenariusz zajęć dydaktycznych dla 3 i 4 latków
3.3
W świątecznym nastroju... - scenariusz zajęć dydaktycznych dla 3 i 4 latków.
Cele ogólne:
- wywołanie radości z powodu zbliżających się świąt Bożego Narodzenia i możliwości obdarowywania bliskich nam osób
- wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej
- przeliczanie w dostępnym zakresie
- rozpoznawanie graficznego obrazu cyfr: 1-7
- nazywanie kolorów prezentów
- nazywanie kształtów
- wdrażanie do umiejętnego słuchania listu i odpowiadania na pytania nauczyciela
- rozpoznawanie własnych wizytówek i dzielenie imion na sylaby
- zapoznanie z tradycjami świątecznymi (łamanie się opłatkiem, sianko pod obrusem, ubieranie choinki, dodatkowe nakrycie dla niespodziewanego gościa)
- śpiewanie pastorałki
- wzbogacenie słownictwa
- wdrażanie do klasyfikowania, nazywania różnych wzorów
- ćwiczenie spostrzegawczości poprzez układanie obrazka z części
- wdrażanie do zgodnego współpracowania w grupie
- ćwiczenie sprawności manualnej i pomysłowości podczas wykonywania pracy plastycznej
- wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych
Cele operacyjne: Dziecko
- kulturalnie zachowuje się w grupie przedszkolnej w obecności zaproszonych gości
- podejmuje aktywność zabawową i zadaniową
- potrafi przeliczać w dostępnym dla siebie zakresie
- potrafi rozpoznać graficzny obraz cyfr: 1-7
- dokonuje analizy słuchowej wyrazów
- rozumie polecenia nauczyciela
- wymienia świąteczne tradycje (łamanie się opłatkiem, sianko pod obrusem, ubieranie choinki, dodatkowe nakrycie dla niespodziewanego gościa, itp.)
- śpiewa pastorałkę
- potrafi odpowiedzieć na pytania nauczyciela dotyczące przeczytanego listu
- potrafi wskazać wizytówkę z własnym imieniem
- poszerza swój słownik o wyrażenia związane ze świętami
- ćwiczy spostrzegawczość poprzez układanie obrazka z części
- umiejętnie klasyfikuje bombki
- ćwiczy sprawność manualną
- wykonuje pracę plastyczną
- stosuje zwroty grzecznościowe
Metody pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
Formy pracy:
- czynna
- słowna
- oglądowa
Środki dydaktyczne:
- wieża, nagrania płytowe CD kolęd, choinka z kartonu, ilustracje osób i przedmiotów kojarzących się ze świętami Bożego Narodzenia, prezenty, opłatki, mała choineczka, Dzieciątko Jezus, kartki świąteczne z wizytówkami, list do Dzieciątka, styropianowe bombki, papierowe bombki, farby, graficzne obrazy cyfr od 1-7, obrazki z części (bombki).
Przebieg zajęć:
1. Powitanie gości:
W świątecznym nastroju,
z uśmiechem radości,
witamy w przedszkolu,
przybyłych dziś Gości.
2. Powitanie z dziećmi (integracja grupy) – zabawa ze śpiewem na melodię „Pieski małe dwa”:
Oczka małe dwa, nosek i dwa uszka,
także nogi dwie i serce do serduszka.
Już witamy się, ja znam ciebie, a ty mnie
si bon si bon sia lala lala. (x2)
3. Zapoznanie z celem spotkania:
Czas oczekiwania na Święta Bożego Narodzenia jest radosnym okresem w życiu każdego człowieka, zarówno dziecka, jak i osoby dorosłej. Nasze spotkanie zostało zorganizowane po to, aby czas ten był jeszcze przyjemniejszy. Pamiętajcie, że aby dobrze się czuć i bawić, trzeba być radosnym i uśmiechać się pięknie do wszystkich.
4. „Prezenty” – rozmowa na temat otrzymywania i obdarowywania się prezentami. Przeliczanie przygotowywanych prezentów, przyporządkowywanie graficznych odpowiedników cyfr, wskazywanie najmniejszego i największego prezentu, określanie kolorów, kształtów.
5. „Otwieranie niespodzianek” – nazywanie ukrytych w nich rzeczy, określanie do czego służą, podział na sylaby tych wyrazów (analiza sylabowa).
6. „Kartki świąteczne” – oglądanie i opisywanie kartek świątecznych oraz rozpoznawanie wizytówek z własnymi imionami.
7. „Magiczna liczba siedem” – zabawa muzyczno-ruchowa.
Bardzo ambitny scenariusz, tylko metody z formami zostały pomylone..