W warsztacie krawcowej: scenariusz zajęć dla 5-latków
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
Cele poznawcze:
- poznawanie atrybutów i pracy krawcowej.
Cele kształcące:
- kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według różnych cech,
- kształtowanie umiejętności słuchania wiersza i wypowiadania się na jego temat,
- kształtowanie sprawności manualnej.
Cele wychowawcze:
- kształtowanie umiejętności przestrzegania reguł obowiązujących podczas zabawy,
- wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Metody: oparte na słowie, oparte na aktywnej działalności ucznia.
Pomoce dydaktyczne: kosz z akcesoriami krawieckimi (nici, guziki, naparstek, kreda, świeca, nożyce, metr krawiecki, ścinki materiałów), tekst wiersza „Tańcowała igła z nitką”, płyta z muzyką, np. Czajkowskiego, szarfy, pudełka z guzikami, podziurkowana tektura i sznurówka dla każdego dziecka.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie.
Dzieci siedzą w kole, każde kolejne dziecko przedstawia się, dzieląc na sylaby swoje imię. Wszystkie dzieci witają je słowami „Wi-taj ………….(imię)”.
Cele operacyjne: dziecko dzieli swoje imię na sylaby.
2. Pogadanka z dziećmi na temat pracy krawcowej.
Nauczyciel wnosi Duzy kosz pełen guzików, nici itp. (nie ma w nim igieł). Zadaje dzieciom pytania:
- Z czym Wam się kojarzą te przedmioty?
- Do czego one służą?
- Kto się nimi może posługiwać?
- Czego brakuje w koszu? Dlaczego?
Cele operacyjne (dziecko):
- odpowiada na pytania w logiczny sposób,
- odwołuje się do swoich doświadczeń,
- wymienia przedmioty potrzebne krawcowej do pracy,
- wie, że igła to przedmiot niebezpieczny i nie wolno się nią bawić.
3. Wiersz Jana Brzechwy „Tańcowała igła z nitką”.
Nauczyciel odczytuje wiersz „Tańcowała igła z nitką”. Zadaje dzieciom pytania:
- Jak tańczyła igła?
- Jak tańczyła nitka?
- Jaki był pożytek z tańca igły i nitki?
- Do czego są nam potrzebne igła i nitka?
Cele operacyjne (dziecko):
- uważnie i aktywnie słucha wiersza,
- poprawnie odpowiada na pytania.
4. Zabawa ruchowa „Tańcowała igła z nitką”.
Dzieci podzielone na „igły” i „nitki”. Igły oznaczone szarfami. Wszystkie dzieci biegają w rytm muzyki. Kiedy muzyka milknie, igły tworzą obręcz z rąk, a nitki wchodzą w tę obręcz.
Cele operacyjne (dziecko):
- reaguje na muzykę,
- porusza się po sali, dbając o bezpieczeństwo swoje i innych,
- wykonuje polecenia nauczyciela.
5. Klasyfikowanie przedmiotów.
Dzieci stoją w rzędzie, odliczają od 1 do 4. Tym sposobem dzielą się na 4 grupy.
Każda grupa otrzymuje pudełeczko guzików o różnych kolorach, wielkościach, kształtach. Nauczyciel proponuje:
Przyjrzyjcie się tym guzikom. Mamy tu guziki duże, małe, średnie, w różnych kolorach, z dwoma i czterema dziurkami. Pomyślcie, w jaki sposób można te guziki podzielić, posegregować.
Dzieci segregują guziki, nauczyciel omawia z dziećmi utworzone przez nie zbiory.
Cele operacyjne (dziecko):
- segreguje guziki pod względem różnych cech,
- zgodnie współpracuje w grupie.
6. Zabawa w krawcową - praca manualna.
Dzieci siedzą w kole na dywanie. Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku podziurkowaną tekturę i sznurówkę.
Wspaniały scenariusz.