„W wielkanocnym koszyczku”
Senariusz zajęć otwartych dla rodziców oraz dla nauczycieli. Wykorzystano w nim metody aktywizujące.
Grupa wiekowa:
6-latki.
Cele ogólne:
- Przybliżenie rodzicom form aktywności dzieci w przedszkolu oraz zaprezentowanie obecnego poziomu umiejętności matematycznych, czytelniczych, społecznych.
- Zacieśnienie więzi emocjonalnych między dziećmi, rodzicami, nauczycielem, wyzwalanie i rozwijanie różnych sposobów twórczej ekspresji (muzycznej, plastycznej).
- Utrwalenie i usystematyzowanie wiedzy na temat zawartości koszyczka wielkanocnego.
Cele szczegółowe:
- Rozpoznawanie graficznego obrazu pierwszej litery swojego imienia i identyfikowanie jej z głoską.
- Ćwiczenia w czytaniu.
- Składanie obrazka z 6 niejednakowych części.
- Odtwarzanie ruchem treści piosenki.
- Rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej.
- Klasyfikowanie przedmiotów według przyjętego kryterium.
- Kojarzenie liczby elementów z jej zapisem graficznym – cyfrą.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w małym zespole i kontrolowania postępów własnej pracy.
- Komponowanie koszyczka wielkanocnego.
Metody pracy z dziećmi:
- Metody i techniki aktywizujące (stacje uczenia się, promyczkowe uszeregowanie, termometr uczuć, elementy odimiennej metody nauki czytania I. Majchrzak, metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss).
- Czynne (samodzielnych doświadczeń, kierowania aktywnością, zadań).
- Oglądowe (udostępnianie sztuki).
- Słowne (objaśnienia, instrukcje).
Formy organizacyjne:
- indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
radioodtwarzacz, pendrive z muzyką, płyta CD, wizytówki, obręcze, oznaczenia stacji, karty obiegowe, pieczątki, koperty, pocięte obrazki, sylweta koszyczka wielkanocnego, promienie z obrazkami, (na których znajdują się: chleb, sól, pisanka, babka, kiełbasa, jajka, chrzan, bazie, forsycja, bukszpan, baranek, wstążka, prezent świąteczny, bombki, barszcz z uszkami, pierniki), plansze z kodem obrazkowo-sylabowym, sylaby (PI-SAN-KA), koszyczki wielkanocne oznaczone cyframi, małe pisanki, termometr uczuć umieszczony na tablicy, klamerki z imionami dzieci, elementy koszyczka wielkanocnego z filcu, styropianowe jajka, pędzle, farby, wykałaczki, bukszpan, ozdoba do koszyczka (papierowy kurczaczek, baranek).
Podstawa programowa:
I.5,6,7, II.1,8,11, III.1,2,5,8,9, IV.2,4,7,8,12,15.
Opis przebiegu zajęć:
Część I wstępna
- Powitanie piosenką pt. „Wszyscy są, witam was”.
Dzieci śpiewają piosenkę razem z nauczycielem.
- „Litery w imionach” - zabawa na powitanie wg. I. Majchrzak.
Nauczyciel wymawia głoski, a dzieci których imiona rozpoczynają się daną głoską klaszczą w dłonie i odszukują swoją wizytówkę.
- Zabawa ruchowa inspirowana treścią piosenki pt. „Święta Wielkanocne”. Wprowadzenie do tematu zajęć.
Przedszkolaki stają w kręgu. Nauczyciel odtwarza piosenkę, a dzieci naśladują jego kroki i gesty.