Warzywa kroimy i się nie smucimy - scenariusz zajęć w grupie 5 i 6 latków

Scenariusz zajęć w grupie 5 i 6 latków – realizujących roczne przygotowanie przedszkolne.
Temat dnia:
- Warzywa kroimy i się nie smucimy.
Cel ogólny:
- Rozwijanie współpracy między dziećmi.
Cele szczegółowe:
dziecko:
- uważnie słucha czytanego wiersza przez nauczyciela;
- odpowiada na pytania nauczyciela odnośnie wysłuchanego tekstu;
- uczestniczy w zabawach ruchowych;
- opisuje wygląd warzyw, dzieli ich nazwy na sylaby;
- umie klasyfikować i przyporządkować warzywa do odpowiedniej obręczy;
- określa głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie w nazwach warzyw;
- rozumie zasady bezpiecznego posługiwania się nożem;
- ma świadomość pozytywnego wpływu warzyw i owoców na zdrowie;
- zgodnie współpracuje z rówieśnikami.
Metody:
- opowiadanie, praktycznego działania, rozmowa kierowana, pokaz
Formy:
- indywidualna, grupowa, zbiorowa
Środki dydaktyczne:
- płyta CD z muzyka relaksacyjną, z piosenką „Na dzień dobry” i piosenką „Gdzie jest kalarepka?”, wiersz J. Tuwima „Warzywa”, szarfy, warzywa, noże, deski do krojenia, fartuszki, obieraki do warzyw.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa taneczna na powitanie: „Na dzień dobry”.
2. Wprowadzenie: Wysłuchanie wiersza J. Tuwima „Warzywa”.
3. Rozmowa na temat wiersza.
- dzielenie nazw warzyw wymienionych w wierszu na sylaby. Odnajdywanie poznanych głosek (w nagłosie, śródgłosie i wygłosie) w nazwach tych warzyw.
4. Oglądanie przyniesionych przez dzieci warzyw:
- nazywanie ich,
- określanie cech charakterystycznych (koloru, wskazanie części jadalnych),
- znacznie warzyw dla zdrowia.
5. Ćwiczenia klasyfikacyjne: Nauczyciel kładzie na dywanie szarfy w trzech kolorach, do jednej dzieci wkładają warzywa, których część jadalna rośnie pod ziemią, do drugiej-nad ziemią, do trzeciej jadalny korzeń i natka.
6. „Jak ci smakuje?”. Nauczyciel kroi na małe kawałki wybrane warzywa. Dzieci z zamkniętymi oczami, za pomocą smaku odgadują jego nazwę.
7. Zabawa terapeutyczno-ruchowa: „Gdzie jest kalarepka?”. Dzieci siedzą na dywanie i śpiewają piosenkę. W trakcie śpiewu szukają pary i siadają plecami do siebie, krzyżują ręce z partnerem i przeciągają się raz w jedną, raz w drugą stronę. Po refrenie następuje zmiana pary.
8. Wykonanie sałatki warzywnej oraz soku marchewkowego. Podział na grupy.
- przygotowanie do pracy – ustalenie zasad pracy przy stolikach, zwrócenie uwagi na higienę rąk, bezpieczeństwo w czasie pracy,
- mycie warzyw,
- objaśnienie sposobu wykonania sałatki oraz soku.
9. Porządkowanie stolików oraz konsumpcja.
10. Odpoczynek na dywanie i słuchanie relaksującej muzyki.
Autor: Katarzyna Gozdur
Rewelacyjny! dziękuję za pomysł:)