Wesołe bałwanki - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie trzylatków
Temat kompleksowy:
- Zimo baw się z nami
„Wesołe bałwanki” – stosowanie pojęć określających położenie przedmiotów w przestrzeni podczas zabawy sylwetami bałwanków.
Cele ogólne:
- Ilustrowanie ruchem śpiewanej piosenki;
- Słuchanie i rozumienie jasnych zrozumiałych treści przekazywanych przez nauczyciela;
- Udział w prostych zabawach dydaktycznych;
- Przeliczanie w zakresie 3;
- Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 3;
- Stosowanie pojęć przed, za, obok;
- Wprowadzanie radosnej atmosfery w grupie.
Cele szczegółowe (dziecko):
- Ilustruje ruchem słowa piosenki;
- Uważnie słucha wiersza recytowanego przez nauczycielkę;
- Bierze czynny udział w zabawie dydaktycznej;
- Liczy w zakresie 3;
- Stosuje pojęcia przed, za, obok;
- Wykonuje polecenia nauczyciela podczas wykonywania pracy plastycznej;
- Prawidłowo reaguje na sygnał dźwiękowy podczas zabawy ruchowej.
Środki dydaktyczne:
- Treść wiersza, sylwety bałwanków, bębenek, sylwety 2 bałwanków – małego i dużego, klej, sylwety kapelusza, płyta CD, opaski z wizerunkiem bałwanka.
Przebieg zajęć:
1. „Tupu tup po śniegu” – zabawa muzyczno-ruchowa w kole.
2. „Idą bałwanki” – słuchanie wiersza S. Grochowiaka recytowanego przez nauczycielkę i ilustrowanego sylwetami bałwanków.
„Idą bałwanki”
Bałwanki dopiero idą.
Pierwszy z nich księżyc niesie,
Żeby oświetlić nim drogę w lesie.
Drugi miotełką omiata,
Zimowy kawałek świata.
Trzeci patrzy na nie
I ciągnie ciężkie sanie.
3. Rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza:
- Ile jest bałwanków?
- Pokaż, który bałwanek niesie księżyc?
- Pokaż, który bałwanek trzyma miotełkę?
- Pokaż, który bałwanek ciągnął sanie?
4. „Bałwanki i sanki” – zabawa ruchowa, dzieci dobierają się parami. Jedno dziecko ustawia się za drugim tworząc zaprzęg. Dziecko stojące jako pierwsze jest saneczkami a drugie bałwankiem. Na hasło: „sanki jada pod górę” – dzieci poruszają się wolno, na hasło: „sanki zjeżdżają w dół” – dzieci poruszają się szybko, na hasło „zmiana” – dzieci zamieniają się rolami.
5. „Bałwanki małe i duże” – zabawa dydaktyczna.
Nauczyciel prezentuje dzieciom sylwety małego i dużego bałwanka. Dzieci wykonują następujące polecenia:
- Policz, ile jest bałwanków.
- Powiedz, czym różnią się te dwa bałwanki?
- Pokaż, który bałwanek jest duży, a który jest mały.
Każde dziecko otrzymuje od nauczyciela sylwetę bałwanka. Wykonuje następujące polecenia:
- Połóż bałwanka przed sobą.
- Połóż bałwanka za sobą.
- Połóż bałwanka obok siebie.
6. „Kapelusz dla bałwanka” – wykonanie wspólnej pracy plastycznej według polecenia nauczyciela: samodzielne przyklejanie ozdób na sylwetę kapelusza. Założenie kapelusza bałwankowi.
7. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach.
Autor: Edyta Babicz