Wiejska zagroda - zabawy językowe

Wiejska zagroda - zabawy językowe
Oceń

Cele ogólne: 


- Doskonalenie umiejętności dokonywania analizy sylabowej wyrazów.
- Doskonalenie umiejętności dokonywania analizy głoskowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej.
- Stosowanie się do zasad i reguł obowiązujących w grupie.


Cele szczegółowe: 


Dziecko:


- Prawidłowo dokonuje analizy sylabowej wyrazów.
- Prawidłowo dokonuje analizy głoskowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej.
- Wskazuje pierwszą głoskę w wyrazach o prostej budowie fonetycznej.
- Cierpliwie czeka na swoją kolej podczas zajęć w grupie.


Metody wg M. Kwiatowskiej


- metoda słowna – rozmowa,
- metoda czynna- metoda ćwiczeń,
-metoda oglądowa- obserwacja i pokaz


Formy organizacyjne:


- indywidualna,
- zbiorowa,
- zespołowa.


Środki dydaktyczne:


Sylwety zwierząt, ilustracje zagrody, koła, prostokąty, emblematy z obrazkami zwierząt, nazwami zwierząt, tamburyn, marakasy, plik, muzyczny, wiersz/ rymowanka pt: „W wiejskiej zagrodzie”, karta pracy, tablica multimedialna.


Przebieg:


I – WPROWADZENIE

 

   1. „W wiejskiej zagrodzie”- rozmowa na postawie rymowanki
Dzieci odpowiadają na pytania na temat treści wiersza.

 

„W wiejskiej zagrodzie”


Na farmie od samego rana,
Kłótnia zwierząt niesłychana.
Wszystkie nagle zapomniały,
Na jaką głoskę ich nazwy się zaczynały.
Żadne zwierzę dziś już nie wie,
Kto pomoże im w potrzebie?
Osioł, koza, kura, koń i Krowa,
Kto ustawi je od nowa?
Osioł, owca, kaczka, pies,
Gdzie w zagrodzie ich miejsce jest?
Świnka, małpka, kotek, baran, byk,
Pomóc może tylko dzielny smyk!

 

- Jakie zwierzęta zostały wymienione w wierszu?
- Czy wszystkie zwierzęta wymienione w wierszu możemy spotkać w wiejskiej zagrodzie?
- Jaki problem miały zwierzęta? O czym zapomniały?

 

II- CZĘŚĆ GŁÓWNA


1. „Zagroda”- zabawa językowa
Nauczyciel rozkłada na dywanie ilustracje zagrody oznaczone głoskami. Zadaniem dzieci jest współpracując w grupach, umieszczenie zwierząt we właściwej zagrodzie, kierując się pierwszą głoską w wyrazie.  


   2. „Na jaką głoskę?”- zabawa językowa
Dzieci wskazują pierwszą głoskę w nazwach zwierząt, a następnie na tablicy interaktywnej przesuwają sylwety zwierząt na planszę z właściwą literą.


   3. „Zwierzątka”- zabawa ruchowa
Dzieci biegają w tempie granym na tamburynie. Zatrzymują się i na hasło: Pieski – chodzą na czworakach i naśladują szczekanie psa. Na hasło: Koniki – biegną, zatrzymują się i grzebią kopytkiem. Na hasło: Koguty – stają na jednej nodze i naśladują pianie koguta.


   4.  „Kolorowe sylaby i głoski”– Zabawa językowa
Dzieci dokonują analizy sylabowej nazw zwierząt i pod ich sylwetami umieszczają odpowiednią liczbę kół. 


Następnie dokonują analizy głoskowej nazw zwierząt i pod ich sylwetami umieszczają odpowiednią liczbę prostokątów.


   5.  „Znajdź swoją zagrodę” - zabawa ruchowa
Dzieci biegają w tempie granym na marakasie. Na hasło: „znajdź swoją zagrodę”, dobierają się w pary z takim samym emblematem.


   6. „Zwierzęca orkiestra”– zabawa muzyczna
Dzieci naśladują odgłosy zwierząt w rytm muzyki (rżenie konia, stukot kopyt, miałczenie, szczekanie), według instrukcji nauczyciela.


   7. „Na farmie” –karta pracy
Dzieci zaznaczają na karcie ilość sylab i głosek w nazwach zwierząt przedstawionych na obrazkach.

 

III – PODSUMOWANIE


   1. Dzieci porównują wykonaną przez siebie pracę ze wzorem znajdującym się na tablicy.
   2. Nauczyciel dziękuje dzieciom za udział w zajęciu.

 

Autor: Karolina Urbaszek

Pliki do pobrania

Twoje uwagi i pomysły

Tagi