„Wiosno, wiosenko” - scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców i koleżeńskiego

Metody i formy pracy rozwijające kompetencje kluczowe, stosowanie oceniania kształtującego w tym wprowadzanie samooceny i oceny koleżeńskiej.
Grupa wiekowa: czterolatki
Cele ogólne:
- rozwijanie logicznego myślenia,
- zachęcanie dzieci do formułowania dłuższych wypowiedzi,
- utrwalanie kierunku na kartce od lewej do prawej,
- rozwijanie spostrzegawczości i pamięci słuchowej,
- wykorzystanie w pracy z dziećmi pomocy multimedialnych,
- kształtowanie umiejętności przeliczania obiektów,
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
- ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej,
- rozwijanie właściwych postaw dzieci wobec przyrody,
- kształtowanie u dzieci umiejętności planowania własnych działań,
- rozwijanie ekspresji plastycznej dzieci,
- kształtowanie u dzieci umiejętności samooceny własnych działań.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- układa obrazki w odpowiedniej kolejności, a następnie opowiada treść historyjki rodzicowi,
- włącza film z pomocą dorosłego,
- powtarza za lektorem wybrane słowa po angielsku,
- przelicza elementy ciała biedronki zaznaczone na karcie pracy,
- wykonuje przestrzenną biedronkę według wzoru, a następnie przyczepia ją na szablonie łąki,
- składa obrazek z części i przylepia go na kolorowej kartce ksero,
- wskazuje prawidłowo właściwe i niewłaściwe zachowania człowieka wobec przyrody posługując się lizakami ze smutną lub wesołą buzią,
- obmyśla a następnie rysuje wraz z rodzicem trasę dojścia od czerwonego kwadratu oznaczającego start do zielonego kwadratu symbolizującego łąkę zabierając po drodze zwierzęta,
- oddaje w pracy plastycznej wygląd wiosennego drzewa.
Metody:
- słowne: objaśnienia, instrukcje,
- oglądowe: obserwacja, pokaz,
- czynne: zadań stawianych dzieciom do wykonania.
Formy:
- indywidualna,
- w parach,
- zbiorowa.
Pomoce: karty pracy, kleje w sztyfcie, kolorowe kartki ksero, ruchome oczka, kolorowe obrazki, kredki, klej wikol, szablon łąki przygotowany wcześniej przez dzieci, gotowe elementy do pracy plastycznej, paski z kropkami i strzałkami, laptop, film edukacyjny, stoliki, krzesełka, instrukcje, plastikowe pojemniki, pojemniki z buźkami misiów, szablony zielonych listków z imionami dzieci, lizaki z uśmiechniętą i smutną buzią, instrukcje, koperty podpisane imionami dzieci.
Przebieg zajęć:
Dzieci z pomocą rodziców mają do wykonania siedem zadań przy poszczególnych stanowiskach, które rozwijają określone kompetencje kluczowe. Dzieci oceniają stopień wykonanego przez siebie zadania przez umieszczenie szablonu zielonego listka odpowiednio w pojemniku z buzią uśmiechniętego misia (udało mi się), i smutnego misia (nie udało mi się wykonać zadania). Zajęcie poprzedza krótka rozmowa z rodzicami na temat ich przebiegu bez obecności dzieci.
Stanowisko nr 1: „Od nasionka do kwiatka”- historyjka obrazkowa - porozumiewanie się w języku ojczystym (kompetencja nr 1).
Instrukcja wykonania zadania: ułóż obrazki w odpowiedniej kolejności, potem przylep je na białym pasku papieru zaczynając od kropki (pierwszy obrazek) w kierunku w jakim pokazuje strzałka. Następnie opowiedz historyjkę mamie lub tacie.
Stanowisko nr 2: „Weather for children” - ćwiczenia słuchowe - porozumiewanie się w językach obcych (kompetencja nr 2) i kompetencje informatyczne (kompetencja nr 4).
Instrukcja wykonania zadania: z pomocą rodzica klika dwa razy na ikonę z filmem, a następnie powtarza za lektorem dzieckiem cztery słowa: sunny, cloudy, rainy, windy. Jeśli masz ochotę spróbuj powiedzieć co oznaczają te cztery słowa po polsku. Rodzice objaśniają dzieciom zadanie i nadzorują jego wykonanie.