Woda to życie i największy skarb - scenariusz zajęć z rodzicami dla 4-5 latków

Woda to życie i największy skarb - scenariusz zajęć z rodzicami dla 4-5 latków
3.0
4 oceny
Oceń

Cele ogólne:

 

1. Poznanie roli wody jako niezbędnego składnika życia ludzi, roślin i zwierząt.
2. Uświadomienie dzieciom, że woda to skarb, bez którego nie mogłoby istnieć życie na ziemi i dlatego należy o nią dbać i ją oszczędzać. 

3. Pobudzanie wyobraźni dzieci poprzez działania o charakterze intelektualno-emocjonalnym.

 

Cele operacyjne (dziecko):

 

- wie, jak ważna jest woda w życiu człowieka, roślin i zwierząt,

- nabywa nawyku codziennego sięgania po wodę jako podstawowego napoju,

- doskonali logiczne myślenie,
- sprawdza rozpuszczalność w wodzie niektórych substancji,
- potrafi samodzielnie wyciągać wnioski z doświadczeń,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach,
- odczuwa radość i zadowolenie z własnych i wspólnych działań,
- inscenizuje scenki przedstawiając je z innymi dziećmi z użyciem strojów i rekwizytów.


Formy pracy: indywidualna, grupowa.

 

Metody pracy: czynna, słowna, oglądowa.

 

Środki dydaktyczne: opaski z kroplami wody, stroje do inscenizacji, balonik, małe i duże chmurki z przyklejonymi kropelkami wody, szklanki, butelki i naczynia o różnych kształtach, przedmioty: klocek, moneta, patyczek, folia, piórko, substancje: sól, cukier, ryż, kasza, olej, barwnik spożywczy, płaski talerz, cukierki Skittles, chusta animacyjna, podstawki z odciętej górnej części butelki po wodzie, kolorowy papier samoprzylepny, plastelina, nożyczki, płyta CD z nagraniem piosenki „Mamo, tato wolę wodę”.

 

Przebieg zajęć:

 

1. Powitanie: „Stoimy ramię przy ramieniu możemy być wielcy w oka mgnieniu. Możemy być bardzo mali, ale nigdy nie będziemy sami”.

 

2. Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęć: (na stoliku znajduje się szklanka napełniona wodą z kranu przykryta chustką). Aby wam ułatwić odgadnięcie tematu naszych dzisiejszych zajęć przygotowałam dla was pewną zagadkę. Służy do picia, służy do mycia, bez niej na ziemi nie byłoby życia. (WODA)

 

3. Poznanie właściwości wody:

- co jest w szklance? - czy woda ma kolor? - czy woda ma smak? - jaką wodę można pić?

 

4. Inscenizacja:

 

Woda: Jestem woda, mokra pani, jestem w morzu, jestem w bali, i w jeziorze i w strumyku, małych kropel mam bez liku!

 

Wszyscy: Wodo, wodo mokra pani, przecież wszyscy ciebie znamy, małych kropel mnóstwo masz, które chętnie wszystkim dasz!

 

Kwiatek: Jestem kwiatek kolorowy, uśmiechnięty, piękny, zdrowy, lecz urodę moją dam, kiedy wodę co dzień mam!

 

Żabka: Jestem żabka zielona, do wody skoczyć gotowa, wodo, wodo kochana, chlupię się w niej od rana.

 

Ryba: A ja jestem ryba, która w wodzie pływa, która w wodzie żyje, nie tylko ją pije!

 

Drzewo: Jestem dąb prastary, mam dużo liści i mocne konary, ale siłę i moc i szyk, daje mi wody duży łyk!

 

Dzieci (z płetwami i nadmuchanymi kółkami): A my małe przedszkolaki, koła, płetwy mamy, ale tylko w czystej wodzie chętnie popływamy!

 

Woda: Mnóstwo srebrnych kropel mam, które chętnie wszystkim dam!

 

Wszyscy: Wodo, wodo dziękujemy, wszyscy Cię potrzebujemy, czy do mycia, czy do picia, bo bez wody nie ma życia!

 

5. Wspólny śpiew piosenki „Mamo, tato wolę wodę”.

 

6. „Czy woda jest potrzebna?”.

 

Rozmowa na temat znaczenia wody.
- Czy woda jest potrzebna?
- Kto jej potrzebuje?
- Do czego potrzebują wody rośliny, zwierzęta i człowiek?

 

Uświadomienie dzieciom, że woda to skarb, bez którego nie mogłoby istnieć życie na ziemi i dlatego należy o nią dbać i ją oszczędzać.

 

7. „Gdy pijemy wodę” - zabawa (pomoce: balonik, płyta z wesołą muzyką).

 

Dzieci siedzą w kole na dywanie i podają sobie balonik w takt wesołej muzyki. Gdy muzyka cichnie, nauczyciel podaje hasło, np. „Gdy pijemy wodę, mamy siłę do…”, a dziecko, które trzyma balonik, kończy zdanie, np.: „zabawy, skakania, biegania” itp.

 

Hasła:

Twoje uwagi i pomysły

Tagi