Wprowadzenie kalendarza pogody - scenariusz zajęć w grupie 4-5 latków

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Wprowadzenie kalendarza pogody - scenariusz zajęć w grupie 4-5 latków
2.3
4 oceny
Oceń
{

Scenariusz Dnia Aktywności Edukacyjnej dzieci 4-5 letnich w dniu 11. 10. 2010 r.

Scenariusz Dnia Aktywności Edukacyjnej dzieci 4-5 letnich w dniu 11. 10. 2010 r.


Cel ogólny:

  • utrwalenie znajomości cech charakterystycznych jesieni
  • rozumienie symboli graficznych – znaków synoptycznych
  • poznanie kolejności dni tygodnia
  • nauka odczytywania prognozy pogody

Cele operacyjne - dziecko:

  • uważnie wysłucha wiersza i wypowie się o jego treści,
  • z zainteresowaniem obejrzy teatr o pogodzie,
  • zagra na instrumencie perkusyjnym
  • koncentruje uwagę na wysłuchaniu prognozy pogody nagranej na kasetę,
  • reaguje na zmianę tempa w muzyce, pokazuje tą zmianę ciałem podczas zabawy,
  • zatańczy z parasolką naśladując kroki tańca,
  • zapozna się z wyglądem planszy kalendarza pogody,
  • utrwala dni tygodnia

Metody pracy:

  • czynne: kierowanie działalnością dziecka, zadań stawianych do wykonania;
  • słowne: żywego słowa oraz objaśnienia;
  • oglądowe: obserwacji i pokazu;
  • Idea kształcenia muzycznego według C. Orff’a

Formy pracy:

  • indywidualna, zbiorowa

Przebieg:

1. Rozgrzewka z gestodźwiękami „Barbapapa’s Groove” – rozwijanie poczucia rytmu i wspólnej zabawy z rówieśnikami przy muzyce.

2. Prezentacja Teatrzyku Muzycznego „Elementy pogody” – do utworu muzyki klasycznej - odegranie roli chmury, słońca, burzy śniegu przy pomocy kukiełek, które mają charakterystyczne cechy, aby je rozpoznać – ćwiczenie uważnego słuchania oraz koncentracji uwagi.

3. Rozmowa na temat bohaterów teatrzyku – wypowiadamy się na określony temat – doskonalimy kompetencje językowe, ćwiczymy pamięć.

4. Zabawa muzyczno – ruchowa „Zapraszamy do zabawy” – zabawa do piosenki doskonaląca poczucie rytmu.

5. Zabawa rozwijająca wrażliwość słuchową „Jaka będzie pogoda?”- słuchamy prognozy pogody nagranej z TV – rozmawiamy o tym, co zostało przepowiedziane na najbliższe dni, rozwijamy kompetencje językowe, ćwiczymy uważne słuchanie.

Jaką prognozę słyszeliśmy na najbliższe dni?

6. Zabawa muzyczno – ruchowa „Mały deszcz – duży deszcz” – reagowanie na zmianę tempa i natężenia dźwięku w muzyce – zabawa do melodii A. Dworaka „Taniec słowiański” – osłuchanie dzieci z muzyką klasyczną.

7. Zabawa taneczna „Taniec z parasolkami” – utrwalenie charakterystycznej cechy jesieni – pory deszczowej, rozwijanie poczucia rytmu, ćwiczenia tańca z naśladowaniem.

8. Zabawa dydaktyczna „Słońce, chmury, deszcz” - poznajemy wygląd znaków synoptycznych  i ich przeznaczenie - wzbogacenie słownictwa, rozumiemy symbole graficzne, uczymy się odczytywać prognozę pogody i dopasowywać odpowiedni znaczek.

9. Zabawa słuchowa „Odgłosy pogody” – uważnie słuchamy odgłosu z nagrania CD i dopasowujemy znaczek na tablicę – utrwalanie znajomości znaków synoptycznych

10. Słuchamy wiersza pt. „Tydzień” autorstwa Jana Brzechwy – rozmawiamy o treści wiersza, utrwalamy znajomość nazw i kolejność dni tygodnia na podstawie tekstu literackiego.

11. Zabawa dydaktyczna „Kalendarz pogody” – zapoznajemy się z wyglądem planszy i jej przeznaczeniem – próbujemy samodzielnie opowiadać na czym polega uzupełnianie kalendarza – rozwijanie twórczego myślenia.

12. Zabawa ruchowa na podstawie wierszyka „Gimnastyka dni tygodnia” I. Dziubak – ćwiczenie pamięci odtwórczej, doskonalenie naśladowania

13. Zabawa muzyczno – ruchowa „Zapraszamy do zabawy” –zabawa do piosenki doskonaląca poczucie rytmu, doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych.

 

  • „Gimnastyka dni tygodnia” I. Dziubak

W poniedziałek dwa podskoki
Wtorek lubi kroki w boki
Środa robi dwa kółeczka
No a w czwartek jaskółeczka
W piątek szybko dwa przysiady
A sobota robi ślady

Twoje uwagi i pomysły

Tagi