Wprowadzenie litery Z... - scenariusz zajęć dla dzieci sześcioletnich

3.3
4 oceny
Temat:
- Wprowadzenie litery Z na podstawie wyrazów: zegar, Zenon
Cele:
Poznawczy:
- Zapoznanie z graficznym obrazem litery Z małej i dużej drukowanej i pisanej;
- Poszerzenie wiedzy na temat historii powstania zegara oraz pracy zegarmistrza;
- Dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu( zapoznanie z pojęciem doba)
Kształcący:
- Kojarzenie poznanej litery z jej fonetycznym odpowiednikiem;
- Rozwijanie umiejętności płynnej wypowiedzi.
- Nabywanie umiejętności poszukiwania wiedzy w różnych źródłach i wyrażania jej w formie ekspresji ruchowej, plastycznej i werbalnej.
- Rozwijanie kreatywności i sprawności manualnych poprzez konstruowanie zegara.
Wychowawczy:
- Rozumienie znaczenia takich cech jak precyzja, cierpliwość.
- Utrwalenie nawyku stosowania form grzecznościowych podczas spotkania z gościem, jak i na co dzień.
Metody:
- podające: pokaz, objaśnienie, opowiadanie;
- problemowe: rozmowa, giełda pomysłów, samodzielnych doświadczeń;
- ekspresyjne: żywego słowa, zadań inspirujących, swobodnej ekspresji;
- praktyczne: metoda stawiania zadań.
Formy pracy:
- zbiorowa,
- indywidualna,
- zespołowa.
Środki dydaktyczne:
- Bajka Zegarowo (tekst własny), ilustracje zegarów (słoneczny, klepsydra, zegar z kukułką, elektroniczny, zegarek na rękę), nakrywki białe, niebieskie, czerwone, obrazki zawierające głoskę z, gazety, koperty ze zdaniami dla każdego dziecka, tacki z piaskiem do prób pisarskich, drut miedziany, Opowieść ruchowa „Wehikuł czasu” (tekst własny), pudła kartonowe, plastikowe butelki, piasek, lejek, papier kolorowy, patyczki po lodach, klej, taśma dwustronnie klejąca, flamastry.
Zalecenia:
- Proponowane aktywności należy podzielić na co najmniej zajęcia dydaktyczne.
Przebieg zajęć
1. Nauczyciel czyta dzieciom bajkę pt. „Zegarowo” ( tekst własny, zał nr 1).
- Jak myślicie, czy zegary są potrzebne?
- A czy zawsze były zegary?
- Jak radzili sobie ludzie bez zegarów?
- Co by było, gdyby zegarów nie było? Czy mielibyśmy więcej czasu?
- A czy wy lubicie, jak wszyscy się spieszą?
Uzasadnienie poczynań nauczyciela:
- Zaciekawienie dzieci.
- Pobudzenie sfery emocjonalno-motywacyjnej.
- Zachęcanie do spontanicznych wypowiedzi.
- Badanie osobistej wiedzy dzieci.
2. Nauczyciel skupia uwagę dzieci na wyrazie zegar i prosi, żeby wybrane dzieci:
- podzieliły ten wyraz na sylaby oraz policzyły głoski.
- ułożyły schemat wyrazu i przypięły na tablicy.
- z nakrywek czerwonych i niebieskich ułożyły model wyrazu.
Następnie dzieci zastępują nakrywki znanymi literami a nową głoskę z – jej symbolem graficznym.
3. Nauczyciel rozkłada na dywanie obrazki i prosi, by dzieci wybrały spośród nich te, w których nazwie słychać głoskę z.
Uzasadnienie poczynań nauczyciela:
- Ćwiczenia w analizie słuchowej.
4. Nauczyciel prezentuje literę małą i wielką drukowaną (i pisaną jeżeli dzieci są zainteresowane).
- Do czego jest podobna wielka litera z?
- Z czym wam się kojarzy?
- Czym się różni od małej?
Nauczyciel rozdaje dzieciom gazety i prosi aby dzieci zamieniły się w detektywów i w gazetach zaznaczyły ołówkiem litery z (duże i małe).
Uzasadnienie poczynań nauczyciela:
- Analiza kształtu litery, porównanie jej z innymi literami.
- Utrwalenie symbolu graficznego głoski z.
Jeżeli dzieci wyrażają chęć pisania:
5. Nauczyciel demonstruje sposób kreślenia litery, a dzieci po ćwiczeniach przygotowujących dłonie, piszą na tacach z piaskiem (mogą również wyginać z miękkiego drutu, podzielone na czwórki – układać litery z z dzieci leżących na dywanie). Następnie piszą w zeszytach ćwiczeń.
Uzasadnienie poczynań nauczyciela:
- Ćwiczenia w utrwalaniu obrazu graficznego litery z pisanej.
- Usprawnianie dłoni.