Wracamy do Was! - scenariusz zajęć dla dzieci w przedszkolu

Cele ogólne: poznanie gatunków ptaków powracających na wiosnę; doskonalenie spostrzegawczości i koncentracji uwagi; rozwijanie aparatu artykulacyjnego oraz regulacja siły oddechu; doskonalenie orientacji w przestrzeni.
Metody pracy: czynne; oglądowe; słowne
Formy: zbiorowa; zespołowa; indywidualna
Pomoce dydaktyczne: chmurki z literami, guma mocująca; zdjęcia umieszczone na ścianach, oknach i innych miejscach w sali dostępnych dla dzieci; piórka, ilustracje z historyjką obrazkową; dymki; woreczek gimnastyczny i mała piłeczka pingpongowa, szablon jaskółki; czarny i biały papier; oczka ruchome lub wycięte z papieru; klej; nożyczki.
Przebieg zajęć:
1. Ptaki – zagadka wprowadzająca do zabawy
Nauczyciel czyta zagadkę.
Wróciły ptaki
Słońce świeci wyżej, dzień jest coraz dłuższy,
zbudziły się jeże i kwitną krokusy.
Cieszą się dorośli, cieszą się dzieciaki,
zaczyna się wiosna, bo wracają… (ptaki)
Ochotnicy podają rozwiązanie. Następnie dorosły kładzie w widocznym miejscu chmurki z literami. Zadaje pytanie: Która chmurka jest największa? Ochotnik wybiera kartonik i umieszcza go we wskazanym miejscu. Kolejne osoby szeregują chmurki od największej do najmniejszej. Wskazane dziecko odczytuje napis: PTAKI.
2. Tropiciele ptaków – zabawa tropiąca
Przedszkolaki łączą się w osiem drużyn. Nauczyciel włącza piosenkę „Powrót wiosny” (sł. Marta Jelonek, muz. Piotr Laska). W czasie utworu każdy zespół odnajduje ukryte w sali zdjęcia. Następnie dzieci siadają w wyznaczonych miejscach. Prowadzący opisuje ptaki z uwzględnieniem charakterystycznych cech wyglądu, bez podawania nazwy, np. Powrócił do nas ptak, który ma na głowie czubek z piórek. Jego skrzydła są ubarwione w biało-czarne pasy. Nazywa się… dudek. Przyleciał niewielki i wysmukły ptak, który ma biały brzuszek i czarne skrzydła. Jego czoło i podgardle jest czerwonobrązowe. To jest…jaskółka. Drużyny, które udzielą prawidłowej odpowiedzi, umieszczają plansze na tablicy.
3. Ptasie powroty – zabawa ortofoniczna z ćwiczeniami oddechowymi
Dzieci siedzą swobodnie. Każde trzyma piórko w zamkniętych dłoniach. Nauczyciel czyta rymowankę. Przedszkolaki wypowiadają wraz z nim wyrazy dźwiękonaśladowcze. Po każdej zwrotce uczestnicy otwierają dłonie. Dmuchają na piórko i starają się je utrzymać jak najdłużej w powietrzu, po czym ponownie łapią je w dłonie.
Ptasie powroty
(Marta Jelonek)
Powróciły dzikie gęsi, głośno zagęgały:
gę, gę, gę! Gę, gę, gę! /2×
Nad stawem latały.
Powróciły skowroneczki,
dźwięcznie zaśpiewały:
tirli, li! Tirli, li! /2×
Nad polem fruwały.
Powróciły sprytne szpaki,
i tak zagwizdały:
fi ju, fiu! Fiju, fiu! /2×
Nad sadem latały.
4. Bocian i dzieci – zabawa ruchowa w kole.
Przedszkolaki stają w kole wiązanym. Ochotnik – „bocian” wchodzi do środka. Staje na jednej nodze i naśladuje ramionami ruch skrzydeł. Dzieci maszerują wraz z dorosłym i recytują lub śpiewają rymowankę na dowolną melodię.
Stoi bocian w kole i macha skrzydłami.
Ma pomysłów wiele, chce się bawić z nami.
Hej, bocianie! Hej, bocianie!
Jakie dla nas masz zadanie?
Uczestnicy się zatrzymują. „Bocian” pokazuje dowolne ćwiczenie ruchowe, a pozostali je powtarzają. Wskazana przez „bociana” osoba przejmuje jego rolę.
5. Bociany – zabawa językowa.
Nauczyciel rozkłada wymieszane ilustracje. Przedszkolaki omawiają ich treść. Zastanawiają się, co się wydarzyło najpierw. Następnie układają plansze zgodnie z chronologią wydarzeń i tworzą krótką historyjkę na ich podstawie. W dalszej kolejności prowadzący rozkłada dymki. Ochotnik lub dorosły je odczytuje. Dzieci wspólnie przyporządkowują je do właściwych ilustracji.
6. Jajo w gniazdku – zabawa dydaktyczna