Wszystko o wodzie - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 3 i 4 latków

Wszystko o wodzie - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 3 i 4 latków
4.6
7 ocen
Oceń

Cele dydaktyczno-wychowawcze:

  • Poznawanie właściwości i stanów skupienia wody, poprzez obserwacje, proste doświadczenia i wyciąganie wniosków.
  • Uzmysłowienie dzieciom znaczenia wody dla roślin ludzi i zwierząt, oraz zrozumienie potrzeby jej oszczędzania.
  • Rozwijanie ruchowej i słownej ekspresji twórczej.
  • Stymulowanie umiejętności płynnego mówienie poprzez ćwiczenia oddechowe i dźwiękonaśladowcze.


Cele operacyjne:

  • Dziecko bada właściwości wody,za pomocą zmysłów (wzroku, smaku, węchu dotyku) i potrafi je opisać.
  • Wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń, wie i potrafi ogólnie określić, kiedy woda zmienia się w lód (bardzo zimno), a kiedy w parę (bardzo gorąco).
  • Potrafi wymienić przynajmniej cztery wartości czy sposoby wykorzystania wody. 
  • Rozumie potrzebę zakręcania wody i dokładnie zakręca kran po myciu.
  • Potrafi obrazować ruchem wskazane czynności .


Pomoce: 

  • przegotowana woda w przezroczystym naczyniu, kubek dla każdego dziecka, lód / kostki, gotująca woda w szklance, lusterko, szarfy, woda z mydłem, słomki dla każdego dziecka, nagranie magnetofonowe z muzyką marszową.

 

Przebieg zajęć


1. Rozwiązywanie zagadki o wodzie .
Treść – „Służy do mycia, służy do picia
Bez niej na ziemi nie byłoby życia”

2. Badamy wodę

  • obserwacja wody (określanie koloru, wyglądu, stanu skupienia)
  • wąchanie wody (określanie zapachu)
  • próbowanie wody (określanie smaku)

   
3. „Czy to też woda?”

  • oglądanie kostek lodu – określanie temperatury, wyglądu, zmian zachodzących pod wpływem ciepła
  • obserwacja pary wodnej i jej skraplania (opisywanie wyglądu)

ZE WZGLĘDÓW BEZPIECZEŃSTWA NAUCZYCIEL SAM TRZYMA LUSTERKO NAD PARUJĄCĄ WODĄ.
 
4. Od czego zależy czy woda jest cieczą, parą, czy lodem? – wyciąganie wniosków z doświadczeń.

5. „Schowaj się przed deszczem” – zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi.

  • Słońce świeci – marsz przy muzyce. Na przerwę w muzyce, oznaczającą deszcz dzieci chowają się w „domkach” (szarfy).
  • Siedząc obserwują deszcz: siad skrzyżny i naśladowanie odgłosów deszczu za oknem.
  • Kap, kap, kap – pukanie rozłożonymi dłońmi o uda.
  • Puk, puk,puk – dłonie w piąstkę, stukanie kostkami palców o podłogę.
  • Szu, szu,szu – pocieranie dłonią o dłoń.
  • Chlup, chlup, chlup – klaskanie dłońmi nad głową / jak najwyżej.


6. Rozmowa z dziećmi na temat znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin i o konieczności jej oszczędzania.

7. Ruch twórczy – obrazowanie czynności przy których wykonywaniu potrzebna jest woda, np. myjemy ręce, zęby, pierzemy, pijemy wodę, pływamy, podlewamy kwiaty.

8. Wesołe zabawy z wodą, czyli puszczanie baniek mydlanych (ćwiczenie oddechowe)

9. Podsumowanie w formie zabawy twórczej (dedukcja) – Co by było, gdyby na całym świecie zabrakło wody?

10. Mycie rąk w łazience, dokładne zakręcanie kranu.

Autor: Magdalena Makowska – Pomietło

Twoje uwagi i pomysły

Tagi