Wszystko o wodzie - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 3 i 4 latków
Cele dydaktyczno-wychowawcze:
- Poznawanie właściwości i stanów skupienia wody, poprzez obserwacje, proste doświadczenia i wyciąganie wniosków.
- Uzmysłowienie dzieciom znaczenia wody dla roślin ludzi i zwierząt, oraz zrozumienie potrzeby jej oszczędzania.
- Rozwijanie ruchowej i słownej ekspresji twórczej.
- Stymulowanie umiejętności płynnego mówienie poprzez ćwiczenia oddechowe i dźwiękonaśladowcze.
Cele operacyjne:
- Dziecko bada właściwości wody,za pomocą zmysłów (wzroku, smaku, węchu dotyku) i potrafi je opisać.
- Wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń, wie i potrafi ogólnie określić, kiedy woda zmienia się w lód (bardzo zimno), a kiedy w parę (bardzo gorąco).
- Potrafi wymienić przynajmniej cztery wartości czy sposoby wykorzystania wody.
- Rozumie potrzebę zakręcania wody i dokładnie zakręca kran po myciu.
- Potrafi obrazować ruchem wskazane czynności .
Pomoce:
- przegotowana woda w przezroczystym naczyniu, kubek dla każdego dziecka, lód / kostki, gotująca woda w szklance, lusterko, szarfy, woda z mydłem, słomki dla każdego dziecka, nagranie magnetofonowe z muzyką marszową.
Przebieg zajęć
1. Rozwiązywanie zagadki o wodzie .
Treść – „Służy do mycia, służy do picia
Bez niej na ziemi nie byłoby życia”
2. Badamy wodę
- obserwacja wody (określanie koloru, wyglądu, stanu skupienia)
- wąchanie wody (określanie zapachu)
- próbowanie wody (określanie smaku)
3. „Czy to też woda?”
- oglądanie kostek lodu – określanie temperatury, wyglądu, zmian zachodzących pod wpływem ciepła
- obserwacja pary wodnej i jej skraplania (opisywanie wyglądu)
ZE WZGLĘDÓW BEZPIECZEŃSTWA NAUCZYCIEL SAM TRZYMA LUSTERKO NAD PARUJĄCĄ WODĄ.
4. Od czego zależy czy woda jest cieczą, parą, czy lodem? – wyciąganie wniosków z doświadczeń.
5. „Schowaj się przed deszczem” – zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi.
- Słońce świeci – marsz przy muzyce. Na przerwę w muzyce, oznaczającą deszcz dzieci chowają się w „domkach” (szarfy).
- Siedząc obserwują deszcz: siad skrzyżny i naśladowanie odgłosów deszczu za oknem.
- Kap, kap, kap – pukanie rozłożonymi dłońmi o uda.
- Puk, puk,puk – dłonie w piąstkę, stukanie kostkami palców o podłogę.
- Szu, szu,szu – pocieranie dłonią o dłoń.
- Chlup, chlup, chlup – klaskanie dłońmi nad głową / jak najwyżej.
6. Rozmowa z dziećmi na temat znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin i o konieczności jej oszczędzania.
7. Ruch twórczy – obrazowanie czynności przy których wykonywaniu potrzebna jest woda, np. myjemy ręce, zęby, pierzemy, pijemy wodę, pływamy, podlewamy kwiaty.
8. Wesołe zabawy z wodą, czyli puszczanie baniek mydlanych (ćwiczenie oddechowe)
9. Podsumowanie w formie zabawy twórczej (dedukcja) – Co by było, gdyby na całym świecie zabrakło wody?
10. Mycie rąk w łazience, dokładne zakręcanie kranu.
Autor: Magdalena Makowska – Pomietło