Wymyślony przyjaciel dziecka

Wymyślony przyjaciel dziecka
Drukuj Skomentuj

Wymyślony przyjaciel może być dla dziecka towarzyszem zabaw, powiernikiem sekretów, a czasem pocieszycielem. Może być wymyślony “od podstaw” albo być reprezentowany przez obiekt rzeczywisty, któremu dziecko nadaje cechy ludzkie/zwierzęce. Niektóre dzieci tworzą też w wyobraźni cały świat, w którym ich przyjaciel się znajduje. To powszechne zachowanie, zwłaszcza wśród dzieci w wieku między 3 a 8 lat. Okazuje się, że wymyślony przyjaciel nie tylko może być dla dziecka świetnym towarzyszem zabaw, ale też pomóc mu rozwijać niektóre cechy i zdolności.

Sprawdź: Wstydliwe dziecko. Jak rozwija się poczucie wstydu u dzieci?

 

Po co dziecku wymyślony przyjaciel?


Badania dowodzą, że dziewczynki częściej tworzą wymyślonych przyjaciół, by móc się nimi opiekować i im przewodzić. Przyjmują więc rolę nauczyciela, opiekuna. Chłopcy z kolei wymyślają postaci, które są odważne, kompetentne, silniejsze niż oni sami.

W zależności od relacji, jaką dziecko kreuje w zabawie z wymyślonym przyjacielem, może ona spełniać różne jego potrzeby. Podstawowymi są oczywiście potrzeba kreatywności i rozrywki - zabawa z wymyślonym przyjacielem chroni dziecko przed nudą. Inne to np.:

 

  • potrzeba kompetencji - widać to u dzieci, które przyjmują w zabawie rolę lidera, przewodnika,
  • potrzebę przynależności - u dzieci, które tworzą przyjaciół o podobnych cechach do nich samych albo ich prawdziwych przyjaciół z przedszkola, podwórka,
  • potrzeba autonomii - u dzieci, które tworzą w zabawie sytuacje, w których to one mają wpływ na wymyślony świat, postaci,

 

Czy zabawa z wymyślonym przyjacielem może pozytywnie wpływać na dziecko?


Tak! Okazuje się, że zabawa z wymyślonym przyjacielem może mieć pozytywne skutki dla malucha. Jest to między innymi związane z tym, że ten rodzaj zabawy jest inicjowany przez dziecko - a właśnie spontaniczna zabawa pomaga w rozładowaniu emocji, ale też uporządkowaniu zdobytych wcześniej informacji o świecie.

 

Ponadto u dzieci zauważa się bogatsze słownictwo i większą śmiałość z kontakcie z rówieśnikami. Takie dzieci są nie tylko bardziej kreatywne, ale też lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem problemów i przyswajaniem informacji.

 

Przeczytaj również: Rozwój społeczny dzieci w wieku przedszkolnym

 

Jak się bawić z dzieckiem i jego wymyślonym przyjacielem?


Zabawa dorosłego z wymyślonym przyjacielem może sprawiać kłopoty, ponieważ nie dostaje się reguł ani wytycznych gry. Jeśli jednak dziecko zaprosi Cię do zabawy, pamiętaj, że wyobrażanie sobie przez niego innego świata i postaci mają na celu spełnienie jakiejś potrzeby. Zabawa z wymyślonym przyjacielem może być dla Ciebie okazją, by zrozumieć uczucia i przemyślenia dziecka. Staraj się więc nie ingerować za bardzo w reguły obowiązujące wyobrażonym światem - to dziecko powinno mieć kontrolę.

 

Może zainteresuje Cię też: Co robić kiedy dziecko kłamie?

 

 

Na podstawie: www.psychologytoday.com/us/blog/beyond-school-walls/201908/the-imaginative-child, 20.11.2019

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi