Zabawka XXI wieku

Zabawka XXI wieku

Naturalną cechą naszych dzieci jest ciekawość. Interesuje, je wszystko, co je otacza: ludzie, przyroda, czynności, urządzenia i wiele innych rzeczy. Jedną z rzeczy, która pobudza ich ciekawość jest urządzenie zwane komputerem. Bardzo chętnie spędzałyby przed monitorem komputera długie godziny.

Komputer jest wspaniałym, chociaż jeszcze trochę niedocenianym urządzeniem, które doskonale stymuluje rozwój naszych dzieci. W przyjemny i bezstresowy sposób zachęca je do zabawy i nauki. Jest cierpliwy i obiektywny, daje dzieciom możliwość indywidualnej pracy, zachęca do samodzielnego rozwiązywania problemów dostarczając im wielu różnorodnych bodźców. Nowa technologia stwarza rozlegle możliwości edukacyjne, dobrze dobrane gry i programy edukacyjne nie tylko bawią, ale i uczą. Małe dzieci przecież najlepiej pojmują wiedzę poprzez zabawę. A zabawa z komputerem jest zapewne bardzo atrakcyjna. Zadajmy sobie tylko pytanie: czy programy i gry których używają nasze dzieci ułatwiają im przyswajanie nowych treści związanych z otaczającym światem, czy stymulują  ich kreatywność, rozwój zdolności artystycznych, czy ułatwiają im naukę czytania, pisania i liczenia, czy jest to tylko czasochłonna bezwartościowa gra?  Odpowiedzieć na to pytanie musimy sobie sami, lecz nie jest to takie proste, ponieważ na rynku pojawia się coraz więcej gier i programów dla najmłodszych. Wszystkie one mają atrakcyjne opakowania i wszystkie na pewno czegoś uczą, ale jak wybrać te najlepsze?

W rozwiązaniu tego problemu może nam rodzicom i wychowawcom pomóc artykuł, który ukazał się w jednym ­ moim zdaniem z lepszych w „dziedzinie komputerowej” czasopiśmie czyli "Komputer Świecie" nr 23/2003 z listopada ubiegłego roku. Redaktorzy tego tygodnika przetestowali 44 programy edukacyjne dla najmłodszych wg określonych wcześniej kryteriów, tj.: brak przemocy, język aplikacji i pomoc w programie, instalacja, sposób przekazania materiału, grafika, no i wreszcie stosunek ceny do jakości. Autorzy artykułu w sposób opisowy przedstawili także pokrótce większość z programów, ja postaram się państwu przedstawić tylko kilka tych z górnej półki.

I MIEJSCE – Przygody w Cyfrolandii (Firmy DATSUN) to ciekawy program do nauki matematyki, dzięki trzem poziomom trudności mogą z niego korzystać dzieci w wieku od 8- 12 lat. Polska wersja językowa, bardzo dobra instrukcja obsługi, bezproblemowa instalacja programu, dobra oprawa graficzna, bardzo dobra oprawa dźwiękowa, dobra zawartość merytoryczna, ciekawy sposób przekazywania materiału.
...najazd kosmitów spowodował ogromne zniszczenia ale znalazło się paru śmiałków, którzy chcą odbudować tę krainę. Powodzenie misji zależy od naszej znajomości matematyki...
II MIEJSCE – Dookoła Świata (Firmy Dorling Kindersley) w programie Dookoła świata podróżujemy po naszej planecie. W trakcie wędrówki możemy przeczytać krótkie opisy napotkanych krajów, obejrzeć ich flagi i wysłuchać hymnów
...ważnym obiektem naszego ekwipunku w tej grze jest album. Gromadzimy w nim zdjęcia charakterystycznych obiektów, oraz wybranych obiektów fauny i flory...
III MIEJSCE – Kwik Świat Zwierząt (Firmy Datsum) interesująca gra przygodowa z bardzo rozbudowaną warstwą edukacyjną, tytułowy bohater Kwik wyrusza w daleką podroż, aby zdobyć magiczną perłę i uratować swoja wioskę. W trakcie wyprawy będzie musiał rozwiązać wiele zagadek dotyczących świata zwierząt...
IV MIEJSCE - ABC Z Reksiem (Firmy Aidem Media) - są trzy typy zabawy: gra, elementarz i encyklopedia liter. Uczymy się z Reksiem literek, a przy okazji poznajemy mieszkających tam mieszkańców i przedmioty. W trakcie zabawy możemy wziąć udział w trzech mini grach, część z nich ma charakter zręcznościowy, inne wyrabiają umiejętność rozpoznawania liter...
V MIEJSCE – Królik Bystrzak (Firmy Mindscape) - dostępny dla przedszkolaka i drugoklasisty, dostępne są również wersje dla sześciolatków i pierwszoklasistów.
...nauczy nas wielu rzeczy, m.in. Rozpoznawania kolorów i kształtów. W nagrodę za wykonanie ćwiczenia ujrzymy na ekranie monitora tęczę...

To tylko bardzo skrótowy opis pięciu wg Komputer Świata najlepszych programów edukacyjnych. W teście sprawdzono jeszcze 39 innych. Zainteresowani tematem rodzice i wychowawcy z pewnością chętnie poznają wyniki przeprowadzonego testu.
 
Jednakże autorzy testu przeoczyli  kilka moim zdanie ciekawych i poprawnych pod względem merytorycznym programów edukacyjnych z serii „KLIK UCZY...” dla dzieci w wieku 5-9 lat wydane i nadzorowane przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. W naszym przedszkolu dzieci sześcioletnie bardzo chętnie bawiły się z dwoma z tych programów, a mianowicie: Klik uczy czytać i Klik uczy liczyć w zielonej szkole. Programy, te są dostosowane do możliwości sześciolatków, stawiają dzieciom różnorodne wyzwania, w przyjemny, przystępny i ciekawy sposób uczą i bawią. „Klik uczy czytać”, jest to multimedialny elementarz, który rozmawia z dzieckiem, cieszy się z jego postępów w nauce, reaguje na błędy, chwali, zachęca do zabawy, podpowiada, powtarza po kilka razy jedno ćwiczenie. Uczy m.in. np.: głoskowania wyrazów, czytania  i pisania.  W przypadku drugiego wskazanego przeze mnie programu „Klik uczy liczyć w zielonej szkole” tytułowy Klik sprawi, że rozwiązywanie zadań na dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie stanie się dla Waszych dzieci przyjemnością- wspaniałą wyprawą nie tylko w świat liczb, lecz także w świat tajemnic przyrody. W zielonej szkole klika nie ma miejsca na nudę.


Mam nadzieję, że dzięki tym drobnym wskazówkom, będą mogli Państwo zapewnić swoim dzieciom nie tylko dobrą zabawę, ale i wiedzę z najlepszych źródeł. Pamiętajmy, jednakże, że komputer jest tylko dodatkiem do poznawania i gromadzenia wiedzy z rożnych dziedzin, bo nic nie zastąpi dziecku rozmowy z rodzicem, czytania książek, spacerów i wycieczek, po prostu bycia z nim.

Autor: Elżbieta Gałka

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi